رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بریکس فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه روابط خود با کشور‌های عضو بریکس است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه در رأس هیأتی پارلمانی با بدرقه حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس، محمود حسینی‌پور معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور، رئیس حوزه ریاست و معاونان مجلس شورای اسلامی به منظور شرکت در نشست روسای مجالس بریکس، تهران را به مقصد سنت‌پترزبورگ روسیه ترک کرد.

وی پیش از ترک تهران تأکید کرد: این سفر فرصتی است که به دعوت آقای ویاچسلاو والودین، رئیس دومای ملی روسیه و همچنین خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه صورت گرفت تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس حضور پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری اینکه سال گذشته ریاست بریکس برعهده آفریقای جنوبی بود که ایران و سه کشور دیگر عضو بریکس شدند، افزود: در همین راستا امروز مجموعاً ۹ کشور که از قدرت‌های نوظهور جهان هستند، به عضویت بریکس درآمده‌اند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه این سفر اولین حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران در بریکس است، عنوان کرد: مجمع پارلمانی بریکس از یک طرف برای تقویت چندجانبه گرایی و از سوی دیگر برای مسائل توسعه محور و امنیت جهانی عادلانه، نشست برگزار خواهند کرد.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: به ابتکار روسیه یک نشست دیگر همزمان با این اجلاس با کشور‌های آسیای میانه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس و تانزانیا از آفریقا به عنوان رئیس IPU برگزار خواهد شد تا موضوع مسائل اقتصادی و مالی در این اجلاس بررسی شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بریکس در سالی که ریاست آن بر عهده روسیه است بیش از ۲۵۰ نشست کارشناسی در حوزه‌های مالی، پولی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برگزار خواهد کرد لذا این فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشور‌های عضو بریکس است.

وی در ادامه، وجود سیستم پولی و بانکی مستقل از سیستم‌های بین‌المللی تحت عنوان سیستم «پی» را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بریکس دانست که کشور‌های عضو می‌توانند تبادلات مالی و پولی خود را انجام دهند و افزود: در کنار این موضوعات قرار است نشست دوجانبه‌ای با آقای والودین داشته باشیم و همچنین نشست‌های دوجانبه‌ای با سایر کشور‌های حاضر در این نشست خواهیم داشت.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه بریکس، شانگهای و اوراسیا به عنوان سه گروه بزرگ اقتصادی و تجاری هستند، اظهار داشت: هم با روسیه به‌عنوان کشوری که با آن روابط راهبردی طولانی مدت داریم و هم با کشور‌های عضو اوراسیا، شانگهای و بریکس راهبرد ما سیاست دائمی و همه جانبه است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: همسایگی ما با روسیه در کریدور شمال-جنوب که می‌تواند باعث شود ده‌ها میلیون تن کالا در سال از این طریق جابه‌جا کنیم، یک فرصت استثنایی برای ما است.

وی افزود: یکی از اهداف ما در این نشست این است که تلاش کنیم تا بسیاری از توافقات را پیگیری کنیم تا به نتیجه برسند.

قالیباف افزود: در کنار این موضوعات به مسائلی در حوزه مبارزه با تروریسم، پولشویی و مناقشات منطقه‌ای خواهیم پرداخت که از موضوعات این نشست‌ها در بریکس است.

رئیس قوه مقننه در ادامه نسبت به موفقیت این سفر خصوصاً در حوزه‌های مالی ابراز امیدواری کرد و افزود: کشور‌های عضو بریکس از نظر جمعیتی، جمعیت قابل توجهی در حوزه مصرف و نقش بسیار مهمی در حوزه تولید دارند که ما را از یکجانبه‌گرایی که کشور‌های غربی ایجاد کرده‌اند دور می‌کند؛ چنانچه اخیراً دیدید در کنگره آمریکا مصوباتی به تصویب رسید که روسیه، چین و ایران را تحت فشار قرار می‌دهد لذا این اجلاس می‌تواند از این فشار‌ها پیشگیری کند و سبب توسعه و ایجاد امنیت جهانی و منطقه‌ای به صورت عادلانه شود.

گفتنی است؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر علاوه بر شرکت در مجمع عمومی پارلمانی بریکس، دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با روسای مجالس حاضر در این مجمع خواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب ها: قالیباف ، بریکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار