در گزارش زیر با شاخص‌ترین برنامه‌های المپیکی تلویزیون آشنا خواهیم شد.

المپیک۲۰۲۴ بار دیگر باید بهانه‌ای شود تا ورزشکاران دنیا گرد هم بیایند و مردم جهان به این بهانه به صلح، بشریت و انسان‌دوستی رهنمون شوند. گرچه المپیک پاریس در عمل به ضد اهداف خود تبدیل شده است، بااین همه کاروان ایران هم دراین رقابت‌هاحضور داردو به همین خاطر مخاطبان ایرانی بیشتری چشم به رسانه‌هادوخته‌اند تارقابت‌ها را پیگیری کنند.

در تلویزیون خودمان شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و تلوبیونی پوشش این رویداد را از زمان افتتاح، آغاز کردند و تا پایان ادامه خواهند داد. در این گزارش با شاخص‌ترین برنامه‌ها آشنا خواهیم شد؛ برنامه‌هایی که در تلویزیون غالبا از شبکه‌های سه و ورزش پخش می‌شود. این دو شبکه با ویژه‌برنامه‌هایی از پخش زنده مسابقات و تحلیل آن تا تمرکز بر پوشش کامل و در لحظه حمایت جامعه جهانی از مردم مظلوم غزه در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی، به پوشش المپیک ۲۰۲۴ پاریس پرداخته‌اند. 
 
۱۷ ساعت با المپیک پاریس
شبکه سه با ویژه‌برنامه «المپیک۲۰۲۴» به‌صورت زنده مسابقات المپیک۲۰۲۴پاریس را پخش می‌کند. ویژه‌برنامه المپیک۲۰۲۴ به تهیه‌کنندگی حسین زکایی با دکور اختصاصی و با اجرای پیمان اسدیان و شهاب قاسمی، از روز چهارشنبه سوم مردادماه به روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. این ویژه‌برنامه به‌طور متوسط در شبانه‌روز ۱۷ساعت را به خود اختصاص می‌دهد که از ۱۰ صبح تا ۲۲ شب خواهد بود. علاوه بر پخش زنده مسابقات، هر شب حوالی ساعت ۰۰:۳۰ بامداد ویژه‌برنامه تحلیل مسابقات هم پخش خواهد شد. گزارشگران و کارشناسان رشته‌های مختلف از مهمانان برنامه هستند و سعی شده آیتم‌های متنوع ورزشی، فرهنگی و اجتماعی پخش شود تا مخاطبان به فراخور موضوعات مختلف با ورزشکاران و جنبه‌های گوناگون بازی‌ها آشنا شوند.

زکایی، تهیه‌کننده می‌گوید: باتوجه به ساعات طولانی که این برنامه روی آنتن است، لازم است بخش‌های متنوعی داشته باشد؛ از جمله آیتم‌های تولیدی که شامل موضوعات بسیار متنوع از رشته‌ها و ورزشکاران است تا بازی‌ها، نقاط مشترک ما و فرانسوی‌ها، ارتباطاتی که باپاریس می‌گیریم، گروه اعزامی صداوسیماکه درآنجا مستقر شدند، گزارش‌های میدانی که ازمسابقات مختلف می‌گیرند و برایمان می‌فرستند، ارتباطات زنده‌ای که داریم، بخش‌های اخبار واتفاقات متنوعی که درالمپیک می‌افتدو باید آنها را پوشش بدهیم و به اطلاع مردم برسانیم، بررسی روزنامه‌های فرانسه که هرروزبه این مسابقات می‌پردازند، کمبود‌هایی که برگزارکننده و میزبان در این دوره با آنها مواجه بوده و حواشی‌ای که به وجود آمده است. 

وی درباره پوشش فرهنگی توضیح می‌دهد:وقتی نقاط اشتراک‌مان رابا فرانسه نگاه می‌کنیم یکی روستای نوفل‌لوشاتو است که حضرت امام در آنجا تبعید بودند و هر وقت از فرانسه حرف می‌زنیم نوفل‌لوشاتو به ذهن‌مان می‌آید و این می‌تواند به‌عنوان نقطه اشتراک ما و فرانسه باشد یا مراودات فرهنگی که دو کشور داشتند مثل جشنواره کن و جوایزی که از آن گرفتیم یا روابط سیاسی دو کشور که از سال‌های قبل اتفاق افتاده است؛ مثل حضور فرانسوی‌ها در ایران و زبان فرانسه و مدارس فرانسوی در ایران. مجریان اصلی آقای پیمان اسدیان و آقای شهاب قاسمی هستند و گزارشگران دیگر بازی‌های هر رشته راگزارش می‌کنند. دربعضی از برنامه‌ها به فراخور وقتی که داریم قطعا از حضور مهمانان استفاده می‌کنیم؛ مثل افتتاحیه که علاوه بر دومجری ازآقای دکتر علی‌نژاد که قبلا معاون وزیر ورزش بودند دعوت کردیم و ایشان از ورزشی‌های خیلی باتجربه و باسواد هستند واطلاعات تکمیلی درخصوص این بازی‌ها و مراسم افتتاحیه دادند. به همین شکل طی این ۱۶ ــ ۱۵روز جلو می‌رویم و قطعا هر چه جلوتر می‌رویم کارمان بیشتر و فشرده‌تر می‌شود و مسابقات کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری که احتمال مدال‌آوری‌شان بیشتر است شروع شده و حجم کار ما هم بیشتر می‌شود. در این دوره مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند مسابقات خوب غیر از ورزشکاران ایرانی را هم پخش کنند؛ کما این‌که چهارشنبه مسابقه فوتبال آرژانتین و مراکش را پخش کردیم و شنبه بعدازظهر والیبال ایتالیا ــ برزیل را پخش کردیم و همین‌طور که جلو می‌رویم، پخش مسابقات مهمی که می‌تواند برای بیننده جذاب باشد مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک و سایر رشته‌ها مثل دوو‌میدانی را در دستور کارمان داریم. 

معمولا ازساعت۱۰صبح تا۱۰شب درگیر برنامه‌های زنده هستیم که همزمان در پاریس برگزار می‌شود و بعد ازساعت۱۲شب هم حدود۸۰تا ۹۰ دقیقه برنامه تحلیلی از اتفاقات آن روز داریم؛ مثل ارتباط با دفترمان در پاریس و آوردن ورزشکاران در این دفتر و گرفتن ارتباط با تهران و گفتگو با ورزشکاران که امیدواریم همراه با مدال باشد یا اگر با شکست هم باشد حرف زدن در‌خصوص چگونگی مسابقات و حواشی مسابقات است. تقریبا همه بخش‌های برنامه زنده است. گروه اول تیم رسانه‌ای روز چهارشنبه و گروه دوم پنجشنبه به آنجا رسیدند. زکایی چهره‌های حاضر در پاریس را این‌چنین معرفی می‌کند: یکی آقای بهزاد کاویانی است که از مجریان قدیمی و آقای اعرابی و دو سه نفر دیگر از دوستان هستند. امیدوارم شاهد برنامه خوبی باشیم و در این گرمای طاقت‌فرسا و تابستان داغ مردم بتوانند آیتم‌های خوبی ببینند که با مدال‌آوری ورزشکاران هم تکمیل شود. 
 
۱۸ ساعت گشت‌وگذار در دهکده المپیک
همچنین شبکه ورزش با ویژه‌برنامه «دهکده‌المپیک» به پوشش المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌پردازد. از ابتدای رقابت‌ها هرروز ساعت ۹ صبح تا ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد روز بعد، پوشش زنده رقابت‌های نمایندگان ایران در المپیک و سایر تقابل‌های جذاب المپیک پاریس در دستورکار دهکده المپیک شبکه ورزش قراردارد. ویژه‌برنامه دهکده المپیک در یک استودیو ویژه خبر، آخرین اخبار و حواشی المپیک را در طول روز با بینندگان این ویژه‌برنامه درمیان خواهد گذاشت. دهکده المپیک با حداکثر استفاده از ظرفیت مجریان شبکه ورزش در طول برگزاری بازی‌ها روی آنتن شبکه ورزش سیما خواهد رفت. اجرای این بخش‌ها برعهده مهدی توتونچی، رسول مجیدی، محمدرضا یکتا مرام، پژمان نجات‌پور، محمدرضا علیپور و محمد میر خواهد بود.

