عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از مصرف سیگار، ورزش نکردن، چاقی، مصرف زیاد گوشت قرمز، استرس‌ها به‌عنوان عوامل ابتلا به بیماری فشار خون نام برد.

دکتر محمدرضا هدایتی متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در خطه شمال و علی‌الخصوص شهر بابل فشار خون بالا شیوع بسیار بالایی دارد، گفت: بعضی از بیماران که دچار فشارخون بالا هستند مطلع نیستند که باید به‌صورت متعدد هفتگی، ماهانه، سالیانه فشار خود را اندازه بگیرند.

او با اشاره به اینکه فشارخون بالا ممکن است علائمی نداشته باشد، افزود: ممکن است هرلحظه با حمله حاد قلبی، سکته‌ی مغزی یا نارسایی کلیه همراه باشد و یا بیمار به علت فشارخون بالا با خون‌دماغ و علائم بالینی مانند سردرد و در خیلی مواقع بدون علامت مراجعه نماید.

هدایتی با اشاره به اینکه بیماری فشارخون بالا را قاتل خاموش می‌نامند، گفت: درصورتی‌که میانگین فشارخون‌های فرد در چند نوبت اندازه‌گیری، بین ۱۳۹ تا ۱۳۰ بر ۸۹ تا ۸۰ باشد، بیمار در مرحله‌ی یک و اگر بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ بر ۹۰ تا ۹۹ باشد، در مرحله‌ی دو پرفشاری خون قرار می‌گیرد که در صورت عدم درمان مناسب به سمت فشارخون‌های بالاتر خواهد رفت که منجر به بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، مغزی، چشمی، کلیوی و... می‌شود.

مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: اگر به بیماری فشارخون اهمیت داده نشود منجر به بیماری‌های متعددی در زمینه‌های قلبی، مغزی و عروقی می‌شود.

دکتر هدایتی گفت: ژنتیک، مصرف سیگار، ورزش نکردن، چاقی، رژیم غذایی که پر از چربی و گوشت قرمز، استرس‌ها و ... عوامل متعدد در ابتلا به بیماری فشارخون می‌باشند.

او با توجه به اینکه مدیریت و درمان فشارخون بالا بسیار مهم می‌باشد، افزود: در حال حاضر مصرف نمک در جامعه ایرانی دو الی سه برابر فرد نرمال می‌باشد که باید مصرف آن کاهش یابد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه ورزش‌های هوازی به همه افراد توصیه می‌شود، گفت: ورزش‌های هوازی حداقل سی دقیقه تا چهل‌وپنج دقیقه سه بار در هفته انجام شود، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا جزء ورزش‌های هوازی محسوب می‌شوند و ورزش‌های بی‌هوازی مانند: بدن‌سازی باعث افزایش ضربان قلب و فشارخون بالا می‌شود.

او افزود: قبل از اینکه مبتلابه بیماری عروق کرونی یا فشارخون بالا شویم بایستی عوامل بهداشتی پیشگیری‌کننده مانند: رژیم غذایی، سبزیجات و میوه‌جات، مصرف محدود نمک، ورزش، سیگار نکشیدن، خواب و استراحت کافی، دور از استرس اقداماتی است موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری فشارخون می‌شود که این نوع سبک زندگی موجب پیشگیری از بیماری دیابت نیز خواهد شد.

دکتر هدایتی با اشاره به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان خواهد بود، گفت: هزینه‌ای که ما برای درمان این بیماری انجام می‌دهیم بسیار بیشتر از پیشگیری است.

او افزود: مصرف عسل، سیاه‌دانه، چای سبز و چای ترش گیاهان دارویی مانند سیر، پونه و نعناع، مدیتیشن یوگا و تمرین تنفس، سبک زندگی فعال و ورزش منظم رژیم، غذایی حاوی غلات کامل ماهی، میوه، سبزی و مواد غذایی کم‌چرب ازجمله مواردی هستند که می‌توان فشارخون را درمان کرد.

دکتر هدایتی با بیان اینکه در چه غذا‌هایی مقدار نمک زیاد می‌باشد، گفت: غذا‌های آماده از قبیل همبرگر، سوسیس، کالباس، ماهی‌دودی و غذای کنسروی، انواع پیتزا، تنقلاتی نظیر چوب‌شور بوداده، فرآورده‌های غلات حجیم‌شده، آجیل‌ها و مغز دانه‌ها از جمله غذا‌هایی هستند که دارای مقادیر زیادی نمک می‌باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، مصرف انواع سس‌ها از قبیل کچاپ، سس سویا، سس سالاد و رب گوجه‌فرنگی، انواع پودر، سوپ آماده، سیب‌زمینی سرخ‌شده، چیپس، انواع ترشی‌های آماده و خیار شور، کلم شور و پنیر‌های پرنمک کاهش یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.