معاون فناوری و پژوهش جهاد دانشگاهی مطرح کرد: یک پژوهشکده ICT در جهاد خواجه نصیر داریم که قرار است در زمینه آموزش، پژوهش و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی فعالیت کند.

یعقوب فتح اللهی، معاون فناوری و پژوهش جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در زمینه هوش مصنوعی با بیان این که ما در هوش مصنوعی دو کار انجام داده ایم، مطرح کرد:  یک پژوهشکده آی سی تی در جهاد دانشگاه خواجه نصیر داریم که این پژوهشکده قرار است در زمینه آموزش، پژوهش و توسعه فناوری های هوش مصنوعی فعالیت کند.

او ادامه داد: در این باره با سرمایه گذار موافقت نامه امضا شده و آن جا برای این کار تجهیز می شود. جهاد تمامی دانشجویان، فناوران، پژوهشگران و دانشمندان ایرانی که علاقه دارند در این حوزه کار کنند را نظم و سامان خواهد داد و این قضیه را پیش خواهد برد.

فتح اللهی تاکید کرد: بسته به این که تامین مالی چه زمانی انجام شود، کار هم تکمیل می شود. انسان خلاق، محور توسعه تکنولوژی است اما منابع مالی هم باید باشد.

معاون فناوری و پژوهش جهاد دانشگاهی گفت: یک کار دیگر که انجام می دهیم و ان شاءالله تا دو ماه آینده افتتاح می‌شود، کار روی هوش مصنوعی بیولوژیک و ماشینی یا به اصطلاح خودم هوش هیبرید یعنی مختلط است. به این صورت که هوش بیولوژیکی و ماشینی پیوند زده و نتیجه آن بررسی می شود. اسم این نوع هوش را به عنوان نسل آینده هوش مصنوعی، نورو AI در نظر گرفته ایم و به برداشت من این را می‌توان نسل سوم هوش دانست.

او توضیح داد: همان طور که اطلاع دارید در وضع موجود هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کارآمد در بخش های مختلف جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در جهاد دانشگاهی با تأسیس یک مرکز جدید به نسل بعدی هوش مصنوعی خواهیم پرداخت که این ترکیبی از هوش بیولوژیک و هوش ماشین است و تحت عنوان نورو AI نامگذاری می‌شود.

فتح اللهی افزود: در مرکزی که به نورو ای آی پرداخته خواهد شد، به عنوان یک مرکز بین‌المللی از دانشمندان مقیم ایران، یا دانشمندان ایرانی خارج از کشور، دانشمندان مسلمانی که در بلاد اسلامی یا سایر کشورها حضور دارند و سایر دانشمندان در نقاط مختلف جهان  دعوت به کار خواهد شد.

او اضافه کرد: اگر طبق برنامه ریزی پیش برویم، به موازات و کمترین تاخیر با قدرت های بزرگ جهان به این تکنولوژی دست پیدا کرده ایم.

معاون فناوری و پژوهش جهاد دانشگاهی گفت:  زیرساخت لازم ایجاد شده و در حال خرید تجهیزات هستیم، همچنین مجوزاتی را دریافت کرده‌ایم.

خبرنگار: فاطمه کربلایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار