مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد؛

تب مالت، شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و دام در کرمان

صحبتی تب مالت را شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و دام در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.

دکتر سعید صحبتی در آستانه فرارسیدن ۱۳ تیرماه روز مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، گفت: در کشور ما بیماری‌های تب مالت، هاری و حیوان گزیدگی، سالک، سیاه زخم، کیست هیداتیک، تب کریمه کنگو جزو بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند که اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شایع‌ترین بیماری انسان و دام که با آن سروکار داریم، بیماری تب مالت است که از طریق مصرف فراورده‌های لبنی، مثل: شیرخام جوشیده نشده و ضد عفونی نشده و یا فراورده‌های لبنی که با شیرخام تولید می‌شوند، مانند بستنی سنتی، پنیر‌های محلی، خامه سنتی می‌تواند منتقل شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: برای مقابله با این بیماری کار‌های زیادی صورت گرفته، اما نیاز است آگاهی جامعه را نسبت به بیماری تب مالت افزایش دهیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه بر اساس اقدامات صورت گرفته طی پارسال  توانستیم میزان بروز بیماری تب مالت را حدود ۵۰ درصد در سطح دانشگاه علوم پزشکی کاهش دهیم.

هاری کشنده‌ترین بیماری مشترک انسان و دام

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، هاری را کشنده‌ترین بیماری مشترک انسان و دام عنوان کرد و گفت: هاری، بیماری مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد و می‌توان با اقدامات به موقع از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

وی از جمله اقدامات به موقع را افزایش آگاهی جامعه عنوان کرد و ادامه داد: مردم باید آگاهی لازم را در زمینه پیشگیری از حیوان گزیدگی کسب کنند و نحوه رفتار با یک حیوان را فرا بگیرند تا کمتر مورد گزش و حمله حیوانات بدون صاحب قرار بگیرند.

 دکتر صحبتی اضافه کرد: همچنین سازمان‌های متولی که مسئول ساماندهی حیوانات بدون صاحب هستند، مثل: شهرداری‌ها و شورای شهر و سایر سازمان‌ها وظایف خود را به خوبی و به طور کامل انجام دهند تا میزان حیوان گزیدگی و تعداد حیوان‌های بدون صاحب درسطح شهر کنترل و کاهش یابد.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که  به موقع برای پیشگیری ازبیماری هاری انجام می‌شود برنامه واکسیناسیون و اقدامات درمانی رایگان بعد از حیوان گزیدگی است که در تمام شهر‌ها و روستا‌ها فراهم شده است و مردم باید در این زمینه آگاه شوند تا مبتلا به بیماری هاری پس از گزش حیوانات نشوند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سال‌های گذشته برخلاف اینکه استان کرمان جزو استان‌هایی بود که تعداد موارد هاری در آن عدد قابل توجهی بود، خوشبختانه در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای هفتمین سال متوالی موردی از ابتلا به هاری یا مرگ ناشی از هاری گزارش نشده است.

کاهش بیماری سالک در سال‌های اخیر در شهر‌های تحت پوشش دانشگاه

وی  گفت: در گذشته‌های نه چندان دور میزان بروز سالک در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بسیار زیاد بود و هرساله بیش از ۶۰۰ تا هزار مورد سالک در شهر‌های تحت پوشش دانشگاه داشتیم، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر این عدد بسیار کاهش یافته و به یک دهم مقادیر سال‌های قبل رسیده است.

دکتر صحبتی ادامه داد: بیماری سالک، مهم‌ترین بیماری مشترک انسان و دام است که از طریق گزش پشه خاکی منتقل می‌شود.

وی با اشاره به روندکاهشی تعداد مبتلایان به بیماری سالک در کرمان، گفت: با انجام اقدامات همه جانبه در زمینه مهار مخزن بیماری، افزایش آگاهی مردم شاهد روند کاهشی و کنترل این بیماری هستیم.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری بومی استان و تهدیدی برای سلامت مردم

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماری دیگری که در استان کرمان بومی شده و تهدیدی برای سلامت مردم است، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که از طریق تماس با دام‌های آلوده، گزش کنه‌هایی که روی دام‌ها هستند و یا مصرف گوشت‌های آلوده می‌تواند منتقل شود.

وی ادامه داد: هر چند تعداد موارد ابتلا به این بیماری و همچنین مرگ و میر ناشی از آن درسالیان اخیر کاهش داشته است، اما هنوز هم به عنوان تهدیدات جدی سلامت محسوب می‌شود.

دکتر صحبتی اضافه کرد:  علاوه بر اقدامات کنترلی در زمینه جلوگیری قاچاق دام‌های آلوده، نظارت بر کشتارگاه‌ها و تایید دامپزشکی بر گوشت‌هایی که از کشتارگاه بیرون می‌آید، مردم باید این آگاهی را داشته باشند که از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌های رسمی و قانونی امتناع کنند.

 کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام با افزایش آگاهی جامعه از این بیماری‌ها

وی گفت: بیماری‌های مشترک انسان و دام بیماری‌های تاثیرگذار در سلامت جامعه هستند و آگاهی از انتقال و پیشگیری از انتقال می‌تواند کمک شایانی در کنترل بیماری‌ها داشته باشد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه، خدمات کنترلی و مراقبتی در سطح مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها انجام می‌دهد و تمامی این خدمات رایگان است، اما همراهی جامعه در تغییر باور‌های جامعه و تغییر رفتار‌هایی که منجر به بیمار‌های می‌شود، ضروری است.

وی اضافه کرد: هزار و ۷۰۰ عامل بیماری زایی در دنیا شناخته شده است که ۴۹ درصد آن منشاء مشترک حیوانی دارد و اگر به بیماری‌های نوپدید نگاه کنیم این درصد به ۷۳ می‌رسد.

دکتر صحبتی گفت: برخی از بیماری‌ها مشترک، از جمله: هاری، تب کریمه کنگو، سیاه زخم تنفسی، سیاه زخم گوارشی کشنده و خطرناک هستند، برخی دیگر از این بیماری‌ها ممکن است مرگ و میرشان کم باشد، اما ماهیت آن به گونه‌ای است که بسیار ناتوان کننده است و فرد مبتلا ممکن است ماه‌ها و یا سال‌ها درگیر بیماری شود، مانند تب مالت که اگر به خوبی تشخیص داده نشود و یا درمان نشود ممکن است سال‌ها سلامت آن فرد و خانواده را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

وی افزود: برای  مقابله با برخی دیگر از این بیماری‌ها و کنترل آن نیاز به اقدامات سایر بخش‌ها مانند دامپزشکی، شهرداری‌ها، شوراها، نیروی انتظامی، محیط زیست و بسیاری دیگر از ارگان‌های دیگر است که همه ارگان‌ها  باید دست به دست هم دهند و  رویکرد سلامت داشته باشند تا بتوانیم این بیماری‌ها را مهار کنیم.

وی اضافه کرد: بیماری‌های مشترک انسان و دام از نظر شیوع در هر منطقه جغرافیایی متفاوت است و بستگی به سبک زندگی مردم آن منطقه، میزان اهمیت دامپروری در زندگی مردم، شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار