زند گفت: نوجوانی پر از چالش است و حوادث آسیب‌زا می‌توانند این دوران را سخت‌تر کنند، اما با چند راهکار ساده می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشند.

پریدخت زند روانشناس شخصیت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: نوجوانی به‌خودی‌خود دوران چالش‌برانگیزی است. نوجوانان با تغییرات بدنی زیادی مواجه هستند، دوست دارند استقلال بیشتری داشته باشند و فکر می‌کنند چیزی نمی‌تواند به آنها آسیب برساند.

او گفت: حوادث آسیب‌زا می‌توانند برای نوجوانان این احساس را ایجاد کنند که کنترل اوضاع از دست‌شان خارج شده است، حتی وقتی جوری رفتار می‌کنند که انگار قوی هستند. آنها همچنین احساس بدی نسبت به افرادی دارند که تحت تأثیر آن فاجعه قرار گرفته‌اند و دوست دارند بدانند چرا آن اتفاق رخ داده است.

 زند تصریح کرد: واکنش‌های معمول کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال به اتفاقات آسیب‌زا شامل؛اجتناب از احساسات، مشغولیت ذهنی مداوم دربارهٔ اتفاق، فاصله گرفتن از دوستان و خانواده،خشم و ناخشنودی، افسردگی و احتمالاً ابراز افکار خودکشی،ترس و اضطراب، نگرانی دربارهٔ آینده،تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری، تغییرات در اشتها یا عادات خواب،مشکلات تحصیلی مثل مشکل در حافظه و تمرکز یا بی‌میلی نسبت به حضور در مدرسه،مشارکت در رفتار‌های پرخطر یا غیرقانونی مانند نوشیدن الکل یا مصرف مواد می شود.

 اما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

او گفت: نوجوانان دوست ندارند آسیب‌پذیری‌شان را نشان دهند. ممکن است تلاش کنند تا نشان دهند حال‌شان خوب است، حتی اگر واقعاً چنین نباشد. اگرچه بغل کردن‌شان می‌تواند در آنها احساس امنیت ایجاد کند، ممکن است در برابر آن مقاومت کنند. می‌توانید بگویید: "می‌دانم که بزرگ شده‌ای، اما من الان نیاز دارم بغلت کنم. 

زند بیان کرد: به آنها کار‌ها و مسئولیت‌های کوچکی در خانه بدهید و بعد از انجام آنها تشکر کنید. مراقب باشید که مسئولیت‌های زیادی بر دوش‌شان نگذارید، به‌ویژه مسئولیت‌هایی در حد بزرگسالان، چراکه وظایف زیاد یا خارج از توان آنها می‌تواند اضطراب‌شان را افزایش دهد.معمولاً نوجوانان نمی‌خواهند صحبت کنند. سعی کنید وقتی فعالیت مشترکی انجام می‌دهید، سر بحث را با آنها باز کنید، به‌طوری که مکالمه برای‌شان احساس فشار یا مواجههٔ شدید ایجاد نکند.

او گفت: برخی نوجوانان ممکن است راحت‌تر با همسالان‌شان صحبت کنند. بهتر است گروهی از همسالان برای‌شان تشکیل دهید. همچنین می‌توانید آنها را ترغیب کنید تا با بزرگسالانی که مورد اعتمادشان هستند، مثل یک معلم یا خویشاوند قابل‌اعتماد، صحبت کنند. هرچند نوجوانان بهتر از کودکان کم‌سن‌تر می‌توانند با اخبار بد کنار بیایند، اما آنهایی که نمی‌توانند خودشان را از اخبار بد جدا کنند ممکن است برای کاهش اضطراب از روش‌های ناسالم استفاده کنند. هر بار دربارهٔ چیز‌هایی که دیده یا شنیده‌اند، صحبت کنید. بچه‌ها در این سن دوست دارند به جامعه کمک کنند. دنبال فرصت‌های داوطلبانهٔ مناسبی برای کمک به دیگران باشید. نوجوانان برای از بین بردن اضطراب‌شان در خطر مصرف الکل یا مواد هستند. اگر متوجه رفتار مشکوک یا مستی نوجوان‌تان شدید، با دکتر تماس بگیرید. با مهربانی با آنها صحبت کنید و توضیح دهید که مصرف مواد مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند و راه‌های دیگری مثل قدم زدن یا صحبت کردن دربارهٔ احساسات وجود دارد.

خبرنگار:عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار