رونمایی از پرتره جدید نقاش جنجالی

«جاناتان یئو»، هنرمندی که چندی پیش نخستین نقاشی رسمی از چارلز سوم پادشاه بریتانیا پس از تاجگذاری را خلق کرده بود، این‌بار پرتره سبز رنگی از چهره «دیوید اتنبرو» را رونمایی کرده است.

«جاناتان یئو»، نقاش بریتانیایی در حالی از پرتره جدید خود رونمایی کرده است که امیدوار است در این نقاشی موفق شده باشد «خرد و متفکر بودن» و همچنین «شوق کودکانه و تاثیرگذار (سوژه)» را که مخاطبان آن را به خوبی می‌شناسند، به تصویر کشیده باشد.

«گاردین» نوشت، «یئو» این پرتره جدید را از چهره «دیوید اتنبرو»، مستندساز و زیست‌شناس مشهور، شخصیتی که از یک گنجینه ملی فراتر رفته و در سطح جهان شناخته شده است، نقاشی کرده است. «اتنبرو» فردی است که وقتی صحبت از فجایعی باشد که جهان با آن رو به رو است، مردم شاید به صحبت‌هایش گوش دهند.

«انجمن سلطنتی» سفارش خلق این پرتره را داده است و «یئو» معتقد است که این مناسب‌ترین زمان ممکن برای اینکار بوده است.

«یئو» در این زمینه توضیح داد: «در مقطعی که کره زمین بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد، (با در نظر گرفتن این حقیقت که سیاستمداران در مقابله با مشکلاتی که با آنها مواجه هستند عملکرد خیلی خوبی ندرند)، توانایی آموزش دادن به مردم از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد. اتنبرو احتمالا بیش از هر فرد دیگری در این راستا فعالیت کرده است.»‌

«یئو» در حالی درباره خلق پرتره «اتنبرو» صحبت می‌کند که حدود یک ماه قبل پرتره بزرگ و سراسر قرمز رنگی که از «چارلز سوم» خلق کرده است، به یکی از پرحاشیه‌ترین پرتره‌های چند سال اخیر تبدیل شد.

پرتره ۲۳۰ در ۱۶۶ سانتی‌متری پادشاه «چارلز سوم» نخستین پرتره رسمی است که از «چارلز» به عنوان پادشاه بریتانیا خلق شده و از قضا با انتقاداتی نیز مواجه شده است.

در این نقاشی چارلز سوم با یونیفورمی قرمز رنگ گارد ولز به تصویر کشیده شده و پروانه‌ای روی شانه سمت چپ او دیده می‌شود که نماد دگردیسی و تولد دوباره است. 

پیشتر «آرت‌نت» نوشته بود که در حالی که چالز سوم و همسرش کامیلا ظاهرا این نقاشی را تائید کرده‌اند، اما افکار عمومی واکنش‌های متفاوتی به آن داشته‌اند و برخی از آن به عنوان یک اثر نقاشی خیره‌کننده تمجید کرده‌اند و برخی دیگر «جانتان یو» را متهم کرده‌اند که پادشاه را در میان میان آتش‌سوزان جهنم و حمام خون به تصویر کشیده که به خونریزی استعماری بریتانیا طی قرن‌ها اشاره دارد. 

برخی دیگر با نگاهی طنز به این نقاشی نگریسته‌اند و این اثر نقاشی را به عنوان آخرین قربانی کمپین حملات به آثار هنری برای عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی معرفی کرده‌اند که گویی فردی با سوپ گوجه فرنگی به آن حمله کرده است. 

«یئو» یکی از پرطرفدارترین نقاشان پرتره بریتانیا است که چهره‌های مختلفی از «روپرت مرداک» و «کوین اسپیسی» گرفته تا شاهزاده «فیلیپ» و «ملاله یوسف‌زی» سوژه نقاشی‌های او بوده‌اند. 

رنگ غالب در پرتره «اتنبرو» نوعی سبز است که با توجه به علاقه «اتنبرو» به این رنگ، «یئو» تصمیم گرفت این نقاشی را با این رنگ و با این امید خلق کند که این‌کار به مخاطب فضای کافی برای تفسیر این اثر هنری ارائه می‌دهد.

خلق پرتره «اتنبرو» ۹۸ساله به مناسبت چهلمین سال همکاری «اتنبرو» با «انجمن سلطنتی» سفارش داده شد و این نقاشی از دوم جولای برای عموم مردم به نمایش گذاشته شد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار