مصرف برق در کشور برای سومین‌بار در سال جاری رکورد زد.

یکی از نکاتی که در سال‌های اخیر به نحو قابل توجهی از سوی صاحب نظران و کارشناسان تأکید و هشدار‌های فراوانی نیز با محوریت آن مطرح شده، اوج‌گیری قابل توجه مصرف برق در کشورمان است. این موضوع به اندازه‌ای جدی است که در سال‌های اخیر در چندین نوبت شاهد وقوع خاموشی در برخی شهر‌های بزرگ کشورمان به دلیل کمبود برق بوده‌ایم. 

هرچند قطعی برق مراکز تولیدی و کارخانه‌ها ازجمله مشکلاتی بوده که در سال‌های گذشته رسانه‌های کشورمان به نحوی جدی به آن پرداختند، اما همزمان با آغاز فصل گرما در کشورمان، بار دیگر شاهد اوج گیری مصرف برق هستیم؛ به نحوی که به تازگی مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد، شنبه ۱۶ تیرماه رکورد مصرف برق در کشورمان برای سومین بار در سال جاری شکسته شد و به عدد تاریخی ۷۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات رسید.

قطعی برق می‌تواند به ازای هر ساعت خسارت‌های سنگینی را از نظر اقتصادی به کشور‌ها وارد کند

 افزایش دمای هوا در شمال و جنوب کشورمان عامل اصلی افزایش قابل توجه مصرف برق است و با تلاش تمامی دست‌اندرکاران صنعت برق کشور، شبکه برق ایران همچنان پایدار ماند. از مردم می‌خواهیم با کاهش مصرف برق و صرفه جویی در این زمینه کاری کنند که همگان از نعمت برق در فصل گرم سال بهره ببرند.

تردیدی نیست صنعت برق بخش زیرساختی مهم هر کشوری است و قطعی برق می‌تواند به ازای هر ساعت خسارت‌های سنگینی را از نظر اقتصادی به کشور‌ها وارد کند. با وجود این، موضوع اصلی این است، به نظر می‌آید کمبود برق در حال تبدیل شدن به چالش جدی در کشورمان است و باید تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود. در این زمینه به طور خاص بایست به سه نکته پرداخت.

 نخست، اینکه در صنعت برق کشورمان شاهد نوعی ناتوازنی در تولید و مصرف هستیم. احداث هر نیروگاه تولید برق میلیون‌ها دلار هزینه دارد و ایران به واسطه فشار‌های اقتصادی قابل توجهی که در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌های خارجی و جذب نکردن کافی سرمایه گذاری خارجی مواجه است، نتوانسته متناسب با افزایش مصرف، بخش تولید برق را نیز توسعه بخشد.

 به بیان ساده‌تر، تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قدرت‌های غربی علیه کشورمان یکی از نمود‌های عینی اثرگذاری خود را علیه منافع ملی در حوزه صنعت برق به نمایش گذاشته است. با وجود این، دست اندرکاران صنعت برق کشورمان در سال‌های اخیر با تلاش فراوان از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کردند و مانع از ایجاد بحران‌های جدی برای ایران در این زمینه شدند.

شبکه تأمین برق کشور در وضعیت فعلی زیر فشار است. با وجود این، باید توجه داشت بعید نیست این فشار‌ها در سال‌های آتی افزایش یابند

دوم، اینکه به نظر می‌آید همچنان در بخش سیاست‌های تشویقی صرفه جویی در مصرف برق، آنگونه که باید و شاید به دستاورد‌ها و اهداف تعیین شده دست نیافته‌ایم. کما اینکه اگر واقعاً چنین بود، با توجه به زیر فشار بودنِ شبکه برق کشور در فصل گرم سال و کاهش فشار در دیگر فصول، بایست تأثیرات عینی آن را شاهد می‌بودیم.

به نظر می‌آید سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای مشترکان پرمصرف و غیرصرفه جو بایستی بیش از پیش هدف بازبینی و توجه قرار گیرند. در این میان، شهروندان نیز باید اصلاح الگوی مصرف برق را برای بهره مندی همه مردم کشور از نعمت برق به نحوی جدی‌تر در دستورکار داشته باشند.

سوم، اینکه شبکه تأمین برق کشور در وضعیت فعلی زیر فشار است. با وجود این، باید توجه داشت بعید نیست این فشار‌ها در سال‌های آتی افزایش یابند. از این رو در دولت چهاردهم بایست برنامه‌هایی روشن و مشخص برای توسعه شبکه برق کشورمان در دستورکار باشد و نهاد‌های ذی ربط در این زمینه دست به دست هم دهند و تحول قابل توجهی در حوزه صنعت برق کشورمان رقم بزنند.

 به بیان ساده‌تر، نباید اجازه داد فاصله میان بخش تولید و مصرف برق بیش از این افزایش یابد. موضوعی که صرفاً با برنامه ریزی‌های روشن و مشخص امکان تحقق دارد و کوتاهی در این زمینه برای کشورمان هزینه‌زا خواهد بود.

منبع: ایسنا

برچسب ها: مصرف برق ، رکورد زنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار