آسیب ۴۸۰ کیلومتر راه فرعی قزوین براثر تناژ اضافه بار

معاون راهداری حمل و نقل جاده‌ای قزوین گفت: تناژ اضافه ناوگان حمل و نقل معادن قزوین تاکنون به ۴۸۰ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی استان خسارت‌های کلی وارد آورده است.

علیرضا معیری پور معاون راهداری حمل و نقل جاده‌ای قزوین  گفت: با توجعه به اینکه ۷۲ مسیر ارتباطی این استان در معرض تردد ناوگان حمل و نقل معادن قرار دارند، در حال حاضر برای اصلاح کامل سطح رویه آسفالت جاده‌های آسیب دیده به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

وی با بیان اینکه تناژ اضافه حمل بار به طور معمول بیشترین آسیب و خسارت را به سطح جاده‌های وارد می‌آورد، تاکید کرد: رویه جاده براساس برخی استاندارد‌های جاده‌ای به صورت بین المللی تعریف شده و این موضوع مورد قبول همه کشور‌ها نیز هست تا جایی که طوری این مساله طراحی شده که اگر تناژی علاوه بر میزانی که جاده آن را تحمل کند، بدون شک باعث فرسودگی و خرابی آن شده و عملکرد اصلی خود را نیز از دست می‌دهد.

معیری پور یادآور شد: متاسفانه موضوع وجود تناژ اضافه بار در سطح جاده‌های استان ما را با چالش‌های جدی و فراوانی روبرو کرده و این مساله بیشتر به خاطر فعالیت بیش از ۴۰۰ معدن، کارخانه ماسه و تولید مصالح ساختمانی موجود در این استان است که به طور غالب نیز تناژ‌ها از سوی این واحد‌ها هم رعایت نمی‌شود.

وی بیان کرد: به همین دلیل و در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصوب سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی، اداره کل راهداری در قالب همکاری مشترک با پلیس راه طرحی را به مورد اجرا گذاشته تا وزن و تناژ ناوگان در حال تردد مورد اندازه گیری قرار گیرد.

معاون راهداری حمل و نقل جاده‌ای قزوین گفت: برای انجام این کار سه روش مورد استفاده قرار می‌گیرد که پیشرفته‌ترین نوع آن استفاده از دستگاه WIM (توزین در حال حرکت) است که در حال حاضر ۲ دستگاه آن در آزادراه قزوین - زنجان و مسیر بویین زهرا مورد استفاده قرار می‌گیرد و چنانچه هشداری از سوی وسیله نقلیه حامل بار صادر شود، خودرو در اولین پاسگاه پلیس متوقف و اعمال قانون می‌شود.

معیری پور، استفاده از باسکول‌های ثابت در پاسگاه‌های پلیس راه را یکی دیگر از موارد کنترل تناژ بار وسایل نقلیه سنگین برشمرد و اضافه کرد: تاکنون ۹ دستگاه باسکول ثابت پس از نصب در پاسگاه ها، مورد بهره برداری قرار گرفته تا کار نظارت بر تناژ ناوگان تجاری و معدنی استان قزوین را مورد رصد قرار دهند.

معاون راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: استفاده از باسکول‌های سیار به عنوان سومین روش کنترل تناژ بار ناوگان است که در استان قزوین پنج دستگاه و به صورت موردی در معادن و واحد‌های تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با رصد بار ناوگان، اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد قانونی با وسیله نقلیه به عمل می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار