یک پایگاه نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی گزارش داده رژیم صهیونیستی پشت ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس است.

پایگاه آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن «بسیار نگران» است که ترور اسماعیل هنیه می‌تواند مذاکرات آتش‌بس غزه را از ریل خارج کند.

طبق این گزارش، اسماعیل هنیه عامل اصلی تعامل با میانجی‌های قطری و مصری در مذاکرات بر سر آزادی اسرا و آتش‌بس غزه بود.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور به ایران آمده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید.

اسماعیل هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان ساحل غزه به دنیا آمد و فقرا و گرسنگی ماه عسل اشغالگری اسرائیل را از ابتدای کودکی لمس کرد.

اسماعیل هنیه در دوران انتفاضه به حماس پیوست و با سایر نیرو‌های حماس بعد از بعد از ۳ سال زندان به لبنان تبعید شد و در آنجا هم دست از مبارزه با اسرائیل برنداشت.

سال ۱۹۹۳ بود که هنیه به غزه برگشت و بعد از مدتی رئیس دانشگاه اسلامی غزه شد. هنیه این سال‌ها رابطه خوبی با شیخ احمد یاسین رهبر حماس پیدا کرد و بعد از آزادی شیخ یاسین رئیس دفتر رهبر حماس شد. اسرائیل آن زمان شیخ احمد یاسین و اسماعیل هنیه را با هم ترور کرد.

در این ترور شیخ احمد یاسین و اسماعیل هنیه هر دو زخمی شدند، اما جان سالم به در بردند. با شروع انتفاضه دوم، اسرائیل اکثر اعضای اصلی و نسل اول حماس را ترور کرد و به این ترتیب نوبت به نقش آفرینی نسل بعدی حماس و افرادی مثل اسماعیل هنیه رسید.

با عقب نشینی اسرائیل در این دوره از غزه، اسماعیل هنیه به سرعت توانست تشکیلات حماس را گسترش داده و با کمک گردان‌های قسام قدرت مردم فلسطین را هم افزایش دهد.

در اولین دوره انتخابات مجلس فلسطین لیست انتخاباتی حماس به رهبری هنیه بیشترین رای را آورد البته اسرائیل با حمایت آمریکا هیچ وقت اجازه تشکیل مناسب و کارآمد دولت فلسطین را نداد.

همزمان با رهبری اسماعیل هنیه در غزه اسرائیل بار‌ها اقدام به ترور هنیه کرد، اما این تهدید‌ها و ترور‌ها ناموفق بود و در عوض روزبه‌روز قدرت حماس هم بیشتر شد و در جنگ دو هزار و چهارده به اسرائیل نشان داد که دیگر توان مقابله با قدرت نظامی حماس را ندارد.

محبوبیت هنیه مدام بیشتر می‌شد و در سال ۲۰۱۷ به ریاست دفتر سیاسی حماس رسید.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار