دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: با ایجاد بازاریابی مناسب، پتانسیل صادرات ۲۰ هزار تن قارچ به بازارهای هدف وجود دارد.

نیما باغبانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، صادرات قارچ طبق روال گذشته بوده و کاهش یا افزایش نداشته است و برآورد می شود که ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن قارچ به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شود.

به گفته او، با توجه به ظرفیت اسمی پروانه واحدهای تولیدی، سالانه ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن قارچ در کشور تولید می شود که در صورت تقاضا بازارهای هدف، امکان صادرات ۲۰ هزار تن وجود دارد. درحالیکه سنوات گذشته هیچ سالی میزان صادرات بالاتر از ۷ تا ۸ هزار تن نبوده است.

باغبانی با بیان اینکه صادرات نیازمند بازاریابی است، افزود: هزینه ترابری و حمل این محصول نسبت به وزن حجم بیشتر است، از این رو بدلیل هزینه بالای ترابری باید یارانه داده شود چراکه امکان صادرات به روسیه وجود دارد.

دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ ادامه داد: اگر بازار صادراتی مناسب وجود داشته باشد، امکان توسعه واحدها یا احداث واحدهای جدید وجود دارد.

او با بیان اینکه صادرات هرتن قارچ یک میلیون تا ۱.۵ میلیون دلار ارزآوری دارد، افزود: صادرات ۶ هزارتن قارچ ۹ میلیون دلار ارزآوری در بردارد.

باغبانی سرانه کنونی مصرف قارچ را ۲.۶ کیلو اعلام کرد و گفت: استاندارد سرانه مصرف جهانی قارچ ۴ کیلوست که با ایجاد فرهنگ سازی و رسیدن به سرانه مصرف استاندارد، تولید قارچ باید به ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن برسد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار