چله دلتنگی و حسرت یار؛ تحولات چشمگیر قم در سه سال خدمت شهید جمهور

در دوران سه‌ساله دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی دو بار به استان قم سفر کرد. این سفر‌ها به همراه هیات دولت و باهدف بررسی و رفع مشکلات استان، تأثیرات عمیق و ماندگاری بر جای گذاشت،

چهل غروب از عروج ملکوتی شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی گذشت؛ شهید جمهوری که در طی همین دوران کوتاه مسئولیت اقدامات ماندگار و بزرگی از خود به یادگار گذاشت.

در دوران سه‌ساله دولت سیزدهم، آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی دو بار به استان قم سفر کرد. این سفر‌ها به همراه هیات دولت و باهدف بررسی و رفع مشکلات استان، تأثیرات عمیق و ماندگاری بر جای گذاشت، این سفر‌ها نه‌تن‌ها منجر به تصویب و تخصیص حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان قم شد، بلکه گشایش‌های بی‌نظیری را نیز به همراه داشت.

نخستین سفر: دی‌ماه ۱۴۰۰

از مجموع اعتبارات سفر دور نخست ۶۴ درصد منابع معادل ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان تا پایان سال گذشته تخصیص‌یافت و زمان جذب و تخصیص برخی از این مصوبات تا پایان سال جاری است.

اولین سفر رئیس‌جمهور به قم در دی‌ماه ۱۴۰۰ انجام شد. در این سفر، هیات دولت ۱۴۸ مصوبه به ارزش ۴۲۵۰ میلیارد تومان را به تصویب رساند. این مصوبات شامل پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام و برطرف‌کردن مشکلات حقوقی و اجرایی آنها بود. از جمله پروژه‌های مهمی که در این سفر به آنها پرداخته شد، می‌توان به ادامه مونوریل، رفع مشکلات فرودگاه و صدور مجوز‌های لازم برای توسعه شهرک پردیسان اشاره کرد. علاوه بر این، جمع‌آوری ریل‌های متروکه و ساماندهی خانه‌های در حریم دکل‌های برق نیز از دیگر مصوبات این سفر بودند.

از مجموع اعتبارات سفر دور نخست ۶۴ درصد منابع معادل ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان تا پایان سال گذشته تخصیص‌یافت و زمان جذب و تخصیص برخی از این مصوبات تا پایان سال جاری است.

دومین سفر، اردیبهشت ۱۴۰۳

سفر دوم رئیس‌جمهور به قم در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ انجام شد. در این سفر، ۸۹ مصوبه جدید به ارزش ۵۶۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید. این مصوبات شامل تکمیل پروژه‌های عمرانی مهمی مانند کمربندی شهید سلیمانی، محور قدیم قم - تهران و احداث مجتمع‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار بود. همچنین، رفع نقاط حادثه‌خیز و توسعه ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های ورزشی نیز از مصوبات این سفر بود. احداث تقاطع غیرهمسطح ورجان و تکمیل ورزشگاه نیمه‌تمام ۴۵۰۰ نفری پردیسان نیز از دیگر مصوبات مهم دور دوم سفر بود.

پیگیری و اجرای مصوبات

در فاصله ۲۸ ماه بین دو سفر، پیگیری اجرایی‌شدن مصوبات دور نخست و رفع مشکلات آنها در دستور کار مسئولان استانی و ملی قرار داشت. به گفته جواد شاکر آرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، از مجموع ۱۴۸ مصوبه دور نخست، ۱۰۱ مصوبه از جنس اعتباری بودند و برای ۲۰ مصوبه دیگر نیز ۱۳ همت تسهیلات اختصاص یافت. ۳۲ مصوبه دور نخست ماهیت صدور مجوز داشتند که یکی از مهم‌ترین آنها صدور مجوز الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان بود که زمینه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی را فراهم کرد.

یکی از اقدام‌های ماندگار دولت سیزدهم، صدور مجوز الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان بود که زمینه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی را فراهم کرد که در کنار تجهیز ۱۳ سایت ساخت مسکن دیگر سبب شده تا استان قم در صدر تامین مسکن در سطح کشور قرار بگیرد

گشایش‌های ماندگار

یکی از اقدام‌های ماندگار دولت سیزدهم، صدور مجوز الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان بود که زمینه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی را فراهم کرد که در کنار تجهیز ۱۳ سایت ساخت مسکن دیگر سبب شده تا استان قم در صدر تامین مسکن در سطح کشور قرار بگیرد، همچنین در حوزه تسهیلات، از مجموع ۱۳ همت اختصاص‌یافته به استان قم، ۹۸۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته که معادل ۷۴ درصد تسهیلات مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به این استان است.

