باشگاه قدیمی بوردو فرانسه به‌دلیل ورشکستگی در حال انحلال قرار گرفته است.

 این روزها یک خبر تلخ در فوتبال پخش شده که مربوط به انحلال باشگاه بازیکن‌ساز و ریشه‌دار بوردو به‌دلیل ورشکستگی است. باشگاه فرانسوی قرارداد همه بازیکنان ازجمله تیم‌های پایه خود را فسخ کرد و زمین تمرینی را نیز بست. آنها به‌دلیل بدهی مالی به لیگ آماتوری محلات فرانسه سقوط کرده‌اند.

این همان باشگاهی است که زمانی اریک کانتونای کبیر را به‌صورت قرضی در خدمت خود داشت. آلن ژیرس، مغز متفکر تیم رویایی دهه۸۰ فرانسه هم که در کنار پلاتینی، تیگانا و لویی فرناندز یکی از بهترین خط هافبک‌های تاریخ فوتبال را ساخته بود، با ۵۹۲بازی، رکورددار حضور در این باشگاه است. ژیرس با ۱۸۲گل، بهترین گلزن تاریخ باشگاه هم بود. اتفاقا ژان تیگانا هم در همان تیم بوردو همبازی ژیرس بود. ستاره‌های دیگری هم از بوردو به تیم ملی و دیگر باشگاه‌ها راه یافتند؛ برنار لاکومبه که زمانی زننده سریع‌ترین گل جام جهانی بود، مروان شاماخ که به آرسنال رفت، بیسان لیزارازو که مدافع چپ ثابت بایرن‌مونیخ شد، پائولتای پرتغالی، ماریوس ترزو (در ترکیب تیم رویایی دهه۸۰فرانسه)، کریستوف دوگاری (دیگر ملی‌پوش فرانسوی)، سیلوین ویلتور، پاتریک باتیستون، ژورکائف(مدافع تیم ملی فرانسه در جام جهانی۱۹۸۲)، دیتر مولر، شیخ دیاباته (بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس)، یوهان گورکوف که قرار بود زیدان جدید باشد و از همه مهم‌تر خود شخص زین‌الدین زیدان که این تیم را به فینال جام یوفا برد و با این تیم قهرمان جام اینترتوتو شد. این تیم سال۲۰۱۰ به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید.

افتخارات این باشگاه زیاد است؛ ازجمله ۶قهرمانی لیگ یک، ۴قهرمانی جام‌حذفی، ۳جام اتحادیه و ۳سوپرجام فرانسه. بوردو سال۱۹۹۶به فینال جام یوفا نیز راه یافت. این باشگاه سال۱۸۸۱ تاسیس شد؛ زمانی که به‌عنوان باشگاه ژیمناستیک و تیراندازی ثبت شد و بعدها رشته‌های دیگری نظیر قایقرانی، سوارکاری و شنا نیز به آن اضافه شد. فوتبال از سال۱۹۱۹ به باشگاه اضافه شد اما سال۱۹۳۶ بود که مجوز حرفه‌ای در این رشته را به‌دست آورد.

باشگاه فرانسوی هنوز مبلغ ۹۳۶میلیون یورو بابت فروش مالکوم از بارسلونا طلبکار است. این رقم می‌توانست بوردو را از ورشکستگی نجات دهد. البته بارسا هم با پرداخت همین مبلغ به ورشکستگی خواهد رسید.

در داستان غم‌انگیز انحلال بوردو رد پای قطری‌ها و شیخ ناصر الخلیفی هم دیده می‌شود. لیگ فرانسه تا به امروز هیچ اسپانسر تلویزیونی پیدا نکرده چون با وجود پاری‌سن‌ژرمن لیگ تک‌قطبی شده و هیچ اسپانسری حاضر نیست قرارداد بزرگ ببندد. وقتی مسی به پاریس آمد، حق پخش و درآمدهای آگهی هم همراه او آمد اما با رفتن او، نیمار و امباپه، دیگر لیگ یک جذابیتی برای اسپانسرها ندارد. نتیجه آن بدبخت‌شدن باشگاه‌های ریشه‌دار است.

قرار بود مالکان لیورپول این باشگاه را با پیشنهادی برای همکاری نجات دهند اما ظاهرا این تلاش‌ها به بن‌بست خورده و هیچ راهکاری برای نجات بوردو وجود ندارد. اما شاید در آینده ورق برگردد و این باشگاه هم بتواند مثل پارما که چند سال پیش به‌دلیل مشابه به سری D فوتبال ایتالیا سقوط کرده بود و به‌زحمت توانست به سری A برگردد، بار دیگر اعتبار خود را بازیابد.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار