سخنگوی سازمان اوقاف با اعلام این خبر که بیشترین موقوفات مربوط سیدالشهدا (ع) است، گفت: امامزادگان برای برپایی هیئت‌های عزاداری آمادگی دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی - اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سوگواره «بصیرت عاشورایی» و برگزاری طرح «شمیم حسینی» به تشریح اقدامات سازمان در ایام محرم پرداخت و گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه بیشترین موقوفات مربوط به سیدالشهدا (ع) است. ما در این سازمان مهمترین برنامه‌ها در حوزه اجرای نیت واقفین را در برنامه‌های اباعبدالله حسین (ع) داریم. در ایام اربعین هم برپایی مواکب و تسهیلگری در زیارت سیدالشهدا (ع) داریم.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: دو ویژه برنامه «بصیرت عاشورایی» برای برگزاری مراسمات در امامزادگان و ویژه برنامه «شمیم حسینی» برای اجرای نیت واقفین داریم. ویژه برنامه «بصیرت عاشورایی» که از ۱۷ تیر آغاز شده و تا ۱۴ شهریور ادامه دارد، در ۳۲۰۰ بقعه متبرکه برگزار می‌شود. در ابتدای محرم فضاسازی و سیاه‌پوشی محیط داخل و پیرامونی بقاع متبرکه انجام شد. اقامه مجالس عزاداری، برگزاری جلسات سخنرانی، اطعام عزاداران در امامزادگان برپا خواهد بود. در این ایام در خدمت بیش از ۲۲۰۰ مبلغ هستیم، که ۶۲۳ نفر از مبلغین از قم اعزام شده، ۸۹۷ نفر از مبلغین بومی استان‌ها و ۷۳۰ نفر ائمه جماعات بقاع متبرکه هستند، که در ایام محرم مراسمات سخنرانی و تحلیل واقعه عاشورا را دارند. 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در ۵۲۰ بقعه همایش احلی من العسل را در ششم محرم برگزار می‌کند، افزود: در ۹۸۰ بقعه همایش شیرخوارگان حسینی در روز جمعه برگزار خواهد شد. در بیش از ۳۰۰ بقعه خیمه‌های معرفت را با حضور مشاوران و مبلغین خواهیم داشت‌. همچنین، اقامه نماز جماعت اول وقت ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا در تمام بقاع متبرکه داریم. 

وی درباره مشکلاتی که هیات مذهبی در برپایی مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) داشتند، توضیح داد: این آمادگی از سوی سازمان اوقاف وجود دارد، که هیات مذهبی در امامزادگان استقرار یابد. الان خیلی از امامزادگان شاخص با حضور هیات شاخص مراسمات عزاداری را برپا می‌کنند. الان در دهه محرم بیش از ۱۰۰۰ هیئت در امامزادگان داریم. حتی در تهران امامزاده‌ای داریم که همزمان سه هیئت شاخص در طول روز برای عزاداری سیدالشهدا دارند. حتی بخش زیادی از هزینه هیات از محل نذورات امامزادگان تامین می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل درباره ویژه برنامه «شمیم حسینی» که با هدف اجرای نیت واقفین در حوزه سیدالشهدا (ع) است، گفت: بخشی از موقوفات که شامل تعزیه‌داری، روضه‌خوانی و اطعام است، مقید به زمان و مکان است. یعنی موقوفاتی داریم که باید در دهه اول محرم در فلان حسینیه خاص اجرای نیت شود. در مجموع ۱۷ هزار و ۵۰۷ موقوفه درآمدزا در موضوع تعزیه‌داری داریم، که بالاترین تعداد موقوفه در یک نیت خاص است. بیش از ۵۰ درصد موقوفاتی که در سازمان اوقاف ثبت شده، انتفاعی است و قرار نیست درآمدزا باشد. در مقابل، ۴۰ و چند موقوفه هست، که درآمدزاست. بیشترین درصد موقوفات هم مربوط به امام حسین (ع) است، که حدود ۱۷۰۰۰ موقوفه را دربر می‌گیرد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار