آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی چه نمره‌ای گرفته است؟

آموزش و پرورش در ۱۰۱۷ روز فعالیت دولت شهید رئیسی اتفاقات متعددی را رقم زده است و قطار آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه‌ای پویا، در حال حرکت است.

دولت سیزدهم خیلی زودهنگام و با خاطره تلخ شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پایان رسید. ۱۰۱۷ روز فعالیت شهید رئیسی در دولت سیزدهم بود؛ روز‌هایی که بی وقفه فعالیت کرد تا بتواند گامی مؤثر برای ارتقای کشور بردارد.

آموزش و پرورش در ۱۰۱۷ روز فعالیت دولت شهید رئیسی اتفاقات متعددی را رقم زده است. چرا که قطار آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه‌ای پویا، در حال حرکت است.

۲ وزیر

دستگاه تعلیم و تربیت در دولت شهید رئیسی شاهد ۲ سکاندار بود؛ یوسف نوری نخستین وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم بود که یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی با ۱۹۴ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف، ۱۷ رأی ممتنع به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. البته پیش از او، «حسین باغگلی» و «مسعود فیاضی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بودند که نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. 

نوری ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ پس از حواشی که در زمینه رتبه‌بندی معلمان و پرداخت حقوق آنها در اسفند سال ۱۴۰۱ به وجود آمد، استعفا کرد و همان روز رضامراد صحرایی که رئیس دانشگاه فرهنگیان بود به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

بعد از گمانه‌زنی‌های متعدد، در نهایت صحرایی از سوی شهید رئیسی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و ۹ خرداد ۱۴۰۲ هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله به صحرایی اعتماد کردند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مسیر اجرا

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از موضوعات مهم آموزش و پرورش است. عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همواره مورد گلایه منتقدان نظام تعلیم و تربیت بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به عدم اجرای سند تحول بنیادین همواره گلایه‌های داشته‌اند. 

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص با بیان اینکه اردیبشهت سال ۱۴۰۳ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، گفت: تهیۀ نگاشت‌های چهار گانۀ قانونی و حقوقی، نهادی (تعیین نقش نهاد‌های مختلف)، گفتمان سازی و مدرسه‌ای سند تحول بنیادین وتصویب و ابلاغ الگوی مدرسۀ تراز سند تحول بنیادین که نتیجۀ قطعی آن کاهش محسوس فاصلۀ سند با صحنه (=مدرسه) است، تهیه و تصویب مجموعه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی که به مثابه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت معلم است، اجرای کنکور اختصاصی تربیت معلم برای اولین بار و تهیۀ نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان در جهت اجرای سند تحول بوده است.

وی ادامه داد: تصویب آیین نامۀ جذب استعداد‌های برتر دانش آموزی به حرفۀ مقدس معلمی، تصویب آیین‌نامۀ اعطای رتبۀ معلمی، اختصاص هیأت مرکزی جذب استاد به دانشگاه فرهنگیان، برای اولین بار تصویب برنامه زیرنظام برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، ترمیم و بروزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، برای اولین بار تنظیم فرمت انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان با اهداف «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت‌های تعلیم و تربیت و چرخش‌های زیر نظام‌ها» و «حوزه‌های تربیت و یادگیری»، تدوین و تصویب آیین‌نامۀ مهارت آموزی دانش‌آموزان در هیأت دولت به عنوان اولین برنامۀ ملی مبتنی بر سند تحول، برای اولین بار ایجاد ردیف مستقل در بودجه برای اجرای سند تحول بنیادین و گفتمان سازی سند تحول بنیادین دربین معلمان با آموزش ۳۰۰ مدرس، بخشی از فعالیت‌های دولت شهید جمهور در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

رتبه‌بندی معلمان بالاخره اجرا شد

رتبه‌بندی معلمان، یکی از مهم‌ترین اتفاقات دولت سیزدهم است. موضوعی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است و اجرای آن همواره با مشکلات متعددی مواجه می‌شد. 

آغاز ماجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد. همان سالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را تصویب کرد؛ در راهکار ۲-۱۰ این سند به «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی به آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» و همچنین در راهکار ۳-۱۰ بر «اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری متناسب با حرفه‌های تخصصی و مشارکت دستگاه‌های ذیربط» اشاره شده است.

موضوع رتبه‌بندی معلمان در ابتدا در سال ۹۲ مطرح شد و آن زمان لایحه رتبه‌بندی معلمان با عنوان «نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی» در دولت تصویب و به مجلس برای بررسی ارائه شد، اما با مخالفت مواجه شد و به سرانجامی نرسید. بعد از آن بنا بر اظهارات مسؤولان آموزش و پرورش، فاز‌هایی از رتبه‌بندی اجرا شد ولی در نهایت آنچه فرهنگیان مشاهده کردند، فقط واریز وجوهی آن هم نه مبلغی زیاد، به حسابشان بود.

اما لایحه رتبه‌بندی معلمان زمان طولانی را طی کرد و در روز‌های پایانی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و این مسیر طولانی در مجلس هم سپری شد؛ یکی از مسائل رتبه‌بندی، پیش‌بینی اعتبار بود که دولت دوازدهم برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، بودجه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود، اما این اعتبار از نگاه کارشناسان و نمایندگان مجلس کافی نبود.

رتبه‌بندی معلمان در روز ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس به دولت و ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ از سوی شهید رئیسی به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد. زمان اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از اول مهر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود و بنا شد وزارت آموزش و پرورش از هر زمان که قانون را به اجرا درآورد، معوقات از اول مهر ۱۴۰۰ را نیز به معلمان بپردازد و درهمین راستا در قانون بودجه، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شد.

شیوه‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در نیمه دوم مرداد سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد و معلمانی که مشمول این طرح شده بودند ملزم به بارگذاری مدارک و مستندات خود اعم از رتبه‌های کسب شده در جشنواره‌ها، مدرک تحصیلی شدند. صادق ستاری‌فرد معاون وقت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اواخر اسفند سال ۱۴۰۱ از صدور احکام رتبه‌بندی ۹۳۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته خبر داد البته در زمان اجرای رتبه‌بندی، تعداد زیادی از فرهنگیان نسبت به رتبه تخصیص یافته، معترض شدند.

در این راستا با تأکید رئیس‌جمهور شهید به وزیر آموزش و پرورش مبنی بر رعایت عدالت در رتبه‌بندی، مقرر شد تمام اعتراضات بررسی شود و به رغم آنکه از لحاظ آیین‌نامه، فرصت اعتراض تمام شده بود، اما با کسب مجوز از رئیس‌جمهور شهید، سامانه بار دیگر جهت درج اعتراضات فرهنگیان باز شد و بیش از ۵۷۰ هزار نفر ثبت اعتراض کردند. با توجه به اهمیت رتبه‌بندی، تمام اعتراضات مجدداً بررسی شد و بنا بر گفته مسؤولان آموزش و پرورش، اعتراضاتی که وارد بود، به صدور احکام جدید منتهی شد.

افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان

یکی از مشکلاتی که همواره جزو چالش‌های جامعه هست، موضوع اشتغال است. به همین جهت مهارت‌آموزی جایگاه ویژه دارد و در این راستا توجه به هنرستان‌ها مورد تأکید است. چیزی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأکید قرار گرفته است. 

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: آمار‌ها حاکی از افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و رشد ۴۰۰ درصدی ساخت هنرستان‌ها در دولت است و با حمایت از فنی‌وحرفه‌ای وکاردانش و توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی، تعداد هنرجویان هنرستان‌های شبانه‌روزی در سه سال تحصیلی اخیر با روند افزایشی ۱۱ درصد روبه‌رو بوده است.

وی افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز‌های بومی در مناطق محروم و مرزی کشور تعداد ۱۰۸ هزار و ۵۸۲ نفر در هنرستان‌های شبانه‌روزی تحت پوشش مهارت آموزی قرار دارند. در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز‌های بومی در مناطق (روستایی و عشایری) تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۷۰ روستایی و عشایری تحت پوشش مهارت آموزی قرار دارند که از این تعداد پنج هزار و ۲۰۳ نفر عشایر هستند.

تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه آن هم مدرسه ایمن با تجهیزات مناسب، بسیار مهم است. اینکه همه دانش‌آموزان بتوانند از امکان تحصیل به طور یکسان بهره‌مند شوند، عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: اختصاص اعتبار به مدارس عشایری در مقایسه با سال‌های گذشته ۴۰ برابر شد و ۴۰ میلیارد تومان به این مدارس کمک ش. همچنین با با دستور شهید جمهور مبنی بر رایگان شدن تحصیل دانش‌آموزان دهک‌های یک تا ۴ در مدارس سمپاد، تعداد دانش‌آموزان مناطق محروم و دهک‌های یک تا چهار در مدارس تیزهوشان تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدارس برگشتند، افزود: تاکنون بیش از ۷۰۰۰ فضای آموزشی باکمک خیرین عزیز به بهره برداری رسید که حدود ۶۴ درصد از آن در روستا‌هایی از حاشیه شهرهاست و بیش از۴ میلیون متر مربع به زیربنای آموزشی اضافه شده است.

صحرایی ادامه داد: با حضور بیش از ۲۵ هزار معلم جهادی و نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی، دست به انجام اقدامات و راه‌اندازی پویش‌هایی برای رفع مشکل دانش‌آموزان مناطق محروم طرحی زده شد که از طریق آن بهسازی ۶۸ هزار کلاس درس مناطق کم‌برخوردار صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در حوزه گرمایش و سرمایش حدود ۱۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شده و در تجهیزات هنرستانی نیز حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در استان‌های مختلف توزیع شده است. در سال جاری فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و بیش از ۲۱۰۰ فضای ورزشی افتتاح شد که اینها، تنها بخشی از اقدامات دولت شهید جمهور در حوزه عدالت آموزشی بوده است.

در دولت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در دولت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد و اهتمام به ساخت مدرسه با تمرکز بر مناطق محروم در این دولت با کمک خیرین وارد مرحله جدیدی شد.

صحرایی در این خصوص به ارائه آمار پرداخت و گفت: تحویل ۶۷۶۸ فضای آموزشی و پرورش به ظرفیت ۳۱۹۴۲ کلاس درس، تکریم و تجلیل خیرین و ایجاد ۲۰ همت تحقق تعهدات خیرین، تجهیز ۱۷۲۷۴ مدرسه به اتاق بهداشت، برای اولین بار هماهنگی جهت ساخت مدارس مشارکتی ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور از محل کمیساریای UNHCR، افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت خیرین در نهضت مدرسه سازی با مشارکت مردم در بیش از ۵۳ درصد فضا‌های آموزشی و پرورشی کشور با حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تعهد از جمله اقدامات دولت شهید رئیسی است.

وی اضافه کرد: رشد ۳۵ درصدی ساخت مدرسه با تحویل ۶۷۶۸ فضای آموزشی و پرورشی با ظرفیت ۳۱۸۷۷ کلاس درس و ۴ میلیون مترمربع زیربنا با بهره مندی ۹۵۶۳۱۰ دانش‌آموز که جانمایی بیش از ۶۰ درصد فضا‌های تحویلی در راستای تحقق عدالت آموزشی در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها قرار گرفته است، احداث ۱۹۲ هنرستان با ۱۳۳۵ کلاس درس و کارگاه و ارسال دو مرحله کاروان تجهیزات هنرستانی مزین به نام شهدا به بیش از ۸۵۰۰ کلاس درس هنرستانی با رشد ۵۰ درصدی با استفاده از ظرفیت‌های به روز شرکت‌های دانش‌بنیان، استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی حدود ۱۰ هزار کلاس درس در طرح شهید عرب و تلاش بر استانداردسازی سامانه‌های تمامی مدارس تا پایان دولت سیزدهم، بهسازی و شاداب سازی حدود ۷۰ هزار کلاس درس در طرح شهید عجمیان با مشارکت بیش از ۱۵ هزار گروه جهادی و استمرار این طرح با جذب حداکثری گروه‌های جهادی از جمله اقدامات در زمینه فضای آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از دیگر اقدامات دولت شهید رئیسی در زمینه عدالت آموزشی می‌توان به مستندسازی اراضی و املاک به تعداد ۶۰۰۰ فقره سند، افزایش ۵۰۰ هزار متر مربع عرصه و اعیان به دانشگاه فرهنگیان توسط آموزش و پرورش، راه‌اندازی مدارس تیزهوشان ویژۀ مناطق عشایری (در استان آذربایجان غربی) برای اولین بار در کشور، اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف بهینه سازی و مناسب سازی محیط مدارس و ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه‌ای به منظور کیفیت بخشی درس تربیت بدنی و فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی مدارس، شاداب سازی محیط مدارس و افزایش دسترسی و بهره‌مندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان به محیط ورزشی مدارس، افزایش ۴۹ درصدی تعداد فضا‌های ورزشی از ۵۳۸۹ به ۸۰۳۴ فضای ورزشی، اجرای طرح شهید خرازی با هدف مردمی سازی فضا‌های ورزشی و در اختیار گذاشتن رایگان ۸۲۲ فضای ورزشی برای انجام فعالیت‌های و برنامه‌های ورزشی پدر ـ پسری در پنج شنبه‌ها و و مادر ـ دختری در جمعه‌ها، طراحی، توسعه و حمایت از الگوی «خانه‌های مادر و کودک»، برگزاری اولین رویداد ملی هم‌افزایی فعالان مادر و کودک، سازماندهی ۹۰ خانۀ مادر و کودک با راه‌اندازی دبیرخانۀ مردمی ااشاره کرد.

یک پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند

آموزش و پرورش در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی در زمینه کمبود معلم مواجه بوده است و طی دو سال اخیر، استخدام‌های بی‌سابقه در آموزش و پرورش رخ داده است که از جهت جذب نیرو در کشور بی‌سابقه بوده است.

صادق ستاری‌فرد معاون وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: در آزمون استخدامی ۳۴ هزار نفر در دو سال گذشته، ۵۷ هزار نفر در سال گذشته و ۷۲ هزار نفر در سال‌جاری، ردیف استخدامی جذب شد همچنین دانشگاه فرهنگیان در سه سال ۸۵ هزار ردیف استخدامی داشت. 

وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت و یک پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند.

همچنین توانمندسازی معلمان از موضوعات مهمی است که در این دولت مورد توجه بوده است. در این راستا می‌توان به آموزش ۷۵۸ معلم تربیت‌بدنی به عنوان مدرس دوره‌های توانمندسازی، آموزش ۱۳۱ کارشناسان مسؤول و کارشناسان تربیت بدنی، آموزش ۲۸۰۰۰ نفر از معلمان تربیت بدنی در ۷۳۰ منطقه کشور توسط ۷۵۸ مدرس آموزش دیده، برگزاری رویداد الگو‌های برتر تدریس دوره متوسطه با رویکرد شایستگی و برای اولین بار به صورت مشترک در دوره متوسطه با حضور قریب ۴۳۴ دبیر و هنرآموز در استان قزوین و مشارکت ۳۹ درصد دبیران دوره متوسطه نظری، ۲۳ درصد دبیران متوسطه اول و ۸ درصد هنرآموزان هنرستان‌ها در این رویداد کشوری، برگزاری دوره‌های سالیانه توانمندسازی ۳۵۸۱ استادکارورزی به مدت ۱۵۰ ساعت، برگزاری دوره‌های سالیانه توانمندسازی ۱۳۰ استاد مرجع کارورزی به مدت ۱۵۰ ساعت، آموزش ۳۳۲۰ نفر غیرحضوری در بستر مربی مدارس به صورت حضوری و فضای مجازی شبکه آموزشی دانش‌آموزان، برگزاری ۶۰ جلسه آموزش با موضوع کدنویسی و هوش مصنوعی توسط دبیرخانه‌های کشوری، آموزش بیش از ۱۹۶۰۰۰ آموزگار دوره ابتدایی در ۸۱۱۹ حلقه علمی-آموزشی آموزگاران، برگزاری دوره توانمند سازی ویژه برای ۱۰۱۹ مدیر و کارشناس مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه، آموزش برای مدیران – معلمان، دانشجو معلمان، کارمندان، صدور گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمی برای ۷۸۹۴۸ نفر و افزایش میزان آموزش‌های ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای (۲۴ نفرساعته) مشاوران، (۱۲ نفر ساعته) رابطان و (۳۶ نفر ساعته) اعضای تخصصی مراکز رشد و مشاوره تربیتی از ۸۷۶.۲۹۰ نفر ساعت به ۳.۰۸۴.۹۹۴ نفرساعت اشاره کرد.

برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد

وضعیت کتاب‌های درسی از آن دست موضوعاتی بود که همواره مورد توجه متخصصان و کارشناسان تعلیم و تربیت و صاحبنظران بوده است. از اینکه چه محتوایی وارد کتاب‌های درسی شود و دوم اینکه کاغذ استفاده شده برای کتاب‌های درسی، تولید داخلی باشد. 

موضوع ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی از مطالبات مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی بوده است که این موضوع در دوران شهید رئیسی محقق شد. صحرایی در این خصوص گفت: در مورد بهسازی و غنی سازی تعدادی از کتاب‌های درسی که به صورت شاخص می‌توان به افزوده شدن ۵۶ سند از اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی و بهسازی تعدادی از کتاب‌ها در زمینه سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، ارزشیابی برنامه‌های درسی رشته‌های فنی و حرفه‌ای بود که پس از فرایندی طولانی به اتمام رسید. در این فرایند، برنامه‌های درسی عمده رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس تحولات بازار کار، ارزیابی از محیط‌های آموزشی، هنرجویان و هنرآموزان و با توجه به مطالعاتی که در زمینه آمایش سرزمینی انجام شده، مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت که کار بسیار مهمی بود. همچنین آغاز اصلاح برنامه‌های درسی فنی و حرفه‌ای بر اساس ارزشیابی سال گذشته است که امیدواریم از مهر امسال، کتاب‌های پایه دهم رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بر اساس این ارزشیابی‌ها اصلاح شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس مسیری که در دو سال گذشته برای تحول مدنظر طی شد، طرحواره اجرای برنامه درسی ملی مدرسه در مدرسه به عنوان نقشه راه اقدامات تحولی سازمان پژوهش در سال ۱۴۰۳ نیز در دستور کار است. بر این اساس سال ۱۴۰۳ سال آغاز تولید آزمایشی بسته‌های تربیت و یادگیری برای پایه اول ابتدایی است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار ما موفق به تأمین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مودر نیاز خود از طریق تولید داخلی شدیم و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲، هیچ قرارداد خارجی برای تامین کاغذ و مقوا منعقد نشد.

توجه به تیزهوشان

در سال ۱۳۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تا در عرض ۶ ماه باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تأسیس و اداره شود. ولی این مسأله پس از گذشت بیش از ۲ سال مسکوت ماند که در دولت شهید رئیسی در اسفند سال ۱۴۰۰ اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان یک سازمان مستقل تصویب و پس از چند ماه توسط شهید رئیسی ابلاغ شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی ۲ سال ابتدایی استقلال باشگاه، نتایج ایران در المپیاد‌های جهانی رشد چشم‌گیری داشت که منجر به کسب ۳۰ نشان طلا در عرض تنها ۲ سال شد درحالی که در دولت قبل مجموعا ۲۶ مدال طلا آن هم در طول ۴ سال کسب شد. همچنین ساخت و تجهیز ساختمان باشگاه دانش‌پژوهان جوان، ایجاد تشکیلات اداری و احیای ردیف بودجه این سازمان در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور شهید، سیزده سال پس از انحلال مجدد برقرار شد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۵۹۷ هزار دانش‌آموز در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شناسایی شدند و مستندات آنها در سامانه سیدا به منظور معرفی به بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانش‌آموزان دارای استعداد برتر در قالب طرح شهاب بارگذاری شد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته ۱۴۰۲
۱۲:۵۱ ۰۸ تير ۱۴۰۳
من با عدم دریافت پاداش پایان خدمتم بیشتر از یکسال تحصیلی و چپاول صندوق ذخیره ی ما معلمان نمره صفر هم زیاده بدهم باید منفی داد چون در حق ما معلمان بازنشسته ی ۱۴۰۲ منفی کار کردن
آخرین اخبار