بنابر گفته مسئولان، مشترکان ۲ درصدی بدمصرف، ۸ درصد از برق تحویلی به بخش خانگی را مصرف می‌کنند.

پایداری دما در کشور که گفته می‌شود تا هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت، باعث شده که تاکنون نصاب بالایی در تقاضای مصرف برق رقم بخورد و حتی از پیش بینی‌های آمادگی برای تامین برق در فصل گرم سال نیز عبور کند.

ماندگاری موج گرما از طرفی موجب استفاده بیشتر مشترکان از سیستم‌های سرمایشی می‌شود که به گفته مسئولان صنعت برق به ازای هر درجه افزایش دما به طور متوسط مصرف برق نیز ۱۸۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر باعث کاهش راندمان تولید نیروگاه‌ها می‌شود؛ به طور دقیق‌تر ۱۰۰۰ مگاوات از توان عملی نیروگاه‌ها به ازای هر درجه افزایش دما کاسته می‌شود؛ می‌توان گفت هر درجه افزایش دمای هوا ۲۸۰۰ مگاوات مصرف بیشتری را به شبکه برق کشور معادل نیمی از نیاز روزانه برق در کلانشهر تهران متحمل می‌کند.

به همین منظور برای کنترل بار در شرایط حساس کنونی برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف مصرف کننده در نظر گرفته شده البته به جز بخش خانگی که در این ایام بیشترین میزان برق نیز به همین مشترکان تحویل داده می‌شود. از مجموع برقی که به طور روزانه توزیع می‌شود، ۵۰ درصد برق تحویلی در حوزه خانگی و ۸ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود. در واقع نزدیک به ۶۰ درصد انرژی توزیعی در حوزه خانگی و تجاری است. ۴۰ درصد باقی مانده نیز سهم بخش‌های کشاورزی، اداری و صنایع است.

۲ درصد مشترکان ۸ درصد برق خانگی را مصرف می‌کنند

محسن ذبیحی معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر پیش از این در رسانه ملی اعلام کرده بود: در حوزه خانگی از تمام ۳۲ میلیون مشترک برق، ۷۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف ماهانه آنها تا سقف ۳۰۰ کیلووات در ماه است. ۱۵ درصد مشترکان مصرفی تا ۱.۵ برابر الگو دارند و ۸ درصد ۱.۵ تا ۲.۵ برابر الگو و ۲ درصد بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف دارند. این مشترکان ۸ درصد مصرف خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

در استان‌های خوزستان به دلیل شرایط ویژه اقلیمی و آب و هوای، تهران، فارس، هرمزگان و استان‌های شمالی کشور بیشترین مصرف برق کشور به ثبت رسیده که البته به همین دلیل بیشترین ظرفیت صرفه جویی نیز با اقدامات ساده برای مشترکان این استان‌ها وجود دارد. در روز‌هایی که مصرف بالای برق را شاهد هستیم، مسئولان صنعت برق این دسته از مشترکان را به کاهش و رعایت الگوی مصرف دعوت می‌کنند. اما اگر این مشترکان که سهم بالایی از مصرف برق دارند در اولویت قطعی برق خواهند گرفت. مصرف برق این دست از مشترکان به طور مرتب رصد می‌شود و اگر نیاز باشد به قطع برق آنها اقدام خواهد شد.

حذف پلکانی یارانه برق در مصارف بالای الگو

البته به قطع برق تنها راه مهاجرت دادن مشترکان بدمصرف به پله‌های خوش مصرف نبوده و حذف یارانه و تعرفه‌های غیر یارانه‌ای نیز برای این مشترکان در نظر گرفته شده و بر اساس ماده ۶ قانون زدایی از توسعه صنعت برق، تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع شده است. پلکان‌های تعرفه برق شامل مصارف تا سقف الگوی مصرف و مصارف بالاتر از الگو هم شامل مازاد بر الگو تا یک و نیم برابر، مازاد بر الگو تا دو و نیم برابر و میزان مصارف بیش از دو و نیم برابر می‌شود و به ترتیب ضرایب ۱.۵، ۲.۵ و ۵ برابر هزینه تامین برق محاسبه روی قبض این مشترکان اعمال می‌شود. بر اساس آنچه معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر می‌گوید قبوض برق برای مشترکانی که ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند از ۳ میلیون تومان به بالا خواهد بود.

در نتیجه این تنبیهی و تشویقی برای مشترکان برق مصرف نهایی بخش خانگی در سال ۱۴۰۲ برای نخسیت بار کاهشی شد. در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف برق در بخش خانگی به ۴۸ تراوات ساعت رسیده بود که در سال ۱۴۰۲ با وجود اضافه شدن مشترکان جدید و همینطور افزایش دما این رقم ۲ تروات ساعت کاهش به ۴۶ تراوات ساعت رسید. با اجرای مصوبه قانون مانع زدایی از صنعت برق، در کنار طرح پاداش برقی که به ازای هر کیلووات صرفه جویی به مشترکان داده می‌شود، مشترکان بیشتری ترغیب می‌شوند که مصرف خود را از محل افزایش بهره وری کاهش دهند و به پله‌های پایین مصرف برق اضافه شوند.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار