حجت‌الاسلام حسینی گفت: برخی از آداب و رسوم قربانی کردن بین مردم ترویج اشتباهی داشته است که باید اصلاح و فرهنگ صحیح آن تبیین شود.

حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه بافق با تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان گفت: متاسفانه مردم ۲ مسأله را در امور قربانی، برای خود واجب می‌دانند در حالی که هیچ وجوبی در این قضیه نیست.

او بیان داشت: یکی اینکه بعد از فوت عزیزان خود گمان می‌کنند اولین عید قربان بعد از فوت او واجب است برای شخص فوت شده قربانی کنند، در حالی که این مسئله صحیح نیست و هیچ وجوبی ندارد حتی اگر برای فرد میت هم قربانی نشود مانعی نیست.

حسینی گفت: نکته دوم قربانی کردن در اولین سال بعد از بازگشت از حج است که مردم عزیز گمان می‌کنند در سال اول بعد از بازگشت از حج واجب است قربانی کنند در حالی که هیچ وجوبی ندارد.

امام جمعه بافق تصریح کرد: آنچه در آموزه‌های دین ما توصیه شده قربانی کردن برای خودمان است که هر کسی برای خودش و خانواده‌اش در روز عید قربان قربانی کند و خود را در برابر بسیاری از بلا‌ها و مشکلات و بیماری‌ها و گرفتاری‌ها بیمه کند.

او افزود: قربانی کردن برای اموات به عنوان خیرات برای ایشان منعی ندارد، اما اگر فردی وصیت کرده باشد که برای او قربانی کنند واجب است این قربانی انجام بگیرد. 

حسینی گفت: اگر وصیتی نکرده باشد و فقط برای خیرات او بخواهند قربانی کنند، می‌توانند هزینه آن را در امور دیگر از جمله خرید جهیزیه، آزاد کردن زندانی، پرداخت بدهی بدهکاران یا هزینه درمان بیماران و... صرف شود که باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.