رییس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: عملیات بیابان زدایی تاکنون در ۲۷ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا شد.

حسن امامی افزود: بیشترین طرح‌های بیابان زدایی در شهرستان‌های اسفراین، بام و صفی آباد، گرمه و جاجرم اجرا شده است. وی گفت: اجرای نهال کاری، مدیریت رواناب، ذخیره نزولات، حفاظت و قرق و اجرای طرح‌های مشارکتی توسط بهره برداران در عرصه‌های منابع طبیعی از جمله طرح‌های عملیات بیابان زدایی بوده است. به گفته امامی عملیات نهال کاری با گونه‌های «تاغ، قره داغ و آترپیلکس» در ورودی شهر‌های اسفراین، درق، گرمه و جاجرم استان انجام و تثبیت شده است. وی در ادامه عنوان کرد: همچنین گونه‌های گیاهی مختلف با داشتن ویژگی‌های گیاه شناسی خاص خود، در برابر فرسایش بادی تاثیرات مختلفی دارند و در مناطقی که از پوشش گیاهی به منظور کنترل و کاهش فرسایش بادی استفاده می‌شود، لازم است میزان تاثیر و نقش هر نوع گونه‌ی گیاهی بر مقدار کنترل فرسایش بادی مشخص شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.
عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

برچسب ها: بیابان ، آبخیزداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.