داروی متفورین که روز‌های اخیر به دلیل کمک به کاهش وزن در فضای مجازی تجویز می‌شود، یک داروی ضد دیابت است که عوارض آن برای افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، مشخص نیست.

تناسب اندام در سال‌های اخیر همواره با نسخه‌پیچی‌های مختلفی در فضای مجازی همراه بوده و انواع رژیم سریع بدون گرسنگی، کاهش وزن در یک هفته و تجویز قرص به صورت خودسرانه از جمله راهکار‌هایی است که افراد برای رسیدن به وزن و اندام ایده‌آل آنها را انجام می‌دهند.

در میان اینها؛ خوردن قرص «متفورین» به دلیل موثر بودن در لاغری، این روز‌ها طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است؛ حتی این محبوبیت به حدی رسیده که این قرص با فروش ۲ میلیارد و ۲۰۹ میلیون عدد پرفروش‌ترین داروی کشورمان در سال ۱۴۰۲ بوده و این آمار فروش در سه ماه اخیر سال جاری نیز به شکل عجیبی ادامه داشته است.

قرص «متفورین» چیست؟
دیابت یکی از بیماری‌های مزمن پرهزینه در دنیا و از جمله ایران است که ۱۲ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا هستند. قرص «متفورمین» که برای دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، این دارو به منظور کنترل سطح قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین عمل می‌کند و قند خون پایه و بعد از خوردن غذا را کاهش می‌دهد.

اما ماجرای باز شدن پای دارو‌های ضددیابت به رژیم‌های لاغری از آنجایی شروع شده که دارو‌های ضدچاقی، ابتدا برای درمان دیابتی‌ها در نظر گرفته شده بود، اما بعد از مدتی متوجه شدند که این داروها، باعث کاهش وزن نیز می‌شود و همین موضوع باعث تجویز این نوع دارو‌ها به افرادی شد که خودشان مبتلا به بیماری دیابت نیستند. برخی به همین دلیل استدلال می‌کنند که دز هفتگی «متفورمین» منجر به کاهش وزن قابل توجهی در افراد دچار چاقی مفرط می‌شود.

بهزاد حاتمی، فوق تخصص گوارش و کبد بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به خطرات مصرف دارو‌های ضد دیابت بدون تجویز پزشک بیان کرد: «این دارو‌ها از طریق کاهش اشتها باعث کاهش وزن می‌شود و مصرف آن در کنار رژیم غذایی و ورزش موثر است ولی نکته اصلی این است که بدون آن معمولا موثر نیست؛ بنابراین، این دارو‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند جای رژیم و ورزش را در کاهش وزن بگیرد.»

این فوق تخصص گوارش و کبد بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عوارض جانبی دارو‌های کاهنده وزن و ساکسندا اشاره کرد و گفت: «تهوع، استفراغ و اسهال از جمله عارضه‌های این دارو است که معمولا درجه بروز آن از خفیف تا متوسط متغیر است و در اغلب موارد با گذشت زمان بهبود می‌یابد.»

با توجه به پرمصرف شدن این دارو در سال اخیر، درک ریسک‌ها و عوارض این دارو بسیار مهم است، زیرا ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری، چون التهاب لوزالمعده، بیماری کیسه صفرا و ریزش مو تا آخر عمر متوجه مصرف‌کنندگان باشد.

منبع: فرهیختگان

برچسب ها: قرص متفورمین ، لاغری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.