بهسازی راه‌ها و زیرساخت‌های آموزشی

دولت سیزدهم به بهسازی راه‌های استان نیز توجه ویژه‌ای داشت. در سفر دوم، ۱.۸ همت برای تکمیل و توسعه راه‌های قم اختصاص یافت. اتمام مسیر‌های پردیسان به کهک و کهک به ورجان، و بهسازی جاده‌های قدیمی قم-تهران از جمله این مصوبات بودند. همچنین، برای جبران کمبود‌های آموزشی، ۱.۵ همت برای ساخت پروژه‌های آموزشی در نظر گرفته شد.

پروژه‌های عمرانی در قم؛ حل مشکل فرودگاه، مونوریل و مترو

تجهیز کارگاه مونوریل قم یکی از دستاورد‌های مهم این سفر بود که با آغاز عملیات اجرایی، گامی بلند در جهت ارتقای حمل و نقل عمومی استان برداشته شد. این پروژه که مدت‌ها به دلیل مشکلات اجرایی متوقف مانده بود، اکنون با تزریق منابع و حمایت‌های دولتی دوباره به مسیر عملیاتی خود بازگشته است.

در حوزه حمل و نقل هوایی نیز طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به منظور تکمیل فرودگاه قم به تصویب رسید. این طرح که به عنوان بخشی از سیاست‌های توسعه‌ای استان مطرح شده بود، اکنون با حمایت‌های ویژه دولت به مرحله اجرا نزدیک‌تر شده و انتظار می‌رود با تکمیل آن، ظرفیت‌های تجاری و گردشگری قم به طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

یکی دیگر از دستاورد‌های این سفر، تامین قطار برای راه‌اندازی مترو قم بود که از اهمیت ویژه‌ای برای شهروندان قمی برخوردار است. با راه‌اندازی این سیستم حمل و نقل، تردد درون‌شهری بهبود یافته و تراکم ترافیکی کاهش خواهد یافت.

در دوران دولت سیزدهم، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در استان قم به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است. این پیشرفت‌ها نه تنها منجر به افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های کشاورزی شده، بلکه باعث کاهش هدررفت محصولات نیز شده است.

توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در استان قم

در دوران دولت سیزدهم، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در استان قم به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است. این پیشرفت‌ها نه تنها منجر به افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های کشاورزی شده، بلکه باعث کاهش هدررفت محصولات نیز شده است.

به گفته مسوولان جهاد کشاورزی قم، در طول دولت سیزدهم، تعداد ۱۰۱ جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای صنایع تبدیلی و غذایی در استان صادر شده است. این پروانه‌ها شامل ۶۰ جواز تاسیس و ۴۱ پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی و غذایی بوده‌اند که نمایانگر ارتقای فعالیت‌های اقتصادی در این بخش می‌باشند.

براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد اشتغال، امکان ایجاد یک هزار و ۲۲۰ فرصت شغلی به وجود آمده که این میزان به‌همراه اشتغال غیر مستقیم، به صورت قابل توجهی برای اقتصاد استان مهم است.

توسعه این بخش صنعتی در استان قم به دو چشم انداز مهم منجر شده است؛ افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های کشاورزی و کاهش هدررفت محصولات، که هر دو بهبود موقعیت اقتصادی و زندگی مردم را در این منطقه تقویت کرده است.

اتصال قم به شبکه فیبر نوری

یکی از اقدام‌های بزرگ دولت سیزدهم در قم، اتصال کامل این استان به شبکه فیبر نوری بود. این پروژه بزرگ که در اردیبهشت‌ماه امسال به بهره‌برداری رسید، موجب شد ۴۳۵ هزار نفر از خانواده‌های قمی زیر پوشش این طرح قرار بگیرند. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی و اجرای ۳۴۰ کیلومتر حفاری و دکل‌گذاری در مدت‌زمان ۱۸۰ روز به سرانجام رسید.

این گزارش اجمالی تنها بخشی از اقدام‌های دولت سیزدهم در قم بوده که نشان‌دهنده تلاش‌های این دولت در جهت توسعه و رفع مشکلات این استان است. با پیگیری و اجرای مصوبات، دولت توانسته است گام‌های موثری در جهت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی این استان بردارد و آینده‌ای روشن‌تر برای مردم قم رقم بزند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار