از امروز دو فیلم «در آغوش درخت» و «ملاقات با جادوگر» به چرخه اکران سینمای ایران اضافه می‌شوند.

دو فیلم «در آغوش درخت» و «ملاقات با جادوگر» که از امروز به چرخه اکران سینمای ایران اضافه می‌شوند، آثاری هستند که هریک در ژانر و گونه متفاوتی تولید شده و می‌توانند نظر سینما دوستان با سلیقه‌های متفاوت را به خود جلب کنند.

بابک خواجه پاشا که در بهار امسال پرده نقره‌ای میزبان ساخته دوم او یعنی «آبی روشن» بود، حالا با نخستین تجربه فیلم‌سازی خود یعنی «در آغوش درخت» حضور در اکران پر تراکم تابستانی را تجربه می‌کند.

خواجه پاشا فعالیت خود در سینما را به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد و با فیلم‌سازان مهمی چون رضا میرکریمی و مجید مجیدی سابقه همکاری دارد. با وجود آنکه «در آغوش درخت» حاوی نشانه‌هایی بارز از فیلم‌سازان یاد شده است، اما بیش از هر چیز ردی پررنگ از المان‌های موجود در فیلم‌های زنده یاد عباس کیارستمی را در خود دارد. البته وجود این عناصر بیش از هر چیز وابسته به نشانه‌های بصری و عواملی همچون ریتم و فضاسازی بوده و خواجه پاشا در روایت این فیلم، قصه‌ای حاوی پیچیدگی‌های درونی و متکی به موقعیتی ملتهب را دستمایه ساخت اثر خود قرار داده است.

خواجه پاشا همچون برادران ارک اهل استان آذربایجان غربی بوده و مانند آنها اولین فیلم خود را در همین منطقه مقابل دوربین برده است. این فیلمساز به واسطه خصلت‌های جاری در این ناحیه و همچنین ظرفیت‌ها و مناظر طبیعی آن، قصه و روایت خود را شکل داده و فراز و فرود‌ها را طرحی کرده است. سال گذشته نیز قربانعلی طاهرفر کارگردان فیلم «آپاراتچی» نخستین اثر سینمایی خود را در همین استان کارگردانی کرد‌ه بود. گرایش فیلم‌سازان ترک زبان در بهره‌گیری از ظرفیت قصه‌ها و مناطق بومی زادگاه خود نیز از جمله مواردی است که در نوع خود جالب توجه است.

«در آغوش درخت» فیلمی است که از میانه بحران و آشوب، شاعرانگی خلق کرده و تصویری دقیق از درونیات آشفته بشر و نقش آن در مصائب و گره‌های عمیق زندگی ارائه می‌دهد.

«در آغوش درخت» از جمله آثارموفق در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود و خواجه پاشا برای نگارش این اثر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد.

همچنین بازی مارال بنی آدم نیز از مواردی بود که منتقدان نسبت به آن واکنش‌های بسیار مثبتی بروز دادند. بازیگری که سال گذشته برای ایفای نقش پیچیده و دشوار بانو پروین اعتصامی در فیلم «پروین» (محمدرضا ورزی) موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول شد.

«در آغوش درخت» محصول همکاری مشترک سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. اثری قابل احترام، دغدغه‌مند و با رویکردی انسانی که با طرح پرسش، تلنگری عمیق و سازنده به مخاطبان خود وارد کرده و می‌تواند پس از مدت‌ها، دوباره نام واحد فیلمسازی کانون را در جامعه سینمایی برجسته کند.

«ملاقات با جادوگر» دیگر فیلم کنجکاوی برانگیزی است که از امروز اکران خود را آغاز می‌کند. اثری کمدی که فیلمنامه آن را امیرمهدی ژوله نوشته است و خود یکی از نقش‌های اصلی این اثر را ایفا می‌کند.

حمید اعتباریان تهیه‌کننده این فیلم نیز پانزده سال پس از «سن‌پطرزبورگ» بار دیگر اکران فیلمی تازه را در سینمای ایران تجربه می‌کند.

با توجه به موج موفقیت فیلم‌های کمدی، می‌توان فروش قابل توجهی را برای فیلم حمید بهرامیان متصور بود. البته به شرط آنکه روایت و موقعیت‌های کمدی این فیلم، پنج سال پس از تولید همچنان بکر بوده و بتواند از مخاطب خنده بگیرد.

حمید بهرامیان، برادر کوچکتر بهرام بهرامیان کارگردان سینما است که گویا او پس از حواشی عجیب و نیمه تمام ماندن «آینه شمعدون» فعلا قید سینما را زده و به ساخت مجموعه‌های تلویزیونی روی آورده است.

تصویر گریم متفاوت امیرمهدی ژوله در قامت بن لادن از جمله مواردی است که با نزدیک شدن به اکران فیلم از آن رونمایی شده است و بیش از پیش نام «ملاقات با جادوگر» را در رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است.

حضور دوباره مانی حقیقی در فیلمی کمدی نیز از نکات کنجکاوی برانگیز این اثر به شمار می‌رود.

اعتباریان مدت‌ها پیش و پس از پایان روند تولید در گفت‌و‌گویی، «ملاقات با جادوگر» را یک کمدی طنازانه خوانده بود که خبری از گفتار و کلمات زشت و زننده در آن یافت نمی‌شود.

تنوع موجود در فیلم‌های اکران شده در فصل تابستان، فرصت مناسبی را برای اقبال سلایق متفاوت به تماشای آثار فراهم آورده است.

باید دید این دو فیلم تا چه اندازه می‌توانند مورد توجه مخاطبان سینما قرار گرفته و به رده‌های بالای جدول فروش راه پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.