درحالی که سه روز تا برگزاری مرحله دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ باقی است عدم اعلام نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم، مشکلات زیادی را برای داوطلبان کنکور به وجود آورده است.

کنکور سال ۱۴۰۳ با چالش‌ها و حواشی بسیاری همراه شده است. حاشیه‌هایی که باعث نگرانی داوطلبان شده و درحالی که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند داوطلبان کنکور در روز‌های آخر منتهی به این آزمون بزرگ آرامش داشته باشند، اما اقدامات عجیب وزارت آموزش و پرورش در موضوع معدل امتحانات نهایی نگرانی‌های داوطلبان را دوچندان کرده است.

مسئولان سازمان سنجش از چند سال قبل به دنبال راهی بودند تا در فرآیند پذیرش داوطلبان کنکور عدالت بیشتری برقرار شود؛ نتیجه این شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد سوابق تحصیلی تاثیر قطعی و مهمی در پذیرش داوطلبان در کنکور دارد. تا قبل از کنکور ۱۴۰۲ تاثیر معدل یا همان سوابق تحصیلی تاثیر ۲۵ درصدی در قبولی داوطلبان در کنکور داشت و داوطلبان کنکور باید ۷۵ درصد دیگر را در آزمون کنکور بدست می‌آوردند. اما سال گذشته تاثیر معدل به ۴۰ درصد رسید و همین امر باعث شد تا دانش آموزان پایه دوازدهم و دانش آموزانی که سال‌های قبل فارغ التحصیل شده بودند دوباره در آزمون نهایی پایه دوازدهم شرکت کنند. 

امسال نیز مسئولان سازمان سنجش اعلام کردند تاثیر معدل امتحانات نهایی ۵۰ درصد است و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ بر اساس نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم محاسبه می‌شود و برای کنکور سال ۱۴۰۴-۱۴۰۵ امتحانات پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی ۶۰ درصد خواهد داشت. این موضوع به این معنی است که تا دو سال آینده امتحانات پایه یازدهم نیز مانند پایه دوازدهم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

 پرداختی کم برای تصحیح برگه‌ها

امسال نیز مثل سال گذشته نتایج امتحانات نهایی پایه دازودهم دیرتر از موعد اعلام می‌شود. نتایجی که برای همه داوطلبان کنکور تعیین کننده است و آنها قبل از کنکور باید از نتیجه امتحان نهایی و میزان تاثیر آن در قبولی کنکور مطلع باشند. سال گذشته نیز این اتفاق رقم خورد و نتایج امتحانات نهایی دیرتر از زمان مقرر اعلام شد. تیرماه سال گذشته، یک معلم ریاضی دبیرستان به یک خبرگزاری گفت بود دانش‌آموزان پایه دوازدهم واقعاً مظلوم واقع شدند، کلاس دهم و یازدهم آنها در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌دلیل شیوع کرونا تقریباً به‌صورت مجازی برگزار شد، امسال که به‌صورت حضوری در مدارس بودند من خودم به عمق ضعف آموزش مجازی خصوصاً در مدارس دولتی پی بردم. این معلم ریاضی درباره سخت‌تر شدن سوالات در امتحان نهایی گفت از اول سال از اداره کل نامه می‌آمد که امسال به‌دلیل تاثیر ۴۰ درصدی نمراتِ امتحانات در قبولی دانشگاه، سوالات مفهومی و سخت می‌شود، چیزی‌که عملاً اتفاق افتاد، در درس ریاضی دانش‌آموزان تجربی پایه دوازدهم سه چهار نمره آزمون سخت بود. 

تیرماه سال گذشته فرخ طبری، رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش پیش‌بینی کرده بود تا دهم تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند نتیجه اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند، اما نتایج اعلام نشد. برای دیر اعلام شدن نتایج دلایل مختلفی اعلام شد. یکی از آنها این بود که برای اولین بار به‌جای برگه امتحانات، نسخه الکترونیکی آنها در حوزه‌های تصحیح در اختیار تصحیح کنندگان قرار گرفت و فرآیند تهیه نسخه الکترونیکی زمان‌بر بود؛ با وجود این، برخی معلم‌ها از دلیل دیگری هم نام می‌بردند، آن‌طورکه آنها می‌گفتند به‌دلیل مسائل و مشکلاتی که طی سال‌های گذشته بوجود آمده معلم‌ها چندان هم رضایت نداشتند که پا در حوزه‌های تصحیح برگه امتحانات بگذارند.

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش دراین‌باره گفت: تصحیح برگه‌های امتحانی کار سختی است، با این وجود در یک دوره‌هایی تصحیح برگه‌ها برای معلم‌ها صرف داشت، چراکه برای انجام این‌کار مبلغ مناسبی و البته به‌موقع دریافت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر به‌ویژه در چند سال گذشته پرداختی به معلم‌ها برای تصحیح برگه‌های امتحانی، هم مبلغ کمی دارد و هم با تاخیر پرداخت می‌شود، برای همین معلم‌ها رضایت ندارد. نامناسب بودن مبلغ پرداختی برای تصحیح برگه‌ها و اجباری شدن تصحیح این برگه‌ها توسط معلم‌های پایه دوازدهم باعث شد تا نتایج با چند هفته تاخیر اعلام شود.

 نتایج آزمون نهایی بعداز کنکور

ماجرای تاخیر در اعلام نتایج معدل نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم امسال نیز تکرار شد. این بار هم همان دلایل سال گذشته عنوان شده است و آموزش و پرورش اعلام کرده است خود دانش آموزان درخواست دارند که نتایج امتحانات نهایی بعد از کنکور اعلام شود. این در حالی است که قرار بود روز شنبه ۱۶ تیرماه کارنامه دانش‌آموزان پایه دوازدهم که حاوی نتیجه اولیه است، اعلام شود. محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین اعلام کرده بود ۲۰ تیر نتیجه قطعی امتحانات نهایی پایه دوازهم اعلام می‌شود. اما با وجود گذشت ۲۴ ساعت از اطلاع رسانی آموزش و پرورش مبنی بر امکان مشاهده نمرات امتحان نهایی، هنوز این امکان وجود ندارد. عدم اعلام نتایج معدل نهایی در حالی است که امسال این نمرات تاثیر زیادی در سرنوشت دانش‌آموزان برای پذیرش در دانشگاه‌ها دارند. وقتی در نظم و نظام جدیدِ سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها قرار است معدل پایه دوازدهم (برای امسال) تاثیر قطعی ۴۰ درصدی داشته باشد دانش‌اموزان در فاصله چند روز به برگزاری کنکور (نوبت دوم - با تاثیر ۶۰ درصدی) باید از وضعیت نمره معدل نهایی مطلع باشند.

در همین حال مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرده ۹۰ درصد پاسخ برگ‌های شرکت کنندگان در آزمون نهایی خرداد ماه سال تصحیح شده، اما برخی از معلم‌ها که در حوزه‌های تحصیح حضور دارند معتقدند ممکن است تصحیح تمام برگه‌ها بیشتر از دو هفته دیگر زمان نیاز داشته باشد.

اما ساعتی بعد آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای که یک خبرگزاری آن را منتشر کرد از اعلام نتایج نمرات امتحانات نهایی بعد از برگزاری کنکور خبر داد. آموزش و پرورش در این اطلاعیه اعلام کرد: طبق اعلام قبلی مبنی بر اعلام نتایج اولیه آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم از روز شنبه ۱۶ تیر ماه که مقرر بود به تدریج اعلام شود، نظر به تصحیح قریب به اتفاق پاسخ‌برگ‌های شرکت‌کننده در این آزمون‌ها، اما بنابر درخواست دانش‌آموزان مبنی بر تعویق اعلام نتایج تا بعد ازبرگزاری کنکور سراسری نوبت دوم، مراتب در جلسه ستاد عالی آزمون‌ها مطرح و پس از هماهنگی با سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، مصوب شد.

منبع: نورنیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۸ تير ۱۴۰۳
با سلام
امتحان نهایی خوبی و ... داره
از دو نظر
اما از نظر . . ‌.
اینکه جواب سر جلسه دقیقا، همان پاسخ مورد نظر تایپی در برگ تصحیح مصحح نباشد،
یعنی با اینکه درس را فهمیدیم اما چون کلمات دانش‌آموز و برگه‌ی تصحیح با هم متفاوت هست، نمره‌ نمی‌گیریم . . .
نمی‌دونم مطرح کردنش چه عواقبی داره . . .
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۳ تير ۱۴۰۳
نتایج نهایی دوازدهم رو چرا اعلام نمیکنن
آخرین اخبار