مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بنابر آمار سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن پنبه با متوسط نرخ ۲ دلار وارد می‌شود، درحالیکه پتانسیل تولید بیش از نیاز صنعت نساجی در کشور وجود دارد.

محمدحسین کاویانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کشت پنبه به پایان رسیده است، گفت: با توجه به بذور تولید داخل و وارداتی زودرس، کشاورزان پس از برداشت محصولات بهاره اقدام به کشت پنبه کردند که در شرایط فعلی هم بوته ها در حال غنچه دهی هستند که امیدواریم همانند سنوات قبل، برداشت از شهریورماه در استان گلستان آغاز شود.

به گفته او، با وجود کاشت کشت بهاره احتمال تاخیر در برداشت نسبت به سنوات گذشته وجود دارد. برآوردها حاکی از آن است که سطح کشت پنبه امسال به میزان ۹۰ هزارهکتار برسد.

کاویانی با بیان اینکه کشت پنبه بدلیل شرایط اقتصادی زراعت پنبه مقرون به صرفه نیست، افزود: قیمت تضمینی پنبه اعلام شد و از طرفی مجری طرح پنبه خبر از تخصیص کود یارانه ای به زراعت پنبه طی روزهای اخیر داد، هرچند انتظار بر آن بود  که کود یارانه ای زودتر داده می شد‌ به طوریکه در اوایل کاشت لحاظ می شد.

واردات سالانه بیش از ۱۰۰ هزارتن پنبه برای نیاز صنعت نساجی

مدیرعامل صندوق پنبه با تاکید بر افزایش حمایت های دولت از زراعت پنبه گفت: علی رغم آنکه واردات پنبه با ارز نیما صورت می‌گیرد، اما کشاورزان نهاده های کشاورزی اعم از سم، کود، بذر را با ارز آزاد باید تهیه کنند که مورد استقبال زراعت کشاورزان نیست، از این رو امیدواریم که با افزایش حمایت ها، کشاورزان به تولید و کشت پنبه دلگرم شوند چراکه سالانه بیش از ۱۰۰ هزارتن با متوسط قیمت هرکیلو ۲ دلار وارد می شود، درحالیکه پتانسیل تولید پنبه بیش از نیاز صنعت نساجی وجود دارد.

او افزایش سطح کشت پنبه را مشروط به اقتصادی بودن دانست و گفت: اگر دولت از پنبه دانه همانند دیگر دانه های روغنی حمایت کنند و همواره برای آن قیمت تضمینی شود تا کارخانجات روغن نسبت به خرید اقدام کنند، براین اساس کشاورزان نسبت به تولید دلگرم می شوند.

مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به قیمت بالای ماشین آلات برداشت پنبه افزود: با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات سطح برداشت، کشاورزان توان خرید لازم را ندارند که در نهایت با افزایش سطح زیرکشت در برداشت دچار مشکل خواهیم شد. براین اساس حمایت از پنبه دانه و قیمت تضمینی امری ضروری است تا کارخارنجات روغن کشی نسبت به خرید اقدام کنند.

او با تاکید بر تخصیص یارانه به واردات ماشین آلات برداشت گفت: تخصیص یارانه به واردات ماشین آلات برداشت به افزایش سطح کشت و در آمد کشاورزان کمک می کند که در این صورت امان رقابت پنبه تولید داخل با واردات وجود دارد.

پتانسیل تولید پنبه کشور بیش از نیاز صنعت نساجی است

مدیرعامل صندوق پنبه با تاکید بر این موضوع که پتانسیل تولید پنبه بیش از نیاز صنعت نساجی کشور وجود دارد، افزود: در سنوات گذشته سابق صادرات ۱۰۰ هزارتن پنبه داشتیم، اما  سطح زیرکشت پنبه استان گلستان از ۱۸۰ هزارهکتار به ۸ هزارهکتار ناشی از عدم صرفه اقتصادی کاهش یافته است.

کاویانی ادامه داد: در استان گلستان به تنهایی پتانسیل تولید ۲۰۰ هزارتن پنبه صنعت نساجی به شرط مقرون به صرفه بودن تولید وجود دارد که براین اساس همانند گذشته باید بذور و کود یارانه ای و حواله کنجاله پنبه داده شود تا تولید مقرون به صرفه باشد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار