مجری برنامه «حسینیه معلی» گفت: این برنامه یک استودیو نبود، حسینیه بود. تصویربرداران ما پشت دوربین سینه می‌زدند و اشک می‌ریختند.

نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه «سمت خدا» و «حسینیه معلی» در برنامه شبکه خبر به سختی‌های اجرا در برنامه‌های «سمت خدا»، «حسینیه معلی» و ... پرداخت و گفت: در برنامه‌های سحرگاهی شاهد تنوع ساختاری بودیم، که به مراتب در «حسینیه معلی» بیشتر بود. وقتی یک مخاطب از بیمارستان پیام می‌داد، که، چون در بستر بیماری است، نتوانسته در هیئت شرکت کند، اما با دیدن «حسینیه معلی» این فرصت برایش مهیا شد، یا وقتی مخاطبی از داخل زندان پیام می‌داد، که با دیدن این برنامه اشک ریخته است، حس زیبایی است. ما‌ها قدر فرصت‌ها و موقعیت‌هایمان را نمی‌دانیم. خیلی راحت به روضه و حسینیه می‌رویم، در دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنیم، ولی خیلی از محبّان اهل بیت (ع) در سرتاسر عالم هستند، که زمان رفتن به مجلس عزاداری نیم ساعته هم برایشان مهیا نیست.

«حسینیه معلی»

شریعتی با بیان اینکه برای اولین‌بار در تاریخ رسانه «حسینیه معلی» را به پنج زبان زنده تقدیم مخاطبان کردیم، توضیح داد: اجرای هر برنامه سختی‌های خاص خود را دارد. برنامه «سمت خدا» هم سختی‌های خاص خود را دارد. تو باید دل به دل کارشناس بدهی و تمام حواس و تمرکزت را جمع کنی. من گاهی شوخی می‌کنم و می‌گویم: اگر این حضور قلبی که من در «سمت خدا» داشتم در نمازهایم داشتم، الان مراحل عالی عرفان را طی کرده بودم. باید حواست باشد رشته بحث از دستت در نرود. احیاناً اگر بحث نکته، حاشیه و شبهه‌ای دارد، همانجا به آن بپردازی. 

مجری برنامه «سمت خدا» ادامه داد: سحر هم سختی‌های خاص خود را دارد. اینکه ۳۰ شب پیوسته نخوابی. من خیلی از سحر‌ها را بدون سحری روزه گرفتم؛ نشد که سحری بخورم. در برنامه «حسینیه معلی» هم میز ذاکرین میز وزینی است. مخاطبان ما از کودکان سه چهار پنج ساله شروع می‌شود و جمعی از مخاطبان به مخاطبان شبکه سه اضافه شده است. مکتب امام حسین (ع) یک مکتب شورانگیز است و شما باید در کنار آن از شعور صحبت کنی. «حسینیه معلی» استودیو نبود، حسینیه بود. تصویربرداران ما پشت دوربین سینه می‌زدند و اشک می‌ریختند. من مکرر این صحنه‌ها را دیدم و گریه‌ام کردم. آنجا فضای حسینیه بر فضای رسانه غالب بود. 

مداحان «حسینیه معلی»

وی در پاسخ به این سوال که اگر اجرای یک برنامه سیاسی، اقتصادی یا هنری به شما پیشنهاد شود، آن را قبول می‌کنید؟ گفت: اصلا و ابدا. اجرا باید در هر حیطه‌ای تخصصی باشد و به مخاطب کمک می‌کند. وقتی در فضایی نفس می‌کشی، که با آن فضا راحتی و برکاتش را می‌بینی، خیلی مهم است. به خدا گفتم کمکم کن قدر جایگاهی که در آن هستم، بدانم. شاید در ابتدا دوستان به من می‌گفتند فضای اجرایت را تغییر کن، ولی من معتقد بودم اینکار برکاتی برای مردم دارد. الحمدالله برکاتش را در زندگی دیدم. 

شریعتی با بیان اینکه من حاضر نیستم حس و حال سحر‌های ماه مبارک رمضان را با چیزی عوض کنم، توضیح داد: برنامه «حسینیه معلی» به من ثابت کرد که می‌شود در جایی بود و موفق شد. واقعاً چقدر زود گذشت این سال‌هایی که به مخاطبان سلام می‌کردیم و سال‌هاست زیر سایه آستان اهل بیت (ع) متنعمیم. 

عزاداری در«حسینیه معلی»

مجری برنامه «سمت خدا» افزود: اگر قرار باشد برنامه‌ای موفق شود، باید مجری متخصص داشته باشد، با فضا آشنا باشد، مخاطب و رسانه را بشناسد. اگر من با فضای «حسینیه معلی» غریبه بودم، نمی‌توانستم آنجا کار کنم. اگر با فضای برنامه «سمت خدا» و ادبیات دینی رسانه غریبه بودم، نمی‌توانستم برنامه را اجرا کنم. من مصمم‌تر شدم، که ذره‌ای از این مسیر فاصله نگیرم. اگرچه مکرر پیشنهاد‌های زیادی داشتم، ولی تلقی‌ام این بود که باید در این حوزه ماند، کار کرد و عمیق شد. اگر عالمانه به مسیر پیشرو باور داشته باشی، خیلی از برکات به سمتت می‌آید و اگر در مسیر‌های پیشرو با بن بست مواجه هستی، یکی یکی این بن بست‌ها به رویت گشوده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما برای اجرای هر برنامه چقدر مطالعه می‌کنی؟ یا فکر می‌کنی الان نیاز به مطالعه و تحقیق نیست، افزود: اوج خامی است، که اگر بعد از این همه سال احساس کنی نیاز به مطالعه نداری. مگر می‌شود آدم مطالعه نکند؟ سال‌هاست مطالعه سبک زندگی‌ام شده است؛ نه فقط در برنامه‌های معارفی بلکه در زمینه کتاب‌های مذهبی، اشعار، رمان، اخبار و فضای مجازی مطالعه و رصد می‌کنم. شما باید در هر حوزه‌ای اطلاعات داشته باشی. مطالعه عادت و سیره من است. مثلاً در برنامه «حسینیه معلی» باید درباره مکتب عاشورا مطالعه کنم. در برنامه سحرگاهی باید درباره فضائل امیرالمومنین (ع) و عرفان و معرفت مطالعه کنم.

شریعتی با بیان اینکه در بیشتر برنامه‌ها پلاتو‌ها را خودم می‌نویسم، گفت: ما غالباً نویسنده نداریم. احساس می‌کنم وقتی که در اختیار ما و مخاطب است، حق‌الناس است و باید برای برنامه ساعت‌ها وقت گذاشت و دقیق شد، تا بتوان مطلب جدیدی را به مخاطب منتقل کرد. من برای همه برنامه‌ها وقت می‌گذارم. شاید باورتان نشود همین امروز که من برنامه «سمت خدا» را دارم، احساس می‌کنم اولین برنامه‌ای است که اجرا می‌کنم. یعنی در داخل ماشین‌هایم کتاب‌ها هست. شب باید فکر کنم فردا چه چیزی در برنامه می‌خواهم بگویم. یا حتی برای برنامه‌های سحرگاهی یا «حسینیه معلی» چند ماه قبل مطالعه و یادداشت‌برداری می‌کنم و گاهی وقت‌ها به بداهه‌گویی روی می‌آورم.

به گفته مجری برنامه «سمت خدا»، حال همین مطالعات، پشتوانه ذهنی تو برای طرح سوال، به چالش کشیدن کارشناس برنامه و پیدا کردن زوایای پنهان بحث می‌شود.

وی در پاسخ به انتقاداتی که پیرامون نحوه اجرای او هست، افزود: ما تقریباً ۱۹ سال است، که برنامه «سمت خدا» را اجرا می‌کنیم. این ۱۹ سال زمان کمی نیست؛ آن هم برنامه‌ای که به صورت زنده هر روز روانه آنتن می‌شود. اگرچه ممکن است به تکرار بیفتیم، ولی در «سمت خدا» تنوع محتوایی وجود دارد و مخاطبانمان می‌فهمند. شاید اگر به ظاهر صدای تلویزیون را قطع کنید و برنامه را تماشا کنید، از خود بپرسید برنامه با سال‌های قبل چه فرقی می‌کند؟ اما ما از لحاظ تنوع مباحث سعی کردیم جلو برویم، که خیلی هم جلو رفتیم. این بشارت را به همه همکاران سازمان می‌دهم که ما امروز با مخاطب بسیار فرهیخته مواجه هستیم، که کارمان را سخت و پیچیده می‌کند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار