پرستاران بیمارستان‌های شیراز طی چند روز گذشته از کار دست کشیده‌اند تا نسبت به وضعیت دشوار کاری و پرداخت مطالبات خود اعتراض کنند و صدای خود را به گوش مسئولان و مردم برسانند.

فرشتگان سفیدپوش صدا زده می‌شوند؛ همان آنها که همچون مادر، بهشت زیر پاهایشان هست و محبت بی دریغشان نثار بیماران فارغ از جنس، رنگ و نژاد و … می‌کنند.

شیفت‌های طولانی خسته‌شان می‌کند، اما یادشان نمی‌رود که بیماری روی تخت منتظر نگاهِ مهربانشان است و فراموش نمی‌کنند که روی تخت‌های بی جان آدم‌هایی خوابیده‌اند که به امید بهبودی دستشان را به سمت آنها دراز کرده‌اند.
 
از بخت بَد روزگار، اما سفید پوشان بی‌ادعا گرفتار ناملایماتی شده‌اند و کاسه صبرشان لبریز شده و تنها سلاحشان اعتصاب گاه و بی گاه علی‌رغم میل باطنی‌شان است. وقتی صدایشان به گوش کسی نرسید و اعتراضشان نزد سیاست‌گذاران کارگر نیفتاد، مقاومتشان برای امتناع از حضور در محل کار دوچندان شده و مراکز درمانی شیراز را خالی از وجود پر مهرشان کرده‌اند.

مسئولان هم امیدوارند با حضور معاون وزیر بهداشت در شیراز و گشایش‌های اعتباری از باب افزایش تعرفه و پرداخت معوقه پرستاران شاهد فعالیت دوباره این قشر زحمت‌کش باشند.

پیگیری پرداخت معوقات پرستاران

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در جمع رسانه‌های شیراز در خصوص وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران شیراز و اعتصاب آنان گفت: پیگیر مسئله اعتصاب و پرداخت مطالبات پرستاران بیمارستان‌های شیراز هستیم. در این زمینه چندین بحث مطرح است. دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید مطالبات را پرداخت کرده است و وزارت تعاون باید مابقی مطالبات را پرداخت می‌کرده است.

او بیان کرد: از پرستاران که همیشه در خط اول خدمت، محبت و لطف به مریض و نیازمندان بوده‌اند می‌خواهیم که لطف و محبت و عنایت خود را دریغ نکرده و آن نگاه همراه با محبت خود را از مریض‌ها دریغ نکنند. هیچ چیز جای این محبت نمی‌شود البته از طرف دیگر مدیران و مسئولان وظیفه دارند مطالبات به حق جامعه پزشکی را پرداخت کنند. وظیفه مسئولان و ماست که اگر مطالبات معوقی وجود دارد، هرچه زودتر پرداخت شود. البته وزیر کار هم قول دادند هرچه در تعهد این وزارتخانه است را پرداخت کند.

عزیزی باز هم از جامعه مؤمن و فداکار پرستار و کادر پزشکی خواست تا به حرف بیگانگانی که هیچ دلبستگی به مردم ایران ندارند و خواهان خیر و طلب برای کشورمان نیستند، گوش ندهند و سپس افزود: البته جامعه پرستاری ما بصیرتر از این است که تحت تاثیر بیگانگان قرارگیرند.

برای تحقق مطالبات جامعه پرستاری در سطح ملی تلاش می شود

در نشستی که با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مشاورعالی رییس دانشگاه، معاونان درمان و توسعه مدیریت و منابع و مدیر پرستاری دانشگاه برگزار شد، دغدغه های جامعه پرستاری شیراز بررسی و برای رفع این چالش ها و تسریع در پرداخت مطالبات تصمیم گیری شد.

در این نشست ضمن بررسی مصوبات جلسات پیشین حوزه پرستاری، مقرر شد تسریع در اجرای این مصوبات، در سطح استانی و ملی پیگیری شود.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز گذشته ۲۰ مردادماه در جمع نمایندگان جامعه پرستاری در مجتمع ولایت شیراز حضور یافت و از پیگیری جدی مطالبات حوزه پرستاری خبر داد.

او در دیدار با نمایندگان جامعه پرستاری شیراز، دغدغه‌ها، چالش‌ها و مطالبات آن‌ها را شنید و پاسخ داد.

عبادی در این دیدار با اشاره به سختی کار حرفه پرستاری افزود: آگاهی کامل از وضعیت سختی کار و آسیب‌های روانی این حوزه آگاهی دارم و در حد توان و با جدیت، موارد مطرح شده در این نشست پیگیری می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: پرستاران از خودگذشتگی و جانفشانی خود را در بحران‌های مختلف مانند هشت سال جنگ تحمیلی و کروناویروس نشان دادند و این امر نشانگر آن است که با توجه به سختی کار این حرفه، پرستاران دست از ارائه خدمات بر نمی‌دارند.

عبادی همچنین در حاشیه این نشست گفت: دغدغه‌ها و چالش‌های همکاران خود در جامعه پرستاری را از زبان نمایندگان آنان شنیدم و براساس صورتجلسه انجام شده، مقرر شد با همکاری هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوولان ستاد وزارت بهداشت و حمایت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حد توان و حداکثر انرژی بتوانیم تعهدات خود را نسبت به پرستاران به نتیجه برسانیم که در این مسیر، از سایر نهادهای خارج از دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، خواستاریم تا صدای همکاران در نظام سلامت را بشنوند و به یاری مجموعه سلامت بشتابند.

او ادامه داد: متاسفانه بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، منجر شده تا مطالبات با تاخیر پرداخت شود و برای پیشگیری از آسیب به مجموعه سلامت، نگاه ویژه مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به همکاران خود در جامعه پرستاری توصیه کرد ضمن حفظ خویشتنداری، اولویت اول حفظ سلامت و رعایت حقوق مردم است و از مسئولان و مدیران سلامت خواست تا علاوه بر حفظ سلامت مردم، بیش از پیش پیگیر مطالبات کادر سلامت نیز باشند.

عبادی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیشگامان آموزش و ارائه خدمات درمانی در کشور و منطقه از دیرباز بوده است، اظهار کرد: دانشکده پرستاری شیراز نیز به عنوان یکی از دانشکده‌های قدیمی کشور، از لحاظ کیفیت آموزش، جزو دانشکده‌های برتر و الگو است و از سال‌های گذشته، در همه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف مشغول به تربیت نیروی انسانی است و در حوزه پژوهش نیز در کشور پیشگام است.

تلاش مسئولان دانشگاه بر رفع چالش های حوزه پرستاری است

در پی مطالبات صنفی پرستاران بیمارستان های شیراز نشست هم اندیشی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با روسا، مدیران و مترون های بیمارستان های شیراز با هدف بررسی چالش های حوزه پرستاری برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز این نشست با اشاره به ایثار و جهاد پرستاران در بحران های مختلف مانند دفاع مقدس و کروناویروس، گفت: پرستاری خدمتی مقدس است، چراکه ارتباط مستقیم با سلامتی مردم جامعه دارد و این خدمت مقدس، جایگاه این مدافعان سلامت را بسیار ارزشمند کرده است.

سید وحید حسینی اظهار کرد: مسوولان سلامت استان از دغدغه ها و چالش های حوزه پرستاری آگاهی دارند و در تلاش هستند تا با سرعت بخشیدن به رفع مسائل و دغدغه های آنان، گوشه ای از زحمات آنان را جبران کنند.

مسئول ارشد حوزه سلامت استان فارس با بیان اینکه مطالبات کارکنان حوزه سلامت به حق است، اظهار کرد: با حمایت های استاندار فارس و پیگیری جدی مسئولان دانشگاه در وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان های مرتبط در سطح کشور، بخشی از مطالبات پزشکان، پرستاران و کارکنان در روزهای گذشته پرداخت شد و به زودی در صورت تامین اعتبارات لازم، سایر مطالبات حوزه های مختلف دانشگاه پرداخت می شود.

حسینی همچنین به ارزش کارکنان حوزه سلامت در بحران ها اشاره کرد و افزود: جامعه قدردان تلاش و زحمات مدافعان سلامت است و ما نیز به عنوان مسئولان حوزه سلامت، وظیفه رفع دغدغه های آنان را داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ارائه خدمات تشخیصی درمانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی به بیماران در سطح استان در حال انجام است.

در این نشست مشاورعالی رییس دانشگاه، معاون درمان و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز راهکارهایی برای تسریع در رفع چالش های حوزه پرستاری مطرح کردند.

همچنین در این نشست، روسا، مدیران و مترون های بیمارستان های شیراز، ضمن ارائه گزارشی از روند خدمات در مراکز درمانی، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دادند.

در این نشست مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگانی از جامعه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استانداری و دیگر دستگاه های مرتبط تشکیل و نسبت به کارشناسی پیگیری درخواست های حوزه پرستاری در استان فارس و کشور اقدام شود.

در خصوص تامین نیروی انسانی نیز مقرر شد نسبت به پیگیری صدور مجوزهای استخدامی از وزارت بهداشت و سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص بکارگیری نیروهای جدید پرستاری اقدام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار