اداره کل هواشناسی گیلان با صدور نخستین هشدار سطح قرمز استان در سال جاری، از بارش خیلی شدید به همراه سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها خبر داد.

بر اساس این هشدار از چهارشنبه شب تا پیش از ظهر پنجشنبه بارش شدید تا خیلی شدید، وزش باد شدید تا خیلی شدید، رعدوبرق و تگرگ استان را فرا می‌گیرد.
منطقه اثر فعالیت این سامانه شهرستان‌های «آستارا، تالش، رضوانشهر، بندرانزلی، رشت، شفت، فومن، صومعه سرا، لاهیجان، لنگرود، ماسال، رودبار، رودسر، املش، آستانه و سیاهکل» اعلام شده است.

این سامانه اثرات مخاطره آمیزی همچون «بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، آبگرفتگی گسترده در برخی معابر، انسداد برخی از راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی در ارتفاعات و دامنه‌ها و احتمال تخریب پل ها» در پی دارد.

دیگر اثرات مخاطره آمیز فعالیت این سامانه در گیلان شامل «خسارت به محصولات باغی و زراعی، زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و آب و...، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم رودخانه‌ها و مسیل ها، تخریب سازه‌های موقت و سبک، اصابت صاعقه و.» است.

توصیه می‌شود در محدوده زمانی فعالیت سامانه نسبت به «عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها، بازگشایی کانال‌ها و آبرو‌های درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی 

دهانه پل ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوری، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه‌های منطقه اثر سامانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی و پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده هنگام وقوع رعدوبرق و تگرگ» اقدام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.