 این برنامه هرشب پس از پایان رقابت‌ها از ۳۰ دقیقه بامداد تا ساعت ۲ بامداد روز بعد روی آنتن خواهد رفت. ویژه‌برنامه دهکده المپیک با ۱۸ ساعت پوشش زنده و تحلیلی المپیک در طول برگزاری این آوردگاه، یک رکورد از خود به‌جا خواهد گذاشت.۶۰ گزارشگر تخصصی در این ویژه‌برنامه، رشته‌های حاضر در المپیک پاریس و رویداد‌های المپیک را در طول برگزاری مسابقات به‌صورت زنده گزارش می‌کنند. حضور کارشناس‌مجری ورزش بانوان باتوجه به حضور ۱۱ بانوی ورزشکار در کاروان ایران و خبرنگاران اعزامی به پاریس این امکان را ایجاد می‌کند تا در ویژه‌برنامه دهکده المپیک، ارتباطات دست‌اول و تصاویر اختصاصی از محل برگزاری بازی‌ها پخش شود. در بخش تحلیلی برنامه دهکده المپیک، شاهد حضور کارشناسان و پیشکسوتان رشته‌های مختلف ورزشی خواهیم بود و به صورت دقیق و تحلیلی مسیر کسب مدال نمایندگان ایران در المپیک پاریس و سایر رشته‌های جذاب بررسی خواهد شد.

حمایت ویژه از مردم مظلوم غزه و پرداخت به اعتراضات جهانی نسبت به حضور رژیم‌صهیونیستی در المپیک یک رویکرد ثابت در این ویژه‌برنامه المپیکی خواهد بود. پخش گزارش مستند‌های جذاب از نمایندگان ایران در المپیک پاریس از بخش‌های برنامه دهکده المپیک شبکه ورزش است. عابدینی، تهیه‌کننده برنامه دهکده المپیک در این رابطه می‌گوید: ما بازی‌های ایران را به‌صورت ویژه پخش می‌کنیم، اما اکثر رقابت‌هایی که پخش می‌شود را داریم، چون برنامه ما از ۹:۳۰ صبح شروع می‌شود و تا ۱۲ شب ادامه دارد. به همین خاطر اکثر رشته‌های ورزشی را تقریبا پوشش می‌دهیم. ۶ مجری پخش زنده داریم که از مجریان توانمند شبکه هستند. یک بخش تحلیل هم داریم که آخر شب به آن می‌پردازیم و از آیتم‌های متنوع و جذاب استفاده می‌کنیم.
 
پرتره ورزشکاران
«پرتره» که مستندی از المپیکی‌های پاریس ۲۰۲۴ است از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. پرتره توسط محمدحسین میثاقی تولید شده و هر شب ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه پخش می‌شود. تولید این مستند برای المپیک پاریس از مدت‌ها قبل مطرح بود و چند‌ماهی است که این مجری در تدارک ساخت این مستند است. او از تمامی کسانی که به المپیک اعزام می‌شوند، مستندی به سفارش کمیته ملی المپیک تولید کرده‌است.
 
پخش رویداد‌های ورزشی جهانی از تلوبیون
سکوی تلوبیون درمناسبت‌های مختلف، صفحات ویژه‌ای راایجادمی‌کند. به این ترتیب پخش اختصاصی رقابت‌های المپیک۲۰۲۴ و مسابقات قهرمانی جوانان آسیاهمراه باآرشیوتمامی برنامه‌های ورزشی سیما درکانال‌های تلوبیون ورزشی قابل دسترس ومشاهده است. 

سلام رادیو از پاریس 
باشروع المپیک۲۰۲۴ در پاریس، رادیو در کنار پوشش مسابقات ورزشی، اخبار روزانه و حواشی راهم به سمع شنوندگان می‌رساند. زین‌العابدین مختاریان، مدیر گروه مسابقات و ورزش قهرمانی درباره ویژه‌برنامه‌های رادیو ورزش پیرامون المپیک گفت: رادیو ورزش با اعزام گزارشگر (حسن عبدالهاشم‌پور) به مسابقات پاریس به صورت زنده و لحظه‌ای همراه با کاروان خادم‌الرضا در مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴ به پوشش مسابقات، اخبار، اطلاع‌رسانی، نتایج از طریق برنامه‌های مختلف خواهد پرداخت. برنامه «از المپیک چه خبر» به صورت زنده هر روز از ساعت ۸ به مدت نیم‌ساعت اطلاع‌رسانی در مورد آخرین نتایج مسابقات روز قبل و اطلاع‌رسانی در مورد مسابقات همان روز خواهد داشت. برنامه «صدای المپیک» زنده هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۵ به پوشش کامل مسابقات ورزشکاران ایرانی و همچنین سایر مسابقات می‌پردازد.

وی ادامه داد: برنامه «و حالا المپیک» به صورت زنده هر روز از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ با محوریت بررسی و کارشناسی آخرین اخبار و اطلاعات و نتایج به‌دست آمده از مسابقات پرمخاطب و مهم با ارتباط با کارشناسان رشته‌های ورزشی پخش می‌شود. 

رضا بحیرایی، مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران درباره برنامه‌های این شبکه رادیویی ویژه المپیک توضیح داد: دو برنامه «روی خط ورزش» به تهیه‌کنندگی جواد فیاضی و احسان زارع و با اجرای حسین معتمد هاشمی و میثم کریمی و برنامه «ورزش ایران» به تهیه‌کنندگی زهرا قائدی و احسان زارع و اجرای میلاد یزدانی و حسین معتمد هاشمی اخبار و رویداد‌های کاروان المپیک را منعکس می‌کنند.

وی ادامه داد: «روی خط ورزش» شنبه تا پنجشنبه ساعت ۸:۴۰ و «ورزش ایران» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۴۵ و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۰ تقدیم می‌شود. بحیرایی افزود: حسین معتمد هاشمی، کارشناس ورزش رادیو ایران خارج از زمان برنامه‌های نام‌برده شده اخبار و رویداد‌های مهم المپیک را در «روی خط المپیک» برای مخاطبان رادیو ایران منعکس می‌کند.

شبکه رادیویی تهران با تحلیل مسابقات ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس در برنامه تهران ورزشی از ساعت ۱۰تا ۱۰ و۳۰ دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود، این برنامه با حضور کارشناسان مختلف ورزشی روی آنتن می‌رود. 

شبکه رادیویی جوان در برنامه تسلیم نشو به قصه زندگی المپین‌های ۲۰۲۴ پاریس می‌پردازد و با آنها در خصوص موفقیت، چالش‌ها و فراز و نشیب ورزش گفتگو می‌شود. دراین ویژه‌برنامه با افرادی همچون زینب نوروزی درقایقرانی، مینا فلاح در تیرو‌کمان، مصطفی جوادی دروزنه‌برداری ونداشهسواری درتنیس روی میزدرباره تلاش، پشتکارو... مصاحبه شده ودرادامه بادیگران ورزشکاران المپیک نیز گفتگو خواهد شد. این‌برنامه به تهیه‌کنندگی مژده طهرانی‌هاوبا اجرای محمد مظفری وبا هماهنگی امیررضا همایون ساعت ۲۱:۱۵ روانه آنتن می‌شود.

شبکه رادیویی فرهنگ در برنامه صبح به وقت فرهنگ به تهیه‌کنندگی مریم مقدسی ساعت۶:۳۰ روانه آنتن می‌شود و در بخش‌هایی از برنامه به بازی‌های المپیک می‌پردازد.

شبکه رادیویی صبا در قالب برنامه‌های زنده و در بخش‌های مختلف به اخبار و حواشی برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ فرانسه می‌پردازد. برنامه ورزشی زیر طاقی با پوشش خبری حواشی بازی‌های المپیک بانگاهی طنز به مرور رویداد‌های اخبار ورزشی می‌پردازد که ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود.
شبکه رادیویی سلامت در قالب برنامه صبحگاهی به زندگی سلام کن به انعکاس اخبار المپیک و معرفی ورزشکاران می‌پردازد.
رادیو نمایش همزمان با المپیک ۲۰۲۴ سه سریال رادیویی را روی آنتن می‌برد.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار