با انعقاد تفاهم‌نامه معاونت فضای مجازی صداوسیما پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا می‌توانند محتوای مدنظر خود را در صفحه ساترا در تلوبیون بارگذاری کنند.

سال گذشته بود که در حاشیه دومین دوره نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی «رصتا»، معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما تفاهم‌نامه‌ای را مبنی بر تاسیس صفحه ساترا بر بستر تلوبیون به امضا رساند، که طی آن تمام پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا می‌توانند محتوای خود را در صفحه تلوبیون بارگذاری کنند.

چند روز پیش هم ساترا اعلام کرد که پلتفرم‌های متقاضی می‌توانند با مراجعه به مرکز خدمات رسانه در وبگاه ساترا (Satra.ir) درخواست خود را ثبت کنند و از این امکان بهره‌مند شوند.

صفحه ویژه ساترا در تلوبیون در چهار طبقه‌بندی قرار می‌گیرد. طبقه‌بندی اول مربوط به افراد حقیقی است، که متقاضی بارگذاری محتوای خود در تلوبیون هستند. طبقه‌بندی دوم مربوط به محتوای پلتفرم‌هاست، که هر پلتفرمی می‌تواند محتوای خود را در آن صفحه قرار دهد. طبقه‌بندی سوم مربوط به محتوا‌های عمومی نظیر موضوعات سواد رسانه و طبقه‌بندی چهارم مربوط به محتوا‌هایی است که هرکس می‌تواند از آنها فرآوری کند. 

مرتضی قاسم‌زاده، مدیر توانمندسازی و خودتنظیم‌گری ساترا در پاسخ به این سوال که آیا رسانه‌هایی مانند فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت به این بستر حمایتی تلوبیون احتیاج دارند؟ آیا می‌توان گفت این بستر برای رسانه‌های کم مخاطب است؟ گفت: ایجاد صفحه ساترا در تلوبیون اقدام حمایتی برای پلتفرم‌هاست؛ فرقی نمی‌کند آن پلتفرم بزرگ یا کوچک است و سهم کمتری از بازار مصرف رسانه‌ای دارند. این پلتفرم‌ها می‌توانند از این بستر استفاده کنند و محتوای خود را منتشر کنند. چون تلوبیون از بیشترین تعداد مخاطبان برخوردار است و حجم مصرف ترافیکی‌اش از سایر پلتفرم‌ها بیشتر است.

قاسم‌زاده ادامه داد: این امکان وجود دارد پلتفرمی که جزو رسانه‌های بزرگ نیست، بخواهد از این ظرفیت استفاده کند و محتوای خود را در دسترس مخاطبان تلوبیون قرار دهد. برایمان محرز بود که بین مخاطبین پلتفرم‌ها با مخاطبین تلوبیون تفاوت وجود دارد و ممکن است کاربران تلوبیون لزوماً کاربر پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت، تماشاخونه و ... نباشند. ما احساس کردیم پخش محتوای پلتفرم‌ها در تلوبیون می‌تواند الگوی جدید همکاری بین تلوبیون و پلتفرم‌ها باشد.

مدیر توانمندسازی و خودتنظیم‌گری ساترا با بیان اینکه این اقدام حمایتی بر اساس یک مدل درآمدی شکل گرفته، افزود: ما خواستیم از طریق این ظرفیت به چرخه اقتصادی رسانه‌ها کمک کنیم. ما عمدتاً دو مدل درآمدی در رسانه‌ها داریم. عمده رسانه‌های مبتنی بر اینترنت یا بر اساس ترافیک درآمد کسب می‌کنند، یا بر اساس اشتراک و یا تبلیغات. در حال حاضر، بیشترین درآمد رسانه‌ها از طریق ترافیک است، که به این ترافیک هزینه تبلیغات هم اضافه می‌شود، که بستر درآمدزایی برای رسانه‌ها محسوب می‌شود. حتی افرادی که تهیه‌کننده یا کارگردان هستند، امکان انتشار محتوایشان برای اولین‌بار یا برای پخش دوم میسر است.

وی در پاسخ به این سوال که مدل درآمدی تلوبیون چگونه تعریف شده، بیان کرد: از آنجایی که تلوبیون امتداد رسانه ملی است، در دسته پخش عمومی قرار می‌گیرد. درآمد برای این نوع رسانه‌ها در اولویت آخر قرار می‌گیرد؛ چراکه مهم است محتوای باکیفیت به دست طیف وسیعی از مخاطبان برسد. بنابراین، فقط تبلیغات و حجم مصرف ترافیک در تلوبیون محاسبه می‌شود.

قاسم‌زاده در پاسخ به این سوال که اگر کارگردان با پخش‌کننده اثر به اختلاف بخورند و کارگردان اثر مایل باشد اثرش را در تلوبیون به نمایش بگذارد، تکلیف دعوای حقوقی آنها چه می‌شود؟ تصریح کرد: برایمان مهم است اثر در مالکیت معنوی کسی باشد که با آن قرارداد می‌بندیم. ما از افراد یا پلتفرم‌ها می‌خواهیم تعهد بدهند که اثر در اختیار آنهاست. تا الان رسانه‌هایی مانند روستا تی‌وی، لیندو فیلم، فیلمیز، گپ فیلم و اشخاص حقیقی مانند تهیه‌کننده سریال «سایه‌باز»، «بارانداز» و ... درخواست داده‌اند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار