پورمحمدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

برای مسائل سخت کشور باید رفراندوم گذاشت

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ما در دنیا کار‌های بزرگی کردند و تمام این روز‌های سخت خواهد گذشت.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات یاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت.

پورمحمدی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به احساس وظیفه‌اش برای حضور در انتخابات پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانش در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های رئیس جمهور اظهار کرد: رهبری عنوان کردند که انتخابات حق مردم است و طبق قانون اساسی همه کشور بسیج شدند که در این ۴۰ روز رئیس‌جمهور خود را طبق قانون انتخاب کنیم. مجموعه اجرایی کشور بسیار زحمت کشیدند و کار سنگین است. مجموعه صداوسیما و خبرنگاران، نامزد‌ها و ستاد‌های آنها واقعا زحمت کشیدند و از همه صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: نکته‌ای دیگر که به مردم می‌گویم این است که جدای آنکه به چه کسی رای می‌دهید حضور و مشارکت شما مهم است. انتخابات یعنی به دیگران اجازه دخالت ندهیم و اگر مشارکت بالا رفت در برابر تحریم‌ها و تهدید‌ها قوت بیشتری داریم. رئیس‌جمهوری که رای بیشتری دارد راحت می‌تواند فکر حل چالش‌ها باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اجازه ندهیم دیگران بر افکار و عواطف ما تسلط داشته باشند، چون پس فردا برای سرنوشت همه تعیین‌کننده است و با توکل بر خدا به انتخابی درست رای دهیم و به هر کسی هم که فکر می‌کنید به نفع شما است رای دهید و خدا حتما کمک خواهد کرد.

نباید در تله تحریم بیفتیم

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه روش شما برای مقابله با تحریم چیست؟، تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید مناسبات قدرت را بفهمد و مذاکرات را لمس کند و دادوستد‌های بین‌المللی را بفهمد، اما اگر از اینها بیگانه باشد مشکل‌دار می‌شود. 

وی افزود: اکنون در منطقه ما آمریکا، چین، اروپا و همه منطقه با توجه به منافعشان دخیل هستند. باید بفهمیم چین و روسیه چه خواسته‌هایی با توجه به منافع مشترکمان با ما دارند، اما این‌گونه نیست که همه منافعمان مشترک باشد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما می‌توانیم با تمامی جهان منافع خود را تنظیم کنیم و تیمی که رئیس‌جمهور در کنار خود دارد باید بازیگران تاثیرگذاری باشند. اگر این تیم توان فهم و قدرت بازیگری داشته باشد می‌تواند گام‌های بلندی را برای منافع کشور بردارد و اگر این فرصت به من داده شود گام‌های بلندی را بر می‌داریم.

پورمحمدی گفت: تحریم مسئله مهمی است و باید تحریم را بشناسیم لذا نباید خود را در تله تحریم قرار ندهیم. ما در رفع تحریم باید تمام قدرت و ظرافت خود را به کار ببندیم و معتقد هستم باید با قدرت عمل کنیم. 

وی ادامه داد: برجام بخش کوچکی از منافع ما را تامین کرد، اما باید اقدامات بیشتری کنیم. ما دیپلمات‌های خوبی داریم و باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. رئیسجمهور باید با قدرت و با مشورت با رهبری سازماندهی‌های لازم را برای رفع تحریم انجام دهد، اما موضوع داخل را نباید از یاد برد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما اکنون ۳ برابر مصرف اروپا انرژی مصرف می‌کنیم. ما اموز نزدیک به ۱۳۰ ملیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم. در سهمیهبندی سوخت توانستیم مصرف را از ۶۴ میلیون لیتر در روز به ۳۴ میلیون برسانیم و مردم به ما اعتماد کردند و با ۴۷ میلیون لیتر مشکلات حل شد. 

پورمحمدی تصریح کرد: اکنون گران‌ترین کالا را به ارزان‌ترین شکل داریم می‌دهیم. انرژی‌ها منابع کشور است و تصمیم‌های سخت می‌خواهد. اگر دنیا بداند ایران می‌تواند صرفه‌جویی کند و منابع خود را نگه دارد متوجه بزرگی ما می‌شود. دنیا به‌دنبال فروپاشی ما بود، اما ما مقاومت بالایی داشتیم.

وی ادامه داد: مردم ما در دنیا کار‌های بزرگی کردند و تمام این روز‌های سخت خواهد گذشت. ۴۵ سال طعم سختی را چشیدیم. پیام انقلاب مقابل با ظالم بود. ۴۵ سال ما تحمل کردیم. امروز پژواک پیام انقلاب ما همه جهان را گرفته است. حرکت بزرگی است و تاریخ آن را به خود ندیده است. اتفاقاتی در برابر تحریم افتاده، اما باید رفع تحریم در خارج و خنثی‌سازی آن در داخل صورت بگیرد.

مردم باید بدانند دولت سایه چه کسانی هستند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخی به سوالی مبنی براینکه برنامه شما برای نظام حزبی چیست؟، گفت: امام و رهبری بر جمهوریت و نظام ما ایستادند. پنج انتخابات در سال ۵۸ برگزار کردیم. کشوری که همه چی آن با انتخابات است قانون انتخاباتش باید درست و دقیق و قابل برآورد باشد.

پورمحمدی تصریح کرد: نکته دوم آن است که بستر انتخابات و مشارکت سیاسی باید سازمان‌دهی شده باشد. ۶ نامزد هستیم و هیچ جریان نمی‌گوید این برنامه کامل است، اما همه به‌دنبال پست، مقام و جایگاه هستند مثلا می‌گویند ما دولت سایه تشکیل دادیم؛ مردم باید بدانند این‌ها چه کسی هستند. این یعنی بلبشوی سیاسی لذا تحزب باید درست انجام شود.

وی افزود: این تحزب کنترل، قضاوت و قدرت تاثیرگذاری می‌خواهد تا مردم بفهمند نه در طول ۱۰ روز مافیا در این شرایط بدون احزاب می‌توانند با تبلیغات و در اختیار گرفتن رسانه و پول دادن تاثیرگذار باشند لذا تحزب جدی است و راهکار اساسی است و در صورت پیروزی لایحه می‌دهیم و سامان‌دهی می‌کنیم.

بورس را یک روزه و یک ماهه نمی‌توان درست کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخی به سوالی مبنی براینکه چرا بورسی‌ها باید به شما اعتماد کنند؟، بیان کرد: من سعی کردم موضوعات تخصصی را با کارشناسان آن بحث کنم. صحبت‌ها و برنامه جامع فکری مورد استقبال قرار گرفت. بورس یعنی بازار سرمایه و بازار سرمایه هم یعنی دماسنج اقتصاد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بورس نمایه اقتصاد ما است و به چند عامل اساسی دارد و یکی از آن موارد نداشتن دخالت است. دولت اکنون بیش از ۶۰ درصد در بورس دخیل است. این بورس رقابت می‌خواهد و موضع عدم تعارض هم مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

پورمحمدی اظهار کرد: بازار بورس و بازار سرمایه را باید حرفه‌ای نگاه کرد و دستوری نمی‌توان آن را درست کرد. بورس و ناترازی بانک‌ها مسئله ساده‌ای نیست و یک روزه و یک ماهه نمی‌توان آن را حل کرد.

وی درباره اعتماد به مسئولان گفت: باید کمتر حرف بزنیم. رانت از مناسبات کشور باید بیرون برود، زیرا اعتمادسوز است و فساد همه سرمایه را نابود می‌کند البته فساد با بگیر و ببند حل نمی‌شود. این روش مبارزه با فساد جواب نمی‌دهد و همه جای دنیا با فساد مبارزه کرده‌اند، ما مبارزه با فساد را به گردن فراجا، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و... انداختیم، اما در دنیا پلیس مالی و سازمان مالیاتی و سازمان مبارزه با پولشویی راه افتاده است.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا استقرار پلیس مالی تجسس در زندگی مردم نیست؟، بیان کرد: عده‌ای از رویه‌های نامناسب و خرید آدم‌ها در هر سطحی نظیر قضات، وکلا و... استفاده می‌کنند و مافیای اقتصادی، مافیای سیاسی، فرهنگی و... ایجاد می‌کنند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طریق پلیس مالی اعلام می‌شود که گزارش‌های مالی خود را اعلام می‌کند و این برای افرادی است که اموال و دارایی زیادی دارند. دولت الکترونیک باید به‌طور کامل انجام شود. دولت الکترونیک دو ویژگی دارد و کاغذ و مراجعه به جایی نباشد اگرنه همه‌اش شوخی است. اگر این دولت تشکیل شود همه نظارت‌ها برخط می‌شود.

وی ادامه داد: این‌ها در دنیا تجربه شده است و باید از این تجربه‌ها استفاده شود. نظام اداری کشور از این طریق متحول خواهد شد، چون ما در بوروکراسی مشکل جدی داریم. اقتصاد، دستگاه‌های دولتی و... بسیار بزرگ است. 

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه راهکار اجرایی برای تمرکززدایی دارید؟، گفت: تهران بیش از چهل درصد فعالیت‌ها و بیش از پنجاه درصد سرمایه کشور را دارد که باعث گسیل جمعیت می‌شود و باید این را حل کرد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: سامانه توزیع مسئولیت یک آمایش جدی می‌خواهد. مکران جای خوبی برای انتقال جمعیت است، اما با نظامات ما اتفاق نمی‌افتد و باید آمایش سرزمینی ما خوب دیده شود تا خوب تصمیم بگیریم. 

وی افزود: مدیر موفق آینده کشور باید جسارت تصمیمات سخت داشته باشد و قدرت کارشناسی و مدیریتی ما جوابگوی این تصمیمات است که حتما امکان‌پذیر است و خداوند توفیق می‌دهد، چون ما در انقلاب اقدامات بزرگی انجام دادیم.

اجرای رفراندوم سخت است

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای ناترازی تولید و مصرف آب و برق چه برنامه‌ای دارید؟، تصریح کرد: این را باید به انتخاب مردم و رفراندوم بگذاریم. معتقدم برای مسائل سخت کشور باید رفراندوم گذاشت. 

وی ادامه داد: باید به تصمیمات روشن رسید البته اجرایش سخت است، اما مقدمه‌اش سخت نیست. در مسائل اقتصادی و مصرفی می‌توان رفراندوم گذاشت، زیرا مردم قدرت تشخیص و انتخاب دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تجربیات وزارت کشور آیا برگزاری رفراندوم را می‌توان انجام داد؟، اظهار کرد: هفتاد میلیارد دلار ما هزینه مصرف داریم که هزینه رفراندوم به پای این هزینه سنگین نمی‌رسد. رفراندوم پیچیدگی خاصی ندارد، زیرا می‌توان با کد ملی وارد شد و رای داد.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر رای نیاورید چه می‌کنید؟ بیان کرد: شکر خدا می‌کنم؛ من حامل گفتمان انقلاب اسلامی هستم و معتقدم باید این گفتمان بازسازی شود. 

وی گفت: مردم ما با گفتمان انقلاب رشد کردند و نباید اجازه تضعیف این گفتمان را دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۷ تير ۱۴۰۳
خود رفراندوم سر موقعش مياد چه بخواهیم چه نخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۷ تير ۱۴۰۳
مهمترین و تاثیر گزارترین چالشی که باید به رفراندوم گذاشته شود،جدایی دین از سیاست یا باهم آنهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۷ تير ۱۴۰۳
خیلی بی چشم رویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۷ تير ۱۴۰۳
عزیزم به نفع یکی برو کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۷ تير ۱۴۰۳
اصولا چون اختلاف نظر زیاد است و هر کس هم فکر میکند خودش درست میگوید باید تابع نظر اکثریت جامعه بود،هر چند ممکن است نظر اکثریت درست ترین نباشد ولی احتمال درست بودنش بیشتر است و باید جای آزمون و خطا و نظر سنجی مجدد همیشه باشد.
Germany
ناشناس
۰۳:۵۸ ۰۷ تير ۱۴۰۳
مخصوصا شرط و شروطایی که برا داوطلب نماینده مجلس و رئیس جمهور شدن گذاشتن
Germany
ناشناس
۰۳:۵۷ ۰۷ تير ۱۴۰۳
مخصوصا بساط تائید صلاحیت که شورای نگهبان راه انداخته
Germany
ناشناس
۰۳:۵۵ ۰۷ تير ۱۴۰۳
اول از همه نظارت استصوابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۷ تير ۱۴۰۳
ایشان بعد از انتخابات با چه رویی می خواهند به
جامعه روحانیت بازگردند ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
بازتوپیداشد وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۶ تير ۱۴۰۳
من به شماها اعتماد ندارم رای نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۷:۲۲ ۰۷ تير ۱۴۰۳
ایران هم به ایرانی های مثل تو اعتماد نداره اگه رای بدی ایران به تو افتخار میکنه چون مهم حسابش کردی اگه رای ندی هم اتفاق خاصی نمیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۶ تير ۱۴۰۳
چه رفراندومی ؟ شما به همین قوانینی که اصل و اساس کشور هست نمیتونید پایبند باشید ، آن وقت برای چه چیزی میخواید رفراندوم بگذارید؟ کرسنت دو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
حرفهای شما منطقی است و بهتر است معاون اول پزشکیان باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۶ تير ۱۴۰۳
به فردی کار بلد رأی رأی رأی رأی رأی رأی
می دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۶ تير ۱۴۰۳
درود بر پورمحمدی که خیلی جالب مطالب را توضیح و به سوالات جواب کامل دادند . بخصوص در مورد اینکه بورس تراز و آیینه ی تمام نمای اقتصاد کشور هست. گفتند اگه مردم می خواهند در مورد کیفیت اقتصاد مطلع شوند ، یک نگاهی به بورس بیندازند و بیان کردند که به اون آمار و ارقامی که رئیس کل بانک مرکزی و همچنین وزیر اقتصاد در مورد رشد اقتصادی می دهند ، مردم توجه نکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۳
این روزها رو شما مسئولین برای ما سخت کردین
United States of America
علیرضا قربانزاده
۲۲:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
آقا خبر دست اول بهتون بدم جلیلی توافق کرد به نفع جلیلی بره کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
و روزهای سخت تر خواهد آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۳
زباله سوزی تو منطقه ۲۲ چیتگر تا کی ادامه داره ؟ یک شب در میان مرکز زباله چیتگر شبونه زباله میسوزونه .پدر مردم در اومد
آخرین اخبار