مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران از آغاز به کار تیم‌های امداد تونل‌های شهری و مجهز شدن پنج تونل پایتخت به تجهیزات امدادرسانی خبر داد.

حمید برادران صبح امروز در مراسم رونمایی از ناوگان امداد تونل‌های شهری با بیان اینکه در دوره مدیریت شهری تصمیم گرفته شد که با رویکرد نوین خدمات بهتری را به شهروندان تهرانی در سطح معابر ارائه کنیم، گفت: یکی از این خدمات ارائه سرویس به خودرو‌های متوقف شده در داخل تونل‌هاست.

وی با بیان اینکه پنج تونل نیایش، توحید، شهدای غزه، امیرکبیر و رسالت به تجهیزات امدادرسانی مجهز شده‌اند، اظهار کرد: به صورت شبانه‌روزی و در هفت روز هفته در دو جهت تونل خودروی امدادی مستقر است تا در صورت توقف خودرو‌ها در داخل تونل نسبت به جابه‌جایی رایگان خودرو‌های متوقف شده در داخل تونل اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این‌که این خدمات به صورت رایگان خواهد بود و امدادگران خودرو را به خارج از تونل منتقل می‌کنند، تصریح کرد: هدف ما تسهیل تردد در داخل تونل‌ها است و هنگامی که خودرویی بنا به هر دلیلی در داخل تونل متوقف شود، امدادگران با سرعت نسبت به انتقال این خودرو‌ها به خارج از تونل و محل امن اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه خودرو‌های امداد تونل‌های شهری به صورت ۲۴ ساعته پایش می‌شوند، گفت: شهروندان می‌توانند در تماس با شهرداری ۸۷۵۰۰ درخواست اعزام خودرو‌های امدادی را داشته باشند هرچند که تونل‌ها توسط دوربین‌ها پایش شده و به محض وقوع حادثه یا توقف خودرو، خودرو‌های امدادی به محل اعزام می‌شوند.

برادران با بیان اینکه بر روی هر خودرو یک شماره ثبت شده که در صورت بروز تخلف از سوی پیمانکار، شهروندان می‌توانند با بیان «کد خودرو» موضوع را با ما در میان بگذارند، اظهار کرد: در این طرح لازم است که شهروندان نیز همکاری خوبی با امدادگران داشته باشند؛ چرا که هدف امدادگران برقراری مسیر امن برای شهروندان و ایجاد تردد روان در داخل تونل است و این‌که شهروندان اصرار داشته باشند که خودرویشان در همان تونل متوقف بماند تا خودشان نسبت به چک خودرو اقدام کنند و یا درخواست سوخت از امدادگران ما داشته باشند امکان‌پذیر نیست و خودرو‌های امداد تونل‌های شهری تنها وظیفه انتقال خودرو‌ها به بیرون از تونل را دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این‌که به شهروندان توصیه می‌شود که نکات ایمنی را در هنگام توقف در داخل تونل‌ها رعایت کنند، تصریح کرد: اگر به هر دلیلی خودروی شهروندان در داخل تونل متوقف شد اگر امکان انتقال خودرو نسبت به خط اضطرار وجود داشت حتما نسبت به انتقال خودرویشان به خط اضطرار اقدام کرده و بعد از آن حتما سرنشین از داخل خودرو بیرون آمده و بر روی مسیر پیاده‌رویی که در کنار تونل است مستقر می‌شود و اگر امکان انتقال خودروی متوقف شده به لاین اضطرار وجود نداشت حتما فلاشر‌ها و همچنین چراغ‌های چشمک‌زن روشن شود تا مابقی شهروندان از خرابی خودرو اطلاع یابند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان تصادفات و یا توقف‌ها در داخل تونل‌ها افزایش یافته یا نه اظهار کرد: روند وقایع و اتفاقات در داخل تونل‌ها نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته، اما توقف خودرو‌ها در داخل تونل اثرات نامطلوبی بر روی شبکه معابر و معابر تونلی می‌گذارد، به گونه‌ای که باعث پس‌زدگی ترافیک و افزایش تعداد خودرو‌های متوقف شده می‌شود و بعضا به علت آشکارسازی توقف خودرو در تونل ممکن است حوادث ثانویه رخ دهد و هدف ما از ایجاد امداد تونل‌های شهری نیز کاهش این اختلالات است.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه براساس برنامه ریزی‌های انجام شده امدادگران تونل‌های شهری ظرف پنج دقیقه به محل رسیده و در کمتر از ۱۵ دقیقه خودروی متوقف شده را به بیرون از تونل منتقل می‌کنند، گفت: در بروز حادثه مدیریت صحنه با پلیس است و این عزیزان نسبت به مدیریت صحنه حادثه اقدام خواهند کرد.

