برگزاری امتحان‌نهایی، آن‌هم برای سه پایه تحصیلی، کاری بس بزرگ و دشوار بودکه دقت وتوجه زیادآموزش‌وپرورش رادراین خصوص می‌طلبد.

امتحانات نهایی امسال از آن‌دست آزمون‌های خاص بود که چالش‌ها و حواشی متعددی را به‌دنبال‌داشت. از اختلال در سامانه صدور کارت و حذف برخی سؤالات و توزیع نمره آن در بین سایر سؤالات گرفته تا بلاتکلیفی دراعلام نتایج این آزمون‌ها!

​​​​​​​حالا بماند که پیش از شروع امتحانات، غلامعباس ترکی، معاون قضایی دادستان کل کشور درپیگیری حقوق عامه وپیشگیری از وقوع جرم در نامه‌ای به رضامراد صحرایی، وزیرآموزش‌وپرورش درباره مشکلات احتمالی برگزاری این امتحانات هشدار‌هایی داده بود، اما به نظرمی‌رسدبازهم زورآموزش‌وپرورش به پیشگیری ازاین مشکلات نرسید. برگزاری امتحان‌نهایی، آن‌هم برای سه پایه تحصیلی، کاری بس بزرگ و دشوار بودکه دقت وتوجه زیادآموزش‌وپرورش رادراین خصوص می‌طلبید. اماگویا هنوز زیرساخت‌های لازم برای استانداردسازی فضا‌های آموزشی به‌ویژه در زمان امتحانات‌نهایی مهیا نیست، چراکه این وزارتخانه، در ساده‌ترین بخش ماجرا یعنی گرفتن کارت ورود به جلسه تا فقدان بستر‌های فنی و تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای برگزاری آزمون با مشکلاتی مواجه بود. اما سؤال اینجاست که اگر زیرساخت‌های آموزشی کشور فراهم نبود پس چرا مقاطع دیگر هم به جمع آزمون‌دهندگان امسال اضافه و به مضاعف‌شدن چالش‌های برگزاری آزمون‌های نهایی منجر شد؟
 
تعویق در امتحانات نهایی برای اولین بار!
درهمان ابتدای مسیر برگزاری امتحانات نهایی، دانش‌آموزان در دریافت کارت ورود به جلسه با مشکل اخلال در سامانه مواجه شدند و برای اولین بار بود که برگزاری امتحانات نهایی درکشور به تعویق افتاد. البته شیوا قاسمی‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس هم این ماجرا را ضعف در زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش خواند که به‌هیچ‌عنوان قابل پذیرش نیست. 
 
دانش‌آموزان یازدهمی، همچنان سرگردان!
به هر ضرب و زوری بود امتحانات نهایی برگزار شد، اما گلایه‌هاهمچنان ادامه داشت. ازطرفی دانش‌آموزان نابینا نسبت به عدم ارائه سؤالات به خط بریل و مشکل برای پاسخگویی با مشکلاتی مواجه بودند. اما شاید مهم‌ترین بخش این شکوه‌ها مربوط به زمان اعلام نتایج مخصوصا برای پایه دهم و یازدهم بود. سیدعلی جعفری، رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز ارزشیابی آموزش‌وپرورش  امیدوار است که نتایج به‌زودی اعلام شود و به ما می‌گوید: «نتایج و اعتراض‌های پایه دوازدهم اعلام و کار جمع‌بندی شده است. پایه دهم را باید نگاه کنم، اما به احتمال خیلی زیاد کارنامه‌شان فعال است. نتایج پایه یازدهم هم در حال جمع‌بندی است و امیدوارم تا فرداشب نتایج نهایی اعلام شود.» این موضوع درحالی‌است که طبق اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، آزمون‌های جبرانی تابستان هم از۱۵مردادماه آغاز می‌شود. اماباوجوداین‌که تصحیح اوراق امتحانی امسال به‌صورت الکترونیکی بود، جعفری علت عمده تاخیربه‌وجودآمده راتاخیردربرگزاری آزمون‌ها دانسته و می‌افزاید: «تعطیلی‌های به‌وجودآمده درهمین مدت هم روند تصحیح برگه‌ها را کند کرده است، چراکه به‌هرحال مصحح باید به حوزه تصحیح یا مدرسه مراجعه کند.»

به نظر می‌رسد مشکلات دانش آموزان در امتحانات نهایی محدود به این موارد نبوده و به همین‌جا ختم نمی‌شود و شاید کمبود برخی از زیرساخت‌ها در این خصوص به چشم می‌خورد؛ موضوعی که نیاز به بررسی جامع‌تر و پاسخگویی شفاف‌تر از سوی مسئولان دارد.

ادعای یک استانداردسازی طبیعی!
با این‌که بار‌ها مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش درباره استاندارد بودن سؤالات امتحانات نهایی صحبت‌های مختلفی کردند، اما جعفری این اقدام را صرفا به جهت استانداردسازی سؤالات دانسته و توضیح می‌دهد: «از لحظه‌ای که سؤالات طراحی و تا زمانی که به جمع‌بندی و اعلام نتایج می‌رسد باید یک استانداردسازی در پرداخت، اجرا، ارسال ودریافت آنها انجام شود. تمامی این مراحل انجام شده، اما در مرحله آخر مسلما سؤالات باید به لحاظ کمی نیز بررسی شود. این‌که آیا شاخص‌های روان‌سنجی مد نظر را دارند یا نه؟ این کار سال‌های گذشته اجرا، اما با وجود این‌که محدودیت‌هایی درتصحیح الکترونیکی سؤالات داشتیم، کمی ناقص انجام می‌شد، ولی امسال به‌صورت فراگیربرای همه سؤالات درسطح کشور انجام شدچراکه تعداد ۱۰سؤال، استاندارد‌های لازم رانداشت. ما ۲۹ عنوان درس وحدود۴۰۰سؤال داریم و همه تلاش‌مان براین است تا این موارداستاندارد‌های لازم راداشته باشد. طبیعی است که در تعدادی از سؤالات این اتفاق رخ دهد. خیلی هم موضوع غیرطبیعی‌ای نیست و در همه آزمون‌ها این اتفاق معمول است.»

منبع: روزنامه جام جم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار