سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: طرح ملی غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال از امروز (پنجشنبه) در این استان آغاز شد.

صادق جعفری گفت: ۱۱ پایگاه ثابت در سطح شهر و تعدادی پایگاه‌های سیار در مراکز بهداشت، محلات، خانه‌های بهداشت، مهد‌های کودک و مراکز مثبت بهزیستی آماده اجرای طرح به کودکان هستند.

وی افزود: تعرفه غربالگری با دستگاه برای هر نفر ۳۵۰ هزار ریال هزینه دارد و کودکان سه تا ۶ سال مشمول اجرای این طرح با در دست داشتن کارت ملی از خدمات رایگان غربال بینایی برخوردار شوند.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی اضافه کرد: ۴۰ نفر عوامل اجرایی کاربر بینایی سنج، متخصص، مربی و پذیرش در اجرای این طرح مشارکت دارند و پیش بینی می‌شود بیش از ۵۱ هزار کودک در این استان غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم شوند.

وی ادامه داد: عارضه تنبلی چشم در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است و موجب رفع مشکلات بینایی افراد در سنین بالاتر می‌شود، از خانواده‌ها انتظار می‌رود تا فرزندان خود را در این برنامه معاینه کنند و برای پوشش کامل این طرح نیازمند مشارکت و همراهی والدین این گروه از کودکان می‌باشیم.

جعفری تاکید کرد: کودکان تحت پوشش در پایان با معرفی بهزیستی از کمک هزینه خرید عینک بهره‌مند می‌شوند و با انجام معاینات ضمن تشخیص اختلالات بینایی و تنبلی چشم بلافاصله مداخلات لازم برای پیشگیری از معلولیت بینایی ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: ۳۹ هزار و ۱۲۶ کودک سه تا ۶ سال سال در گذشته در این استان غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم شدند که از این تعداد هزار و ۱۸۴ نفر به بینایی سنج ارجاع داده شد، ۳۵۲ نفر از عینک رایگان بهره‌مند و برای چهار نفر جراحی چشم انجام شد.

براساس آمار اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی، اسامی بیش از ۵۱ هزار کودک سه تا ۶ سال ثبت شده است.

خراسان شمالی دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آنان در روستا‌ها زندگی می‌کنند و این استان از ۹ شهرستان تشکیل شده است.

برچسب ها: غربالگری ، طرح تنبلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.