سخنران حرم بانوی کرامت گفت: در مجلس سیدالشهدا (ع) همه باهم و حول محور امام حسین(ع) الفت و محبت داریم و با هم برادریم.

 آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، در مراسم عزاداری محرم در حرم مطهر بانوی کرامت ماه محرم را ماه توجه به ساحت سیدالشهدا توصیف نمود و اظهار کرد: مؤمنانی که توفیق حضور در صحنه کربلا را نداشتند، می‌توانند با نگاه به تاریخ حرکت قافله سیدالشهدا از مدینه به‌سوی مکه، چشم از این قافله و مراحل و منازل آن بر ندارند و در منزلی خود را به قافله سیدالشهدا برسانند تا در همراهی با حضرت، عاشورا را درک کند.

وی با بیان این که شب اول ماه محرم کاروان سیدالشهدا (ع) نزدیکی کربلاست و هرچه زودتر باید خود را به قافله حضرت برسانیم تا لااقل دیر که آمدیم در روز عاشورا خود را به حضرت برسانیم و نهضت عاشورا را درک کنیم، عنوان کرد: وجود مقدس علی بن موسی‌الرضا (ع) در روایتی معروف برای درک قافله سیدالشهدا و ملحق شدن به آن چندین دستور دادند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به تبیین روایت امام رضا (ع) پرداخت و بیان کرد: روز نخست ماه محرم، روزی است که حضرت زکریا در این روز روزه‌دار بوده، دعا کردند و از خداوند متعال ذریه طیبه خواستند و خدای متعال جناب یحیی را به ایشان عنایت فرمود؛ ازاین‌رو در روایت است که اگر کسی روز اول ماه محرم را روزه بگیرد و از خداوند بخواهد خداوند فرزند صالح شهید به ایشان عنایت خواهد فرمود.

وی با بیان این که در گستره تاریخ همه اقوام حتی قوم جاهل حرمت ماه محرم را نگه می‌داشتند و جنگ در آن را ممنوع می‌دانستند، اظهار کرد: یزیدیان با شکستن حرمت ماه محرم حرمت پیامبر (ص) را نگه نداشتند و ذریه ایشان را به شهادت رسانده اهل‌بیت ایشان را به اسارت بردند.

میرباقری ضمن تبیین ادامه روایت به آثار گریه بر امام حسین (ع) اشاره نمود و گفت: در صحنه کربلا آسمان‌ها و زمین بر شهادت سیدالشهدا گریه کردند و بیش از ۴ هزار ملک از خدای متعال اجازه یاری خواستند و فرود آمدند و وقتی به زمین رسیدند که حضرت به شهادت رسیده بود؛ اینان همچنان غبارآلود و غصه‌دار در کنار قبر سیدالشهدا وقوف نموده، مشغول عزاداری‌اند و منتظر قیام امام‌زمان (عج) تا کنار ایشان با شعار یالثارات‌الحسین خون‌خواهی کنند.

وی افزود: مبتنی بر این روایت کسانی که به دنبال یاری حضرت بودند و از قافله سیدالشهدا جامانده‌اند، اگر سروصدا و لهو دنیا آنان را از توجه به سیدالشهدا و راه نهضت حسینی غافل نکند، حتماً در رکاب امام‌زمان (عج) جزء خون خواهان ثارالله (ع) خواهند بود.

سخنران محفل مطهر به ثواب گریه بر شهادت امام حسین (ع) اشاره نمود و اذعان داشت: اشک بر سیدالشهدا پاک‌کننده نفوس است و همچون توبه، ریشه گناهان را از وجود انسان می‌زداید؛ دراین‌بین هیچ فرقی بین گناه کوچک و بزرگ وجود ندارد.

وی با تأکید بر این که زیارت امام حسین آلودگی گناه را از انسان دور می‌سازد، گفت: کمتر عبادتی داریم که به‌اندازه بکاء و زیارت امام حسین (ع) برای آن تصریحات مکرری صورت‌گرفته باشد؛ فرصتی بگذاریم تا زیارت عاشورا و زیارت‌های کوتاه‌تر را در این ایام قرائت کنیم؛ اگر انسان سه بار «صلی‌الله علیک یا اباعبدالله» بگوید، هر کجای عالم که باشد، سلامش به سیدالشهدا می‌رسد.

میرباقری با اشاره به این که فضائل و ثواب زیارت امام حسین (ع) با حج، جهاد و آزادکردن بنده مقایسه و از همه آنها افضل و برتر شمرده شده است، اذعان داشت: اگر می‌خواهیم در غرفه‌ها و منازل بهشتی در معیت وجود مقدس نبی مکرم اسلام باشیم و حجاب بین ما و ایشان برداشته شود، باید به‌گونه‌ای باشد که جوار حضرت را درک کنیم؛ نباید نسبت به دشمنان سیدالشهدا (ع) بی‌تفاوت باشیم و باید آنها را لعن کنیم.

 وی با بیان این که انسان از فضیلت‌های بسیاری که خدای متعال در جای‌جای زندگی دنیا نهفته است غافل است، عنوان کرد: کسی که می‌خواهد درجات بالای بهشتی را درک و در معیت با سیدالشهدا باشد، باید با رهاشدن از لهو لعب دنیا، با غصه‌های اهل‌بیت غصه‌دار و با شادی ایشان شاد شود.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به برپایی باشکوه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور پرشور مردم، با بیان این که همه ما زیر خیمه امام حسین (ع) یک گروه واحدیم، اظهار کرد: «ان الحسین یجمعنا» ولایت امام حسین (ع) عامل الفت و مودت ماست و ما بر محور امام حسین جمع می‌شویم.

میرباقری تصریح کرد: اختلاف‌نظر‌هایی که سر جایش خوب و مفید است؛ این اختلاف‌نظر‌ها اگر درست اداره شود و دقت کنیم تا شیاطین نفوذ نکنند، موجب رشد و تعالی اجتماعی خواهد شد؛ باید دقت داشته باشیم که هرچه هست مال بیرون مجلس امام حسین (ع) است و در مجلس سیدالشهدا، همه باهم و حول محور امام الفت و محبت داریم و همدیگر را دوست داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار