عباس آخوندی: انتخابات ۱۴۰۳ نمایش آگاهی ملی بود

عباس آخوندی گفت: راه باریک آزادی فعلا گشوده است؛ معلوم نیست که فردا هم باز باشد

بر اساس قانون مصوب ۱۳۷۸ اعمال شورای نگهبان باید مبتنی بر دلیل و مدرک باشد؛ و باید به ملت پاسخگو باشد. این شورا نمی‌تواند بر اساس ترجیحات اعضای خود برای یک ملت تصمیم بگیرد و از پاسخگویی طفره رود.

 عباس آخوندی در کانال تلگرامی خود نوشت:

۱- حدود ۶۰ درصد واجدان حق رای در انتخابات شرکت نکردند. پیام آنان روشن بود. آنان به تبعیض نهادینه شده در حکمرانی موجود معترضند و نمی‌پذیرند که شهروند درجه ۲ باشند و اقلیتی به عنوان شهروند درجه یک اراده‌شان را بر اکثریت جامعه ایران تحمیل کنند. این بخش بزرگ جامعه ایران در نهاد‌های سیاسی حاکم جایی برای خود نمی‌بیند. بنابراین، حق داشتند که در انتخابات شرکت نکنند؛ و حاکمیت باید بداند که اگر این روال ادامه یابد این بخش بزرگ‌تر خواهد شد. زیرا حتی بخشی از کسانی که رای داده‌اند با این گروه هم‌نظرند. به‌هرروی، اینان نتوانستند پیش از دریافت تضامین مدنی لازم در جهت تامین حقوق سیاسی خود به دعوت بزرگان ملی این کشور پاسخ مثبت دهند.

۲- ۴۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و ترجیح دادند که از سازوکار‌های موجود برای بیان خواسته‌ها و مطالبات خود استفاده کنند. بخشی از این جمعیت، از جمله راهبران ملی و مذهبی ایران که ملت را به مشارکت دعوت کردند پیش‌قراول تغییر شدند تا به هم‌وطنان خود نشان دهند که از راه باریک آزادی که به همت تلاش و استقامت ملت ایران گشوده شده‌است، باید بهره برد؛ و این اقدام موثر است. اکنون می‌توان باور داشت که در مرحله دوم انتخابات می‌توان کاری کرد و اقلیت را به عقب راند. 

۳- بر اساس قانون مصوب ۱۳۷۸ اعمال شورای نگهبان باید مبتنی بر دلیل و مدرک باشد؛ و باید به ملت پاسخگو باشد. این شورا نمی‌تواند بر اساس ترجیحات اعضای خود برای یک ملت تصمیم بگیرد و از پاسخگویی طفره رود.

بی‌گمان بی‌توجهی شورای نگهبان به قانون و حقوق اساسی ملت مصرح در قانون اساسی در پشت‌کردن اکثریت ملت به صندوق‌های رای در سه انتخابات پی‌درپی سهم موثری داشته‌است. اینک باید دید فقیهان و حقوق‌دانان شورای نگهبان چگونه با خدای تعالی، شهروندان ایران و از همه مهمتر وجدان خود روبه‌رو می‌شوند.

۴- گام بعدیِ تمام جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب، تحول‌خواه و ملی باید دفاع از سرزمین و تلاش برای آزادی و توسعه‌ی ایران باشد؛ و این تنها با حضور حداکثری ملت قابل تامین است. باید بپذیریم که بخشی از بی‌میلی اکثریت ملت به صندوق‌های رای ناشی از رفتار پرفراز و نشیب و غیر منسجم برخی از جریان‌های اصلاح‌طلبی است. لذا، اصلاحات باید از جبهه اصلاح‌طلبان آغاز گردد. 

اصالت مواضع اصلاح‌طلبی، پذیرش مسئولیت و صداقت در رفتار باید استراتژی ما باشد. اکنون که ثابت شد می‌توان کاری کرد، باید در مرحله دوم بر هرگونه تردیدی چیره شد و با حضور بر سر صندوق‌های رای، اراده‌ی ملی را حاکم کرد. تغییر روند و تغییر جهت در سیاست ملی بسیار سخت است. لیکن شما می‌توانید. تردید نکنید که شما می‌توانید. آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت.

۵- و نکته آخر که تجربه ملت‌ها نشان داده‌است که قاعده، استفاده حداکثری از حقوق سیاسی است. تحریم استثنا است؛ لذا به سهم خود از تمام ملت درخواست می‌کنم که در جهت تامین حقوق سیاسی خود از مجرای قانون اقدام کنند. هنوز هم برترین راه، صندوق رای است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اگر امثال تو به خاطر ترک فعل و خیانت محاکمه و مجازات میشدند قطعا درصد مشارکت بیشتر از اینی بود که دیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلاح طلب و اصولگرا فقط به فکر منافع خودشون هستن.از سیسمونی تا اقامت دائم در کانادا گرفته تا آقای آخوندی با ویلای به اصطلاح لاکچری اش.بسیاری از پروژه های راهسازی و عمرانی در دوران وزارت جنابعالی نیمه تمام ماند وبجای آن کاخ وویلای جنابعالی تکمیل شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۰ تير ۱۴۰۳
آقای آخوندی جنابعالی هم در دورانی که وزیر راه و شهرسازی بودی آنچنان آش دهان سوزی نبودی که حالا از این نطق ها میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
عملکرد بد دولت شما باعث دلسردی مردم شده. دولت روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلاح طلبان باید برنامه های بلند مدت خود را اعلام کنند چه در بعد سیاسی یا اقتصادی به نظر بنده بعد اقتصادی مهم تر است و مهم ترین آن نداشتن تورم و دزدی نکردن از جیب مردم است برای اقتصاد پویا و شفاف باید نرخ برابری ریال و طلا معلوم و ثابت باشد تا همه بتوانند براحتی به اقتصاد خودبپردازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پزشکیان اول خوب بود امکان داشت حتی بدون به هم زدن راه شهید کامل کننده میشد اما ناگهان رانت خوران بزرگ مثل مرعشی داماد رفسنجانی وبقیه که خودتان میشناسید دورش را گرفتند واورا خریدند وتمام ساختکارها را به هم میزنند وکشور را فلج میکنند خدارا شکر که به دور دوم افتاد که رای به درستکاربدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
خوب از سادگی دکتر پزشکیان سواستفاده ودوباره ادامه رانت خواری وقدرت طلبی را پیشه کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۱۰ تير ۱۴۰۳
نه به دولت سوم روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۰ تير ۱۴۰۳
پزشکیان اگر انتخاب شه و امثال تو رو پست بده به رای ها خیانت کرده کوخ نشینی وه با بیت المال کاخ نشین شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۹ تير ۱۴۰۳
تو الان به جرم عدم مدیریت باید محاکمه بشی نه برای مردم شعار بدی
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۹ تير ۱۴۰۳
کلید روحانی کوچک بود ، راه آزادی را خوب باز نکرد؛ این دفعه که شما تشریف بیارید احتمالاً حسابی بازش می کنید!!
آخرین اخبار