با افزایش دمای هوا در خراسان جنوبی، مصرف برق در استان رکورد زده و می‌توان با صرفه جویی، به پایداری شبکه برق کمک کرد.

هر چند تابستان همیشه با واژه گرمی هوا همراه است و تصور این فصل خداوندی بدون افزایش دمای هوا قابل تصور نیست، اما در برخی از روز‌های آن، این گرما با مصرف بیش از اندازه برق و آب همراه می‌شود که بر شبکه توزیع تأثیر منفی می‌گذارد.

چنین روز‌هایی بیش از هر زمان دیگر اهمیت همدلی در استفاده درست از انرژی مطرح می‌شود تا بتوانیم شبکه توزیع برق را پایدار نگه داریم تا همگان به ویژه در مناطق گرمسیر کشور بتوانند از وسایل سرمایشی استفاده کنند.

البته باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که صرفه‌جویی در مصرف انرژی و برق با راهکار‌های ساده میسر می‌شود. راهکار‌هایی که هر چند آسایش خانواده را در روز‌های گرم سال بر هم نمی‌زند ولی به پایداری شبکه برق کشور کمک شایانی می‌کند.

بارانی از شهروندان بیرجندی گفت: در این روز‌های گرم باید در مصرف برق به گونه‌ای عمل کنیم که با قطعی برق رو به رو نشده و شبکه توزیع پایدار باقی بماند.

نکاتی درباره صرفه جویی در مصرف انرژی

او افزود: کافی است که در ساعات پر مصرف از استفاده از ماشین لباسشویی و جارو برقی خودداری کنیم و یا در این روز‌ها به جای استفاده از ماشین ظرف شویی، ظرف‌ها را با دست بشوریم.

بارانی ادامه داد: حتی اگر موضوع پایدار ماندن شبکه توزیع برق مطرح نباشد، پرهیز از اسراف به عنوان یک تأکید دینی ایجاب می‌کند که در مصرف انرژی درست عمل کنیم.

قربانی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز گفت اسراف در بخش‌هایی از جامعه ما به ویژه در مصرف انرژی دیده می‌شود و در همین زمینه رهبر معظم انقلاب یک سال را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف مطرح کردند.

همدلی در استفاده بهینه در انرژی را ثابت کنیم

او ادامه داد: در این روز‌های گرم باید بار دیگر همدلی را در مصرف انرژی ثابت کنیم و شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که این روز‌ها با پایداری شبکه به اتمام برسانیم.

این شهروند بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف با رعایت چند نکته محقق می‌شود به عنوان مثال از دور کند کولر آبی استفاده کنیم و یا چراغ‌های غیر ضروری را خاموش کرده و یا سایبانی برای کولر استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید


قربانی گفت: ما در خانه خود کولر را فقط چند ساعت ظهر که گرما شدید است روشن می‌کنیم ولی برخی از شهروندان مراعات نمی‌کنند و حتی در عصر و شب نیز کولر را خود را روشن می‌کنند.

 رکورد مصرف برق شکست

دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: رکورد مصرف برق خراسان جنوبی از ابتدای خرداد  تا به این روز تاکنون نسبت به پارسال بیشتر از پنج بار شکسته شده است به گونه‌ای که به عنوان مثال در ۱۴ تیر رکورد مصرف برق به ۳۵۴ مگاوات رسید.

او افزود: روز‌های گرمی را در پیش داریم و از این نظر اجرای برنامه مدیریت مصرف ضروری به نظر می‌رسد و به ویژه در ساعت‌های ۱۱ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۳ این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است که باید مد نظر قرار گیرد.

دادگر ادامه داد: توجه به برنامه‌هایی، چون استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت‌های اوج مصرف، استفاده از لامپ‌های کم مصرف استفاده از دور کند کولر‌های آبی، و نصب سایبان بر روی کولر‌ها در مدیریت مصرف از اهمیت برخوردار است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: باید با همراهی و همکاری شهروندان عزیز این روز‌های گرم سال را نیز با خوبی و با پایداری شبکه پشت سر بگذاریم.

قطع برق ۳۸ دستگاه اداری و بانک در خراسان جنوبی

تأکید بر صرفه جویی در مصرف برق تنها مربوط به بخش خانگی نیست بلکه کار به جایی رسید که در تاریخ سوم خرداد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از قطع برق ۳۸ دستگاه اداری و بانک در خراسان جنوبی به علت رعایت نکردن الگوی مصرف، به طور خودکار خبر داد.

لطفی کارشناس هواشناسی نیز گفت: با توجه به آخرین نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی افزایش نسبی دما در خراسان جنوبی برای هفتم مرداد انتظار می‌رود.

او افزود: با توجه به شرایط جوی خراسان جنوبی مدیریت مصرف حامل‌های انرژی مانند آب و برق باید همچنان در دستور کار قرار گیرد و پیشگیری از تردد‌های غیر ضرور و همچنین خودداری از حضور افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص و به ویژه سالمندان و کودکان در فضای باز توصیه می‌شود.

در جهت مصرف بهینه برق استفاده از انرژی‌های نو نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در همین زمینه اکبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در تشریح تفاهم نامه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در جوار چاه‌های کشاورزی برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی گفت: هم اکنون بر اساس اعلام وزارت نیرو ۱۷ تا ۲۰ هزار مگاوات برق در کشور کمبود داریم و یکی از تصمیمات در این خصوص خاموشی ۴ تا ۵ ساعت طی هر روز چاه‌های کشاورزی بود که به دلیل گرمای زیاد به جای ۵ ساعت، ۶ ساعت برق چاه‌ها قطع شد که این موضوع سبب ایجاد تنش آبی و تأثیر آن بر محصولات کشاورزی می‌شود.

یک کار برای پیشگیری از قطعی برق چاه‌های کشاورزی

اکبری با اشاره به اینکه اگر روند فعلی ادامه یابد، به بخش کشاورزی خسارات بسیاری وارد می‌شود، گفت: وزارت نیرو اعلام کرده که اگر چاه‌های کشاورزی ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را از طریق پنل خورشیدی تأمین کنند، برق آنها خاموش نخواهد شد.

او افزود: در همه چاه‌های کشاورزی خط انتقال و ترانس مورد نیاز برای اجرای این طرح وجود دارد که این موضوع سبب صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون تومانی در این زمینه خواهد شد.

به گفته اکبری برای ایجاد هر نیروگاه ۵۰ مگاواتی خورشیدی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است که از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شرط ما برای سپرده گذاری کشاورزان برای دریافت تسهیلات این بود که در طول مدت اجرای نیروگاه خورشیدی کشاورزان قسط پرداخت نکنند و ضمانت هم در اختیار بانک عامل قرار ندهند که در نهایت مقرر شد تسهیلات مورد نظر در قالب دو تسهیلات سه ساله و دو ساله به متقاضیان پرداخت شود.

منبع: مهر

برچسب ها: مصرف برق ، صرفه جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.