رییس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کاردانش قزوین گفت: هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش کشور دارای ۴۰ رشته تحصیلی هستند که از این تعداد ۳۶ رشته در قزوین هنرجو می‌پذیرد.

منصوره فلاح رییس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کاردانش قزوین گفت: ۱۲۰ هنرستان در نواحی مناطق ۱۴ گانه استان قزوین وجود دارد که این تعداد به ۳۶ هنرستان فنی حرفه‌ای و ۸۴ هنرستان کاردانش تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه رشته‌های هنرستان فنی حرفه‌ای و کاردانش استان قزوین به چهار زمینه هنر، صنعت، کشاورزی و خدمات تقسیم می‌شود، افزود: گروه هنر شامل نقاشی، گرافیک، پویانمایی، موسیقی، نمایش، سینما، صنایع دستی همانند فرش، چاپ دستی، صنعت شامل رشته‌های برق، الکترونیک، مکانیک خودرو، صنایع فلز، ماشین ابزار، صنایع چوب، سرامیک و گروه کشاورزی نیز شامل رشته‌های امور باغی و تعمیر ماشین‌های کشاورزی و خدمات شامل‌های حسابداری، مدیریت خانواده، تربیت کودک و تربیت بدنی است.

فلاح به بیان مهم‌ترین دلایل انتخاب رشته‌های هنرستان فنی حرفه‌ای و کاردانش برای دانش آموزان پرداخت و گفت: انتخاب هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش برای تحصیل باعث ارتقای دانش افراد، ایجاد مهارت‌های لازم و شکوفا شدن استعداد‌های نهفته شده و این آموزش‌ها انسان را برای به دست آوردن شغل مشخص آماده می‌کند.

این مسئول ادامه داد: آمادگی دانش آموزان برای مهارت آموزی یکی از نیاز‌های اصلی و اساسی کشور به مسایل کارآفرینی و مهارت آموزی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و رشته‌های فنی و حرفه‌ای این مزیت را نسبت به افراد دارای دیپلم در رشته‌های نظری دارند که یک مهارتی را آموزش دیده و می‌توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

وی در خصوص تفاوت شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: تفاوت این ۲ رشته در این است که کار‌های عملی و درس‌های کارگاهی در شاخه دروس کاردانش بیشتر است و کمتر به دروس تئوری پرداخته می‌شود، در حالی که در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای توازن بیشتری در درس‌های تئوری و عملی وجود دارد و البته این تفاوت در درس‌ها تنها محدود به تعداد دروس نیست و تفاوت‌هایی نیز در تنوع رشته‌ها و ساعات درسی وجود دارد.

فلاح افزود: برای توسعه و تقویت مهارت آموزی در هنرستان‌های استان قزوین نیاز است تا فضا و تجهیزات مناسبی در اختیار مدارس قرار گیرد، چرا که بعضی از هنرستان‌ها سه برابر هر کدام از ظرفیت رشته‌ها پیش ثبت نام انجام دادند که یک سوم از آنها بعد از مصاحبه پذیرش می‌شوند و مابقی دانش آموزان به هنرستان‌های دیگری همانند کاردانش خواهند رفت.

رییس اداره آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش قزوین بیان کرد: اگر به تعداد کافی هنرستان در سطح استان قزوین وجود داشته باشد تعداد بسیار بالایی از این دانش آموزان مجبور به تحصیل در رشته‌های نظری نمی‌شوند.

فلاح یادآور شد: قزوین در جایگاه پنج استان برتر کشور در حوزه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش قرار دارد و باید نگاه مجمع خیران به سمت ساخت هنرستان جلب شود چرا که کمبود‌هایی در تعداد سوله‌های کارگاهی داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.