متخلفان شکار و عوامل قطع درخت و تخریب جنگل دشت برم در استان فارس دستگیر شدند.

علیرضا محمدی فارسی رئیس اداره حفاظت محیط زیست فسا اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فسا با همکاری پاسگاه انتظامی نوبندگان هنگام بازرسی از منزل ۲ نفر متخلف شکار موفق به کشف و ضبط مقداری گوشت یک رأس بره میش نر وحشی و یک قبضه سلاح ساچمه زنی یک لول شدند. 

او افزود: مراتب جهت سیر مراحل قانونی صورتجلسه شد و متخلفان مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال جریمه شدند.

محمدی فارسی با اشاره به افزایش حدود ۳.۹ برابری جریمه شکار غیرمجاز، ادامه داد: جرائم شکار باید بازدارنده باشد تا انگیزه شکار حیات وحش را از بین ببرد، برخورد قاطع با شکارچیان راهکاری قانونی است که می‌تواند منجر به حفاظت بهتر و بیشتر از حیات وحش شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فسا با بیان اینکه محیط زیست ما، به رغم گستردگی اش، بسیار فقیر و شکننده شده است، ادامه داد: در این میان، حیواناتی که در برخی مناطق زندگی می‌کنند، حال و روزی بهتر از گیاهان در معرض انقراض ندارند. آسیب‌های شکار بر پیکره حیات وحش ماندگار است و جنایت علیه گونه‌های جانوری تلقی می‌شود.

محمدی فارسی بیان کرد: شکار در اقتصاد جامعه ما، جایگاهی ندارد و این گونه نیست که اگر شکار حذف شود، عده کثیری از مردم بیکار شوند و از نان خوردن بیفتند. برای موارد استثنایی (شامل برخی موارد، مناطق و اشخاص خاص) می‌توان به طور محدود مجوز‌های خاص و تحت کنترل صادر کرد و، چون محدود هستند می‌توان به راحتی نظارت کرد.

عوامل قطع درخت و تخریب جنگل دشت برم دستگیر شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون گفت: در اقدامی سریع و قاطع، متخلفان تخریب جنگل دشت برم در این شهرستان دستگیر شدند.

محمد امین بیرامی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون اظهار کرد: در یک اقدام سریع و قاطعانه، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون موفق به دستگیری متخلفانی شدند که با قطع ۳ اصله درخت بلوط در منطقه حفاظت شده دشت برم، به محیط زیست آسیب جدی وارد کرده بودند. 

 او گفت: این متخلفان پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شدند. 

بیرامی یاد آور شد: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با همکاری نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست و مردم طبیعت دوست، همواره مصمم است تا با هرگونه تخریب محیط زیست برخورد جدی کرده و از منابع طبیعی این شهرستان حفاظت کند.

او با بیان اینکه چالش قطع درختان جنگلی در ۳ دهه اخیر در کنار سایر تهدیدات تخریب، تصرف، آتش سوزی و قاچاق چوب بر عرصه‌های جنگلی جامعه ما سایه انداخته است، اضافه کرد: به تاکید کارشناسان باید ریشه این مشکلات را دریافت و درمان کرد، چون حفظ این میراث طبیعی و ملی در دنیای صنعتی امروز که تنفس انسان با چالش جدی مواجه شده کمتر از تامین آب و نان نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کازرون با بیان اینکه برای مقابله با قاچاق چوب باید تدابیر ویژه اتخاذ شود، افزود: به منظور حل مشکل روزافزون قاچاق چوب به مسائل اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینان جنگل و یا بومیان منطقه باید بررسی‌های علمی صورت گیرد.

او گفت: همچنین باید در شهرستان‌های زاگرس نشین کارگروه ویژه برای شناسایی باند‌های مافیایی اقتصادی چوب تشکیل شود و طرح ممنوعیت حمل گونه‌های جنگلی را در همه مبادی ورودی و خروجی شهرستان‌ها اجرایی کرد.

ماله گاله و هفت برم شیراز، ناامن برای متخلفان شکار و صید 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیراز گفت: طی چند روز اخیر ماموران یگان حفاظت محیط زیست شیراز، در منطقه حفاظت شده مله گاله و تالاب هفت برم، شکارچیان متخلف را به دام انداختند.

کامران اسلاملو رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیراز اظهار کرد: مقداری گوشت متعلق به یک راس کل وحشی، یک راس قوچ وحشی، تعداد ۱۲ قطعه کبک، ۸ قطعه تیهو، ۶ طرقه، ۱۰ قمری، یک سنجاب، یک هدهد، یک پرنده کنار آبزی زنده گیری و مقدار هزار و ۲۵۰ متر تور راهبند غیرمجاز در تالاب هفت برم از متخلفان کشف و ضبط شد.

 او با بیان اینکه پرنده‌های مکشوفه پس از هماهنگی با مقام قضایی در زیستگاه مناسب رهاسازی شدند، افزود: تعداد ۴۰ قطعه ماهی کپور نیز که در تور گرفتار شده بودند در تالاب رهاسازی شدند و یک قبضه اسلحه ساچمه زنی نیز در منطقه حفاظت شده مله گاله کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیراز خواستار برخورد قاطع با شکارچیان شد و گفت: شکارچیان غیرمجاز از جمله آفت‌های حیات وحش به شمار می‌روند که زیست بوم را با خطر جدی روبرو و لطمه‌های جبران ناپذیری بر پیکره این حوزه وارد کرده اند. 

اسلاملو با اشاره به حفاظت شبانه روزی از تالاب هفت برم و منطقه حفاظت شده ماله گاله ادامه داد: کاهش گونه‌های جانوری در دهه‌های اخیر واقعیتی تلخ به شمار می‌رود که طبیعت بدان دچار شده است که از میان بردن زیستگاه‌های طبیعی از دلیل‌های عمده تهدید گونه‌های مختلف جانوری محسوب می‌شود. شکار کردن از جمله گران‌ترین تفریحات بشر، طرفداران فراوانی دارد و افراد بدون توجه به انقراض گونه‌های نادر و در معرض خطر به آن می‌پردازند.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز با حمایت‌های قاطع قضایی آماده برخورد با هرگونه تخلفات زیست محیطی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.