مقامات بهداشتی قاره آفریقا قصد دارند با اعلام وضعیت اضطراری برای بیماری آبله میمون، هماهنگی‌های فرامرزی برای مقابله با بیماری را تسهیل کنند.

سازمان بهداشت عمومی آفریقا می‌گوید شیوع «آبله میمون» یا «ام پاکس» در این قاره به سطح هشدار دهنده رسیده و قرار است تا اوایل هفته آینده وضعیت اضطراری شیوع این بیماری را اعلام کند. 

به گزارش رویترز، به نظر می‌رسد نوع جدیدی از ام پاکس شکل گرفته و در جمهوری کنگو در حال انتشار است. نوع جدید ویروس از طریق تماس معمولی راحت‌تر منتقل می‌شود و به نظر می‌رسد بیشتر میان کودکان رایج است. 

ژان کاسیا، مدیر کل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا ضمن ابراز نگرانی اعلام کرد که تعداد موارد ابتلا به این بیماری در آفریقا از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۷۹ درصد و از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به میزان ۱۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. کاسیا افزود که روز سه شنبه با روسای اتحادیه آفریقا و کمیسیون اتحادیه آفریقا تماس می‌گیرد تا در مورد اعلام وضعیت اضطراری با آنها مشورت کند. به گفته او اعلام وضعیت اضطراری در قاره سبب می‌شود واکنش‌های فرامرزی در خصوص این بیماری بهتر هماهنگ شود. این امر همچنین بسیج منابع داخلی و بین‌المللی و سرعت بخشیدن به تحقیق در خصوص واکسن و توسعه آن را ممکن می‌سازد.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در کنگو پیش از این گفته بود در سال جاری بیش از ۵۰۰ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به آبله میمون جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۳ هزار مورد مشکوک از ابتلا به این بیماری شناسایی شده است. 

آبله میمون ویروسی است که باعث تب، سردرد، درد عضلانی و همچنین ضایعات دردناک روی پوست می‌شود. این بیماری از فردی به فرد دیگر و از طریق تماس نزدیک پوستی سرایت پیدا می‌کند و در موارد نادر، می‌تواند کشنده باشد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار