رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای دام، صادر شده است.

محمود زین الدینی گفت: حمل و نقل دام و طیور زنده، کلیه فرآورده‌های خام دامی، نهاده‌های دامی و ... فقط با مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای مجاز می‌باشد و در صورت توقیف محموله‌های فاقد مجوز بهداشتی با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث قرنطینه طیف وسیعی داشته که از مزارع پروش دام و طیور و سایر آغاز می‌شود وکلیه محموله‌ها اعم از دام و طیور، فرآورده‌های خام دامی، نهاده‌های دامی را شامل می‌شود افزود: کلیه موارد برای جابه جایی ملزم به دریافت گواهی قرنطینه‌ای بهداشتی دامپزشکی هستند و در صورت نداشتن مجوز محموله‌ها توسط نیروی انتظامی توقیف و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود.

 زین الدینی با اشاره به اینکه اجرای دقیق ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای در مبدا و کنترل آن در مقصد می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه کنترل بهداشتی قرنطینه‌ای، و جابه جایی بیماری‌ها و آلودگی‌ها را مرتفع سازد گفت: این مهم علاوه بر ایجاد امنیت غذایی باعث حفظ سلامت بهداشت جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: حمل و نقل غیر مجاز دام، طیور، کلیه فرآورده‌های خام دامی می‌تواند سبب انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت و سایر بیماری‌ها شود و به علاوه سبب ایجاد آلودگی‌های ثانویه در محصولات می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بخشی از قاچاق دام به دلیل بیمار بودن دام، هویت‌گذاری نکردن با پلاک‌های بارکددار، حمل به مقاصد نامعلوم، منفعت طلبی و سود جویی و فرار از دریافت مجوز‌های لازم برای کنترل دام در مبدا و مقصد می‌تواند انجام شود.

زین الدینی عنوان کرد: دامپزشکی شهرستان با افراد خاطی که توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند از طریق معرفی به مراجع قضائی برخورد می‌کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار