مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۱۸.۴ درصدی سطح زیرکشت چغندرقند بهاره نسبت به سال گذشته خبر داد.

پیمان حصادی گفت: سال زراعی گذشته ۲۱ هزار هکتار چغندر قند پاییزه کشت شد. با توجه به افزایش سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه، پیش‌بینی می‌شود در تولید این محصول و شکر استحصال شده از آن، رکورد جدیدی در تاریخ کشت و تولید این محصول در کشور ثبت شود.

حصادی ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی مناسبی که صورت گرفته است، رویکرد ارتقای امنیت غذایی کشور با راهبرد مدیریت منابع آبی در تولید محصول استراتژیک شکر تا حد زیادی تحقق خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به عملکرد خوب چغندر قند پاییزه و میزان مصرف آب مناسب، فصل جدیدی در توسعه متوازن چغندر قند پاییزه کشور آغاز شود.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشت پاییزه چغندرقند، کمتر از نصف کشت بهاره، آب مصرف می‌کند به طوریکه در برخی استان‌ها نظیر گلستان در سال‌هایی که میزان و پراکنش بارندگی مناسب است، حدود ۹۰ درصد مزارع چغندرقند پاییزه به صورت دیم بوده یا حداکثر یک نوبت آبیاری تکمیلی در این مزارع صورت می‌گیرد.

او در مورد مشکلات کشت پاییزه چغندرقند افزود: امسال با افزایش سطح زیرکشت به‌ویژه در استان خوزستان به‌دلیل عدم وجود ظرفیت صنعتی کافی در منطقه، مشکلات زیادی حادث شد که از آن جمله می‌توان به اختلال در حمل به‌موقع محصول برداشت شده از مزارع به کارخانه‌های قند، کمبود مقطعی کامیون و افزایش نرخ کرایه حمل به مقداری بیش از حد انتظار اشاره کرد.

حصادی ادامه داد: طولانی شدن دوره برداشت و مصادف شدن زمان برداشت با اوج گرما و شدت درجه حرارت هوا منجر به افزایش احتمالی پوسیدگی و فساد محصول برداشت شده و کاهش عیار قند خواهد شد و این درحالی است که برداشت چغندرقند پاییزه در برخی از استان‌ها همچنان ادامه دارد.

او سطح کشت چغندر قند پاییزه در استان خوزستان را نزدیک به ۲۰ هزار هکتار و پیش‌بینی تولید از این سطح را ۱.۴  میلیون تن عنوان کرد.

 تولید چغندرقند بهاره افزایش می یابد

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهادکشاورزی در مورد کشت بهاره چغندرقند نیز اعلام کرد: امسال به رغم ابلاغ دیرهنگام قیمت خرید تضمینی، در سطح حدود ۹۹ هزار و ۷۰۰ هکتار قرارداد کشت منعقد و بیش از ۹۲ هزارهکتار چغندرقند بهاره در کشور کشت شد.

وی افزود: سطح زیرکشت چغندرقند بهاره در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۱۸.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حصادی با اشاره به بارندگی‌های خوب بهاره در کشور به ویژه در مناطق اصلی کشت و پشتیبانی‌های مناسب صورت گرفته مانند تأمین کود و سایر نهاده‌های مورد نیاز، ابراز امیدواری کرد؛ عملکرد تولید چغندرقند نسبت به سال گذشته، افزایش قابل قبولی داشته باشد.

۲۰ هزار هکتار کشت جدید نیشکر

حصادی درمورد کشت نیشکر گفت: در سال جاری بیش از ۲۰ هزار هکتار کشت جدید (پلنت) نیشکر برنامه‌ریزی شده که به همراه میزان مزارع راتون (کشت‌های قابل برداشت موجود) به حدود ۹۰ هزارهکتار بالغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تقریباً حدود نیمی از شکر تولیدی کشور از نیشکر استحصال و تولید می‌شود، گفت: در سال گذشته روند تولید، عملکرد و استحصال شکر از نیشکر به رغم طولانی شدن دوره برداشت تا اواسط تیر ماه، خوب و مطابق با انتظارات پیش‌بینی شده بود به‌طوریکه از سطح حدود ۹۰ هزار هکتاری نیشکر قابل برداشت در کشور (استان خوزستان) بیش از ۷.۴ میلیون تن نی برداشت و از این مقدار حدود ۷۶۰ هزار تن شکر فرآوری و استحصال شد.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهادکشاورزی گفت: اهمیت نیشکر به دلیل استراتژیک بودن شکر به‌عنوان محصول نهایی آن موجب شده این محصول زراعی جزو محصولات برنامه‌ریزی شده در طرح الگوی کشت قرار گیرد، امّا با این حال به دلیل محقق نشدن تخصیص سهمیه کود فسفاته آن، احتمال می‌دهیم از این بابت شاهد نوساناتی در میزان عملکرد نیشکر در سال جاری باشیم.

وی در همین حال خواستار توجه بیشتر به کشت و زراعت محصولات استراتژیک و اساسی نظیر چغندرقند و نیشکر از سوی دولت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار