معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: ۵۲ هزار مشترک اداری در سطح کشور داریم و تاکنون ۱۳۰۰ مگاوات مدیریت مصرف در این بخش صورت گرفته است.

محسن ذبیحی معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و امیر دودابی نژاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت تولید برق حرارتی در برنامه میز اقتصاد با موضوع دو هفته بسیار گرم پیش رو و برنامه‌های جدید وزارت نیرو به سوالاتی پاسخ دادند.

دودابی نژاد گفت: بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید نیروگاهی کشور مربوط به بخش حرارتی است. مجموع ظرفیت نیروگاه‌های کشور به بیش از ۷۶ هزار مگاوات رسیده است. با توجه به ۹۱ هزار مگاوات ظرفیت تولید اسمی برق، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت برق مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است. آمار نیز نشان می‌دهد بیش از ۹۵ درصد تولید برق کشور توسط این نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

او افزود: نیروگاه‌های ما به سه دسته نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گازی و بخاری تقسیم می‌شوند. ۴۷ درصد ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، ۳۲ درصد از نیروگاه‌های گازی و ۲۱ درصد از نیروگاه‌های بخاری تأمین می‌شود. از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۱۲۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است. این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۲۳ میلیارد بود که ۴ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: این تولید با انجام به موقع تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌ها انجام شد و در فصل تعمیراتی گذشته ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در زمان خودش انجام شده تا شاهد آمادگی ۹۸ درصدی نیروگاه‌های حرارتی باشیم.

دودابی نژاد در خصوص چالش‌های تأمین سوخت گفت: حداکثر تلاش از سوی وزارت نیرو انجام می‌شود تا سوخت در اختیار نیروگاه‌ها قرار بگیرد. اولویت ما به دلیل مسائل اقتصادی و هزینه‌ها و همینطور مسائل زیست محیطی، سوخت گاز طبیعی است. در هر جایی که محدودیت سوخت گاز وجود داشت، جایگزینی با سوخت مایع انجام شده است.

او ادامه داد: طی ۳ سال گذشته ۹۳۶۴ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است. در بسیاری از نیروگاه‌ها با ارتقای فناوری افزایش ظرفیت را محقق کردیم و ۲ هزار مگاوات از افزایش ظرفیت مربوط به این موضوع بوده است. در برنامه هفتم پیش‌بینی شده که ظرفیت اسمی تولید برق به ۱۲۴ هزار مگاوات برسد که ۱۲ میلیارد یورو اعتبار نیاز خواهد داشت.

در ادامه ذبیحی گفت: امسال شاهد رشد ۷.۵ درصدی تقاضای مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. دو هفته گرم را پیش رو داریم که از ابتدای این هفته شروع شده و انتظار می‌رود تا پایان هفته آینده ادامه داشته باشد. انتظار می‌رود از چهارشنبه پیش رو تا دوشنبه هفته بعد روز‌های سختی را طی کنیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: از مجموع برقی که توزیع می‌شود، ۵۰ درصد برق تحویلی در حوزه خانگی و ۸ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود. در واقع نزدیک به ۶۰ درصد انرژی توزیعی ما در حوزه خانگی و تجاری است. در حوزه خانگی از تمام ۳۲ میلیون مشترک، ۷۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف ماهانه آنها تا سقف ۳۰۰ کیلووات در ماه است. ۱۵ درصد مشترکان مصرفی تا ۱.۵ برابر الگو دارند و ۸ درصد ۱.۵ تا ۲.۵ برابر الگو و ۲ درصد بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف دارند. این مشترکان ۸ درصد مصرف خانگی را به خود اختصاص داده‌اند و قبوض برق این مشترکان از ۳ میلیون تومان به بالا خواهد بود.

ذبیحی ادامه داد: در صورتی که با کمبود تولید برق جدی مواجه شویم این مشترکان در اولویت قطع برق خواهند بود. بیشترین مصرف را در خوزستان داریم که ناشی از شرایط اقلیمی است و الگوی مصرف نیز در این استان ۲۵۰۰ کیلووات است. استان تهران در رتبه بعدی استان‌های پرمصرف است. تاکنون ۱۲ میلیون پیامک برای مشترکان عمدتا در نواحی شمالی و جنوبی کشور ارسال کردیم. ۱۷ میلیون پیامک نیز برای دیگر مشترکان ارسال شده است.

ذبیحی در خصوص مصرف برق ادارات گفت: امسال هم مانند سال گذشته مصوبه‌ای برای کاهش مصرف برق ادارات ابلاغ شد. ۵۲ هزار مشترک اداری در سطح کشور داریم که کنتور‌های آنها قابل رصد و کنترل است. در صورتی که این مشترکین از حد مجاز، مصرف بیشتری داشته باشند، کنتور برق محدود می‌شود. ۱۳۰۰ مگاوات متوسط مدیریت مصرف برق ادارات است. همچنین ۲۳۰۰ مگاوات در حوزه شهرک‌های صنعتی و بیش از ۴ هزار مگاوات هم در حوزه صنایع انرژی‌بر بزرگ مدیریت مصرف انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار