یک کارشناس مذهبی درمورد فلسفه و چرایی پوشیدن لباس مشکی برای عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و مدیر موسسه منبر آسمانی درمورد چرایی پوشیدن لباس مشکی برای عزای سید و سالار شهیدان (ع) بیان کرد: با شروع شدن ماه محرم ارادتمندان به ساحت مقدس آقا ابی عبدالله علیه‌السلام کوچه‌ها و مساجد را سپاهپوش کرده و لباس مشکی به تن می‌کنند و به عبارت دیگر تا دو ماه لباس نوکری خود را از تن بیرون نمی‌آورند.

او درمورد این سوال که آیا پوشیدن لباس مشکی کراهت دارد؟ گفت: بعضی‌ها این روز‌ها که حالت روشنفکری به خود گرفته اند و مشکلات همه جا را برطرف نموده اند و فقط فکر می‌کنند مشکل، لباس مشکی ایام محرم و عزاداران حسینی است، می‌گویند چرا این لباس را باید پوشید و اصلاً پوشیدن این لباس کراهت دارد و بر روحیه فرد تأثیر می‌گذارد. 

با توجه به این مطلب سوال پیش می‌آید که پوشیدن لباس سیاه در این دو ماه چه حکمی دارد؟ آیا حکم کراهت در این جا هم جاری می‌شود یا نه؟ 

در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد:

دیدگاه اول روشنفکران

آنها خلاصه استدلالشان این است که پوشیدن لباس سیاه مفهوم چندانی ندارد و یک عمل بی اثر است. عزادار واقعی کسی است که از درون و از دل غمگین باشد و با لباس سیاه پوشیدن که کار درست نمی‌شود و به عبارت واضح تر، این که لباس سیاه فی نفسه موضوعیت ندارد، آنچه که مهم است دل انسان است که با امام حسین علیه‌السلام باشد.

دیدگاه دوم ارادتمندان به امام حسین علیه السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: دیدگاه اهل معرفت به امام حسین علیه السلام است. خلاصه استدلالشان این است که ما به عشق امام حسین علیه السلام لباس سیاه می‌پوشیم و یک روز هم آن را در نمی‌آوریم.

حکم کراهت لباس عزای سیدالشهداء علیه‌السلام 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بعضی از فقهاء قائلند که در ایام شهادت ائمه علیهم‌السلام حکم کراهت پوشیدن لباس سیاه مستثنی شده است. 

شیعیان و محبان آن بزرگواران با به تن کردن جامه سیاه، حزن و اندوه خود را ابراز کرده و به سفارش ائمه علیهم السلام که فرموده اند: شیعیان در حزن ما محزونند، عمل می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۰ تير ۱۴۰۳
کاش یه دست خط از این امامان معصوم داشتیم
آخرین اخبار