چگونه کودک کتابخوان تربیت کنیم؟

کتاب «خانه کتاب‌بازها» به قلم معصومه امیرزاده درباره تجربه‌های مادرانه در تربیت فرزند کتابخوان است.

کتاب «خانه کتاب‌بازها» به قلم معصومه امیرزاده درباره تجربه‌های مادرانه در تربیت فرزند کتابخوان است، که چاپ اول آن به تازگی از سوی انتشارات مهرستان با قیمت ۱۵۰ هزار تومان روانه بازار شده است. 

این کتاب از دو فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان کودکی و کتاب با طرح سوالاتی از قیبل آیا هر نوع کتابی را می‌شود برای جنین خواند؟ آیا خودمان هم کتاب بخوانیم؟ آغاز می‌شود.

در فصل دوم با عنوان کتاب و مادری به سوالاتی از قیبل کتاب کودکان ناشنوا، کودکانی که دچار اختلال در گفتار، زبان، خواندن و نوشتن و یا اختلال بینایی هستند باید چگونه باشد؟ پاسخ می‌دهد.

نویسنده کتاب در مقدمه «خانه کتاب‌بازها» نوشته: «ما ایرانی‌ها نسبت عمیقی با قصه داریم. ما مردمانی هستیم که از دیرباز، معنا را با قصه به هم منتقل کرده‌ایم. قصه برای ما ابزار تعلیم، انتقال تجربه، تحذیر و حتی تفریح بوده است. ما مردمان دور کرسی‌نشین و بیان‌کننده جملات و کلمات قابل انتقال از سینه‌ای به سینه دیگر هستیم. خیال و خِرد در جهان ایرانی وسعتی شگرف دارد و همواره، ادبیات به ما کمک کرده است زندگی را غنی کنیم. جایی خواندم: «معنا نان نیست که بشود بین چند نفر تقسیم کرد. معنا در لابه‌لای سطور کتابی که می‌خوانیم زاده می‌شود». 

آنچه ما شفاهی و مکتوب به هم منتقل می‌کنیم، سرمایه‌ای است که می‌تواند نوع زیستمان را دگرگون کند. به شدت معتقدم برای اینکه انسان ایرانی بتواند اندیشه تولید کند، باید بخواند و به سفر برود و چه بسا خواندنی که خود، سفر است و سفری که خود، مطالعه است. این خواندن از کرسی‌های دانشگاهی یا گروه‌های اندیشه‌ورزی شروع نمی‌شود؛ بلکه از خانه‌ها، نه، از کنار گهواره‌ها که حتی از شکم‌های آبستن مادر‌ها آغاز می‌شود. 

بهبود شیوه و میزان خواندن بر بهبود تفکر کودکان ما مؤثر است و این دو سخت به هم وابسته‌اند و چه عاملی کودک را به خواندن وادار می‌کند؟ چه انگیزه‌ای باعث می‌شود او کتاب به دست بگیرد؟ مِیل به کشف معنا! او باید در بستری رشد کند که برای پیدا کردن سؤال‌هایش و برای آرام‌ساختن آشفتگی‌هایش و برای انتخاب سبک زندگی‌اش مطالعه را دست‌کم، به‌عنوان یکی از راه‌های بسیار مهم به رسمیت بشناسد. او درصورتی به این نقطه می‌رسد که کتاب از ابتدایی‌ترین لحظۀ حضور این‌جهانی‌اش، مانند همۀ آنچه با آن هم‌جوار است، آزمودنی باشد. او جهان را از راه تجربه می‌شناسد».

کتاب «خانه کتاب‌بازها» شامل تجربه نویسنده از کودکی تا مادری حول محور کتاب و پژوهش‌هایی است، که کسب کرده است. به قولِ امیرزاده، در ابتدای هر بخش خاطره‌ای به زبان داستان می‌خوانید. پس از آن، با تفکیک سن از جنینی تا حوالی نه سالگی تلاش کرده‌ام با بیان پرسش‌ها و دادن پاسخ‌هایی، نیاز شما را به دانستن پاسخ این سوال کلی برطرف کنم: چگونه کودک کتابخوان تربیت کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار