مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در حال حاضر در ۳۵۶ روستای استان به علت خشکی چاه‌ها و نبود امکان تامین آب ، آبرسانی به صورت سیار انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به استقرار الگوی گرم تابستانی همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه دما در استان، گفت: با تداوم گرما در طول روز و افزایش دمای کمینه‌ها وخیزش کانون‌های گرد و غبار تا پایان مرداد بر صرفه جویی در مصارف آب و برق تاکید می‌شود.

منصور شیشه فروش افزود: در حال حاضر ۳۵۶ روستای استان به علت خشکی چاه‌ها و عدم امکان تأمین آب آبرسانی به صورت سیار صورت می‌گیرد.

او با اشاره به آبرسانی با تانکر در روستاهایی در مناطق غرب و در محدوده سد زاینده رود افزود : در روستا‌های شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت و فریدن در مناطق غرب استان و نیز شهرستان‌های شرق و شمال جنوب و مرکز استان اردستان نائین کاشان، شرق اصفهان، سمیرم و شهرضا و دهقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه، نجف اباد با توجه به افزایش دما مواجه با کمبود آب بوده و در نقاط شهری از جمله بخشی از مناطق اصفهان چادگان، خورو بیابانک، ورزنه انارک و جندق، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان کاهش فشار آب به ویژه در روز‌های پایان هفته وجود دارد.

او با اشاره به اینکه بر اساس سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب در کشور را دارند، گفت: افزایش دما و خشکی رودخانه زاینده رود بر شدت آثار کم آبی در بخش شرب، کشاورزی و فضای سبز افزوده است.

شیشه فروش افزود: خزان درختان در شهر‌ها و روستا‌های مسیر زاینده رود و نیز در حاشیه رودخانه و مادی‌های شهر اصفهان با طول ۳۰۰ کیلومتر که عمدتاً درختان کهن و چند ساله هستند و نیز درختان کمربند فضای سبز شرق اصفهان و ناژوان به علت عدم جریان آب در رودخانه، افت آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیرزمینی باعث برگ ریزان و بروز تنش ابی و آسیب پذیر شدن در برابر آفات شده که با وزش باد سقوط در ختان افزایش یافته است.

او با تاکید بر اینکه حدود ۱۶۰۰۰ هکتار از باغات مثمر باغداران در حوضه زاینده رود و دیگر مناطق استان نیز به علت عدم جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشکی و کم آبی چاه‌ها و چشمه‌ها و قنوات در معرض تنش آبی هستند، گفت: لازم است وزارت نیرو برای نجات زاینده رود و رفع مشکلات کم آبی استان اصفهان نیز اقدام اساسی نمایند هنوز طرح‌های مطالعه شده از جمله تأمین پایدار آب شهرستان‌های غرب اجرایی نشده و مصوبات شورای عالی آب مبنی بر عدم بارگزاری در زاینده رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالا دست زاینده رود توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود و تأمین حقابه‌های قانونی و زیست محیطی، کشاورزی و فضای سبز در زاینده رود مطابق با طومار شیخ بهایی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از مطالبات استان از وزارت نیرو است و باید برای پیشگیری از اثرات و خسارات جبران ناپذیر کم آبی خشکی رودخانه، فرونشست زمین، خیزش کانون‌های گرد و خاک و خشکی اشجار و باغات اقدامات جدی با تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های تأمین آب و افزایش توان تولید برق توسط وزارت نیرو در بخش آب و برق انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.