۵۵ هزار هکتار از مزارع مراغه زیر کشت گندم

مدیر جهادکشاورزی مراغه گفت: سطح زیر کشت گندم این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حدود ۵۵ هزار هکتار است.

 خرسندی گفت: سطح زیر کشت محصول گندم در مراغه سال گذشته ۵۰ هکتار بود و علاوه بر افزایش سطح زیر کشت افزایش راندمان تولید این محصول هم پیش‌بینی می‌شود.

وی به برخی از خدماتی که به گندمکاران عرضه می‌شود اشاره کرد و افزود: هر ساله کود در اختیار گندمکاران قرار می‌گیرد و امسال نیز چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای تغذیه مزارع در پاییز و زمستان تامین و بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

 وی گفت:علاوه بر انواع کود ۸۵۰ تن انواع بذر اصلاح شده گندم دیم هم برای کشت در پاییز امسال بین کشاورزان شهرستان توزیع می‌شود.

وی به نقش موثر اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ۳۵ هزار هکتار از سطح زیرکشت گندم شهرستان در سال زراعی امسال به طرح جهش تولید در دیمزار‌ها اختصصاص دارد که در مقایسه با سال گذشته ۹ هکتار افزایش یافته است.

خرسندی اضافه کرد: اجرای این طرح کشت برخی از محصولات زراعی در تناوب با گندم را به ارمغان آورد و افزایش بازده و حجم تولید از دیگر نتایج اجرای آن محسوب می‌شود.

وی تولید ۷۱ هزار تن گندم از مزارع مراغه در سال زراعی امسال را پیش‌بینی کرد و ادامه داد: نخود از جمله محصولاتی است که در تناوب با گندم کشت می‌شود و طی سال زراعی امسال در سطح سه‌هزار هکتار کشت شده و پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار و ۱۰۰ تن از این محصول برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی مراغه به برخی از ظرفیت‌های تولید و رتبه‌های برتر این شهرستان در سطح استان اشاره و بیان کرد: این شهرستان رتبه اول تولید ماهی، جایگاه نخست تولید عسل، رتبه اول تولید سیب، جایگاه سوم تولید تخم‌مرغ، جایگاه سوم تولید گوشت مرغ و رتبه چهارم در تولید شیر و گوشت قرمز آذربایجان‌شرقی را دارا است.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد عسل آذربایجان‌شرقی در مراغه تولید می‌شود اضافه کرد: شهرستان با تولید سه‌هزار و ۳۷۰ تن عسل رتبه اول استان را در اختیار داشته است و بیش از یک هزار زنبورستان فعال در شهرستان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.