برادران در مورد میزان حوادث در تونل‌ها نیز با بیان این‌که میزان بروز حوادث به میزان تردد بستگی دارد، اظهار کرد: با توجه به حجم تردد که در تونل‌های نیایش و توحید بیشتر است میزان توقف‌ها نیز در این دو تونل بیشتر است، اما به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۵۵ توقف در تونل‌ها ثبت می‌شود.

وی در خصوص ظرفیت ترددی در هر تونل تصریح کرد: توان عبوری حداکثری هر لاین تونل‌ها ۱۴۰۰ عبور است که به طور متوسط حدودا ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تردد در هر لاین به صورت روزانه ثبت می‌شود.

برادران در ادامه بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل تونل نیایش با تأکید بر اینکه براساس قوانینی عبور از خط اضطرار برای خودرو‌ها ممنوع است، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که برخی از شهروندان برای عبور از ترافیک از خط اضطرار استفاده می‌کنند و این در حالی است که در حال رایزنی با پلیس هستیم که با پوشش ۱۰۰ درصدی نظارت تصویری این تونل‌ها همه این خودرو‌ها را رصد کنیم و البته دقت داشته باشید که پلاک خودرو‌ها به صورت هوشمند در خط اضطرار رصد می‌شود. 

وی در مورد پیشنهاد شناورسازی سرعت در تونل‌های شهری با تأکید بر این‌که سقف سرعت در نظر گرفته شده باید با استاندارد‌های ثبت شده همخوانی داشته باشد، اظهار کرد: سرعت حرکت در تونل‌های بدون شیب حداکثر ۸۰ است و در تونل‌هایی که شیب ۱۰ درصدی دارند و طول‌شان از یک کیلومتر بیشتر است سرعت، ۷۰ درصد نظر گرفته شده است و این در حالی است که شدت حادثه با افزایش سرعت در ارتباط است و با توجه به محصور بودن تونل و عدم امدادرسانی مطلوب در تونل نسبت به خیابان باید همه جوانب شناورسازی سرعت اندیشیده شود و زیرساخت‌های لازم نیز ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در خصوص ورود موتورسیکلت‌ها به تونل با تاکید بر این‌که ورود موتورسیکلت‌ها به تونل‌های شهری ممنوع است، گفت: پروژه‌ای را در تونل‌های شهری دنبال می‌کنیم و آن پوشش حداکثری نظارت دوربینی است و قبلا برای خودرو‌ها دوربین‌های خوانش از جلو، اما حالا پلاک‌خوان از عقب نیز داریم و در حال به‌روزرسانی اطلاعات پلاک موتورسیکلت‌ها نیز هستیم، اما دقت داشته باشید که این نظارت‌ها مانع حضور موتورسیکلت‌ها در داخل تونل‌ها نمی‌شود و تنها ابزار در این حوزه جریمه است.

برادران  اظهار کرد: میزان آلایندگی در تونل‌های شهری سنجیده می‌شود و اساسا کارکرد جت فن‌ها در تونل‌ها بر اساس برداشت اطلاعات آلایندگی تونل‌هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار