سالانه ۱۰ میلیون قطعه ماهی گرم‌آبی در آذربایجان‌غربی تکثیر می‌شود

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۱۰ میلیون قطعه انواع ماهیان گرم‌آبی در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تولید و بعد از رسیدن به اوزان مطلوب، رهاسازی می‌شود.

منصور لطفی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تنها مرکز تکثیر ماهیان شمال‌غرب کشور بوده و هرسال روند تکثیر و پرورش ماهیان گرم‌آبی در این مرکز عملیاتی شده و بچه ماهیان تولیدی بعد از رشد لازم و سیدن به اوزان بین ۵ تا ۱۰ گرم در منابع آبی استان به استخر‌های ذخیره کشاورزی و آب بند‌ها منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماهیان گرم‌آبی و بومی استان در این مرکز بعد از تکثیر رهاسازی می‌شوند، اضافه کرد: دریاچه‌های پشت سد ارس، سد حسنلو، قیقاج، شهید قنبری، شهید کاظمی و بارون از جمله سد‌هایی هستند که رهاسازی بچه ماهی‌ها بعد از ۴ ماه در آنها انجام می‌گیرد.

لطفی با اشاره به اینکه آب پشت این سد‌ها غیرقابل شرب است، افزود: اکنون تکثیر در این مرکز شروع شده است و بیش از هزار صیاد در قالب ۱۰ تعاونی صید و صیادی در حوزه ماهیگیری فعالیت دارند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی ادامه داد: کارشناسان شیلاتی و متخصصان تکثیر در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت فعال بوده و ماهیان گرم‌آبی از جمله کپور، آموزف فیتو فاک، بیگ هد در این مرکز تکثیر می‌شوند.

لطفی همچنین بیان کرد: بخشی از تولیدات مرکز نیز در راستای تحقق اهداف توسعه آبزی پروری و اشتغال‌زایی شیلات ایران به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.