عدم آمادگی بین‌المللی برای مواجهه با همه‌گیری جدید

گزارش هیئت مرتبط با سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد خطر یک همه‌گیری جدید رو به فزونی است و جامعه بین‌المللی برای مواجهه با آن آماده نیست. 

«هلن کلارک» نخست وزیر سابق نیوزلند و «الن جانسون سیرلیف» رئیس جمهور سابق لیبریا که روسای مشترک هیئت مستقل واکنش به بیماری‌های همه‌گیر هستند، هشدار دادند که جهان فاقد بودجه، اراده سیاسی و بستر‌های مناسب برای مقابله با همه‌گیری بعدی است.

به گزارش گاردین، این هیئت که در زمان همه‌گیری کرونا توسط سازمان جهانی بهداشت تاسیس شد، اعلام کرد که افزایش موارد آنفولانزای پرندگان در میان پستانداران هشداری جدی است مبنی بر اینکه جهان آمادگی مقابله با یک همه‌گیری جدید را ندارد و بنابراین مقامات بین‌المللی باید سریعا اقدام کنند. 

آنفولانزای پرندگان «H۵N۱» به طور فزاینده‌ای به پستانداران، از جمله گاو‌ها در مزارع سراسر آمریکا سرایت کرده و این نگرانی را ایجاد کرده است که ویروس مذکور بتواند جرقه یک بیماری همه گیر را در آینده ایجاد کند.

هلن کلارک، یکی از نویسندگان این گزارش و نخست وزیر اسبق نیوزیلند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر H۵N۱ از فردی به فرد دیگر سرایت کند، جهان دوباره غرق بیماری خواهد شد که به طور بالقوه می‌تواند بسیار فاجعه‌بارتر از کووید باشد». 

در همین حال، شکل جدید و مرگبارتر ویروس آبله میمون منجر به مرگ کودکان در جمهوری دموکراتیک کنگو شده است. کشوری که به واکسن این بیماری دسترسی ندارد. 

این گزارش در انتها پیشنهاد کرد که تغییراتی در ساختار سازمان جهانی بهداشت ایجاد شود؛ بدین صورت که این سازمان به دو نهاد جداگانه تقسیم شده و یکی فقط بر موارد بهداشتی اضطراری تمرکز کند. رئیس جمهور سابق لیبریا در انتها خاطر نشان کرد که بشر درس‌هایی از ویروس ابولا در غرب آفریقا آموخت و ۵ سال بعد در حالی که آموخته‌های خود را به کار نبسته بود با ویروس کرونا مواجه شد. به گفته او مقامات بین‌المللی باید از این رویداد‌ها درس بگیرند و از آن در تصمیمات خود استفاده کنند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
میخوان سه چهار میلیارد از جمعیت دنیا کم کنن
آخرین اخبار