شهردار قم گفت: طرح‌های عمرانی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و به‌ویژه پروژه چهل اختران به صورت دائم در حال رصد و بررسی بوده تا پروژه با سرعت بیشتری اجرا شود.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد صبح امروز در جلسه شورای سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، با اشاره به لزوم تملک ۲ پلاک در مسیر اجرای شبستان امامزاده موسی مبرقع (ع)، گفت: شهرداری برای تملک ورود پیدا کرده و مذاکرات در این زمینه در حال انجام است.

شهردار قم با بیان اینکه هر هفته قرارگاه پروژه‌های مهم شهری تشکیل و تمام روند فعالیتی پروژه‌های شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: طرح‌های عمرانی اطراف حرم مطهر و به‌ویژه پروژه چهل اختران دائم در حال رصد و بررسی بوده تا شاهد تسریع در روند پروژه باشیم.

سقائیان‌نژاد یکی از پروژه‌های اولویت‌دار در پیرامون حرم مطهر را ساماندهی اطراف پروژه ضلع شرقی و تملک ۱۶ پلاک باقیمانده دانست و اضافه کرد: ستاد بازآفرینی استان قم تملک این املاک را مصوب کرده که در صورت انعقاد تفاهم‌نامه با راه و شهرسازی استان، روند تملک و آزادسازی آغاز می‌شود.

شهردار قم با تأکید بر اینکه اولویت شهرداری در تملکات رضایت مردمی است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته کمترین استفاده از مواد ۸ و ۹ برای تملکات با وجود دستورات قضائی مورد توجه قرار گرفت و رویکرد شهرداری قم این بوده که نباید به هر قیمتی تملکات پروژه‌های عمرانی انجام شود.

سقائیان نژاد از اهتمام ویژه شهرداری قم برای تملک این املاک خبر داد و گفت: اگر منابع تملک تأمین شود می‌توان حداکثر تا ۳ ماه تملکات را به سرانجام رساند.

شهردار قم با تأکید بر اینکه یکی از پروژه‌های مهم هسته مرکزی، پروژه شهید کاظمی است، گفت: پروژه مدت‌هاست در هیئت تسویه به علت مشکلات حقوقی سرمایه‌گذار قرار دارد که برای تسریع باید پرونده به استان تنفیذ و تصمیم استانی گرفته شود و کلید حل این پروژه در استان است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز در این جلسه با اشاره به عملکرد این سازمان در سال‌های گذشته، گفت: از سال ۱۳۷۲ و با شکل‌گیری سازمان تا سال ۱۳۹۵، تنها خروجی سازمان، احداث مجتمع الغدیر و پارکینگ طبقاتی صحن امام خمینی (ره) بود که از سال ۱۳۹۵ به بعد، رویکرد سازمان بیشتر به بسترسازی و حوزه بلافصل زیارت ورود جدی‌تری صورت پذیرفت.

علیرضا خاکی یکی از پروژه‌های سازمان در سال‌های گذشته را ورود به ساماندهی پیرامون امامزاده موسی مبرقع (ع) و محله چهل اختران دانست و افزود: این طرح مصوب سال ۱۳۸۵ با مساحت ۴.۳ هکتاری با مشارکت شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و اعتبارات دولتی آغاز شد و در بازنگری به ۲.۴ هکتار کاهش یافت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) از تکمیل پارکینگ سطحی این پروژه در ماه‌های گذشته خبر داد و ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ احداث خیابان ۱۶ متری برای ارتباط مجموعه چهل اختران به محله نوبهار مصوب شد و با همکاری میراث فرهنگی اواخر سال گذشته اجرای این خیابان در دستور کار قرار گرفت.

خاکی با اشاره به وجود ۴۸ پلاک در مسیر برای اجرای خیابان ۱۶ متری، تصریح کرد: منابع تملک این املاک از اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان تأمین خواهد شد و برای تکمیل شبستان نیز تملک ۲ پلاک در دستور کار برآورد و کارشناسی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه مطالعات شهرسازی ضلع جنوبی حرم مطهر نیز آغاز شده است، گفت: این محدوده شش هکتاری از شبستان تا چهارراه شهدا و باغ‌راه بهار را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار