عضو انجمن انبوه سازان مسکن گفت: از طریق سامانه املاک و اسکان شاهد تکمیل تمامی اطلاعات خانه‌های خالی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اجرا و تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان یکی از اصلی ترین سیاست های است که باید دولت برای اجرای آن برنامه ریزی کند چراکه در حال حاضر برای بهبود و تقویت بازار مسکن نیازمند آن هستیم که اطلاعات مسکن در این حوزه تکمیل شود بنابراین با اتصال دستگاه ها به این سامانه اطلاعات مسکن مورد نیاز برای برنامه ریزی بازار مسکن کامل می‌شود.

از سال ۹۹ باید تمامی دستگاه به سامانه املاک و اسکان متصل شوند و تا به امروز تعداد زیادی از دستگاه ها به این سامانه متصل شده‌اند اما هنوز دو  دستگاه از جمله بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد و املاک متصل نشده است که همین امر خود باعث اختلال در این سامانه شده است.

در همین زمینه قاسمی عضو انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هر کسی که بخواهد معامله‌ای انجام دهد یا ندهد، یا ملکی را خرید و فروش کند یا اجاره بدهد و یا زمینی را بفروشد و یا بخرد باید اطلاعات هویتی مکانی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند گفت: این سامانه نقش بسیار موثری در بهبود و برنامه ریزی بازار مسکن دارد و می‌تواند آینده بازار مسکن را تغییر دهد. بنابراین باید برای تکمیل این سامانه دولت باید بر روی آن برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی به وسیله سامانه املاک و اسکان اخذ می‌شود  گفت: از سوی دیگر اگر خانوار به جایی مراجعه کند که نیازمند اطلاعات مکانی آن‌ها باشد دستگاه‌های خدمات رسان از طریق این سامانه اطلاعات هویتی فرد را استخراج می‌کنند و اگر فرد در این سامانه احراز هویت نشده باشد امکان دریافت خدمات را ندارد.

او  توضیح داد: سامانه املاک و اسکان مرجع مهمی در کشور در حوزه مسکن بوده و از سوی دیگر برای تصمیم گیری‌های دولت هم خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه  سامانه املاک و اسکان می تواند تمامی داده های مسکنی را یکجا به دولت برای برنامه ریزی اقدام کند گفت: باید تمامی دستگاه ها برای تکمیل شدن این سامانه همکاری لازم را داشته باشند.
عضو انجمن انبوه سازان مسکن اضافه کرد: طبق قانون  باید تمام دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را وارد سامانه املاک و اسکان کنند و اگر مالکین و یا بنگاه‌های مشاوره املاک از این قانون تبعیت نکنند، اعمال قانون می‌شوند و مشمول جریمه خواهند شد.

قاسمی ادامه داد:  با تصویب این قانون سامانه املاک و اسکان به حداکثر کارآمدی ممکن برسد. مجلس چند مصوبه دیگر هم دارد که سازمان ثبت اسناد و املاک باید اطلاعات خودش را در اختیار وزارت راه و شهرسازی یعنی سامانه املاک و اسکان قرار دهد تا امکان دسترسی برخط این سامانه به اطلاعات ثبتی مورد نیاز فراهم شود. همچنین با تکمیل این سامانه  در بازار اجاره مسکن بسیار موثر است و می تواند  به کنترل بازار اجاره به طور تمام و کمال کمک کند.

به گفته وی متاسفانه دستگاه‌ها همکاری لازم با سامانه املاک و اسکان را ندارند، این اطلاعات ملی است و شرایط به نحوی نیست که هر دستگاه اطلاعات مربوط به خودش باشد و به عنوان دارایی خودش به آن‌ها نگاه کند.

قاسمی بیان کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها اطلاعات را حبس می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کشور از این اطلاعات برخوردار شود و جلوی تخلفات را بگیرد. وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد املاک  و بانک مرکزی سایر دستگاه‌هایی که در تکمیل شدن سامانه املاک و اسکان می‌توانند کمک کنند باید همکاری لازم را در راستای منافع عمومی کشور انجام دهند. 

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، سامانه املاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار