همزمان با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و تامین مالی، شرکت های هواپیمایی از افزایش عرضه صندلی و ورود ۱۱۳ ناوگان هوایی زمین گیر به کشور خبر داده اند.

بخش  هوایی کشور یکی از مهم ترین شقوق حمل ونقلی در کشور به شمار می رود که نوسازی و جوان سازی این ناوگان یکی از اقداماتی بوده که در چند سال گذشته دولت های مختلف برای اجرایی شدن آن گام های بزرگی برداشته است به طوریکه در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی کشور طبق اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشور به ۲۶ سال رسیده است‌ و از سوی دیگر دولت هم در تلاش است که با ورود ناوگان هوایی کشور بتواند بخشی از نیاز و تقاضای بازار را پاسخگو باشد.

میانگین سن ناوگان هوایی کشور به ۲۶سال رسید

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه تلویزیونی گفته بود:در شهریور ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می رسید و ناوگانی بسیار شکننده در کشور فعالیت می‌کرد.

او ادامه داد: با این وجود، تمهیدات متعددی برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از راهکارهای متنوع، تعداد ناوگان به بیش از ۲۰۰ فروند رسید.

محمدی بخش افزود: این در شرایطی است که عمر ناوگان هواپیمایی نیز با اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی به ۲۶ سال رسیده است.

۱۱۳ هواپیمای زمین گیر با آزاد سازی نرخ بلیت وارد ناوگان هوایی می کند

براساس این گزارش از ماه گذشته همزمان با اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رای دیوان عدالت اداری و بارگزاری سقف قیمت بلیت در سایت  شرکت های هواپیمایی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود تجهیزات و ناوگان هوایی کشور در آینده نزدیک از طریق تامین مالی شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح سود واقعی از فروش بلیت هواپیما به جیب شرکت های هواپیمایی می رود و دست دلالان و سوداگران این کوتاه می شود.

وی با اشاره به اینکه همزمان با آزادسازی قیمت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی نیز به طور قطع تلاش خواهند کرد تا تعداد ناوگان خود را افزایش دهند، گفت: در حال حاضر ۱۱۳ فروند هواپیمای یا به دلیل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین گیر هستند و برای اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.

سامانی با بیان اینکه نیاز ارزی شرکت‌های هواپیمایی در سال حدود یک میلیارد لار است که تنها بخشی از آنها از طریق مرکز مبادله ارز تامین می شود اما هزینه سایر بخش ها آزاد خریداری می شود.

 سامانی اضافه کرد: در سال‌های اخیر به دلیل اعمال نرخ‌های دستوری شاهد شکل‌گیری بازار سیاه بودیم، به طوریکه یک عده دلال و واسطه وارد این بازار شده بودند و نرخ‌هایی که عرضه می‌شد نیز مورد تایید شرکت‌های هواپیمایی نبود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به طور قطع در  آینده  نزدیک میزان عرضه صندلی به بخش هوایی کشور افزایش خواهد یافت، گفت:تجربه سال ۹۴ و آزادسازی قیمت‌ها نشان داد با افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها مواجه شدیم و حتی می‌توان امیدوار بود شرکت‌ها با درآمدهای کسب شده بتوانند هواپیماهای زمین گیر خود را سر خط آورده و امکان گذاشتن پروازهای بیشتر را خواهند داشت.

وی افزود: به طور قطع با اجرای رای دیوان، به‌تدریج شاهد منظم‌تر شدن بازار و تعادل در آن خواهیم بود.

دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه اعمال قیمت‌های دستوری سبب شده بود تا شاهد قیمت‌های کمتر از نرخ تمام شده هر صندلی باشیم، گفت:این مساله اختلال در بازار را به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: در سال ۹۴ و با اجرای قانون، در مقطعی شرکت‌ها در کف قیمت با هم رقابت می‌کردند و نرخ‌ها به کمتر از قیمت تمام شده رسیده بود.

او با بیان اینکه در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شاهد رشد ۲۰ درصدی سالیانه مسافران پروازی بودیم که بالاتر از پیش‌بینی قانون برنامه توسعه بود گفت: هم نفع مردم و نفع شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال داشت.

افزایش عرضه بلیت هواپیما در آینده نزدیک

موضوع نوسازی ناوگان هوایی کشور از طریق آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما را شرکت های هواپیمایی تایید کرده اند به طوریکه مرضیه جعفر زاده سخنگوی شرکت هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه همزمان با آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما که طبق قانون برنامه پنجم توسعه و با رای دیوان عدالت اداری اجرا شده است به طور قطع نرخ های بلیت هواپیما تعدیل شده و با رقابتی شدن این قیمت ها به زودی حتی شاهد کاهش قیمت بلیت ها در  برخی از ایام خواهیم بود.

وی افزود: آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما در آینده نزدیک نقش موثری در افزایش عرضه صندلی دارد و همزمان با تامین  مالی و تقویت شرکت‌های هواپیمایی نوسازی و اورهال شدن هواپیما در دستور کار قرار گرفته و تعداد ناوگان هوایی شرکت ها افزایش خواهد یافت.

سخنگوی شرکت هواپیمایی تابان تاکید کرد: اجرای قانون آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما زمین ساز قطع شدن دست دلالان و سوداگران از این بازار شده و سود واقعی نرخ بلیت هواپیما وارد شرکت های هواپیمایی شده و از این طریق شرکت های هواپیمایی برای بهبود وضعیت ناوگانی خود اقدام خواهند کرد.

رشد ۸۵درصدی پروازهای عبوری کشور

براساس این گزارش طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی حدود  طی سه سال گذشته ۱۰۵ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هوایی کشور شده است و ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین المللی در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ۳.۵۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸.۵۹ میلیون نفر افزایش یافته است که بیانگر رشد ۲.۵ میلیون نفری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین المللی است. 

همچنین متوسط ماهانه پروازهای عبوری در یک سال اخیر نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۰ نیز رشد ۸۵ درصدی داشته است.

 براساس آمارهای رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی، از سال ۱۴۰۰تا به امروز میزان جابجایی مسافر بین المللی ۹.۲ میلیون نفر افزایش یافته که حاکی از رشد ۷۶۷ درصدی است.

براساس این گزارش حال با اجرایی شدن این طرح و بارگزاری سقف قیمت بلیت هواپیما بر روی سایت های شرکت های هواپیمایی و کوتاه شدن دست دلالان و سوداگران و تامین مالی شرکت های هواپیمایی امیدواریم در روزهای پیک سفرها شاهد عرضه بیشتر صندلی هواپیماها در این بخش باشیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: حمل ونقل ، هواپیمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۶ تير ۱۴۰۳
به امید روزی که با حقوق و دستمزد هایمان بتوانیم صاحب خانه و خودرو و بیمه و و سفر های هوایی شویم ، با این دستمزد های فعلی نه کارگر و نه کارمند نمی‌توانند شکمشان سیر کنند و فقط ده درصد که تاجر هستند از پس مخارج زندگی بر میان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۶ تير ۱۴۰۳
معنی نوسازی رو هم فهمیدیم. یک تعداد هواپیمای فرسوده رو میارن و می شه نوسازی.!!!!
آخرین اخبار