وزیر صمت:

دولت حامی احداث شهرک‌های انرژی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت برای احداث شهرک‌های انرژی و واحد‌های صنعتی که نیروگاه تولید برق احداث کنند، حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.

عباس علی آبادی  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست صمیمی با تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی و تولیدی استان قزوین، گفت: اگر شرکت و یا واحد تولیدی برای خودش نیروگاهی راه اندازی کند، هزینه پایینی برای سوخت آن دواحد در نظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه صنایع باید به سمت ساخت نیروگاه برق گام بردارند، اظهار کرد: تخصیص ارز و حمایت‌های مادی برای این واحد‌ها به طور قطعی در اولویت کای ما قرار خواهد داشت.

علی آبادی بیان کرد: برای کاهش شدت انرژی باید همه کار کنیم، اینکه مردم شب‌ها از کولر گازی استفاده می‌کنند نیازمند تغییر نگرش و فرهنگ سازی است، چرا که ۱۰ سال پیش مردم در طول شب از کولر‌های آبی نیز استفاده نمی‌کردند.

این مسئول، موضوع مدیریت مصرف را یکی دیگر از مسایل مهم در صرفه‌جویی انرژی عنوان کرد و یادآور شد: واحد‌های صنعتی باید در اوج پیک مصرف، میزان مصرف و شدت انرژی را کاهش دهند.

وزیر صمت بر نقش ذخیره‌سازی برق نیز تاکید کرد و افزود: متاسفانه مساله ذخیره برق یکی از موضوعات مهمی است که در گذشته مورد غفلت قرار گرفته و این چنین نیست که همیشه با تولید برق بتوانیم ناترازی‌ها را در سطح کشور جبران کنیم.

دولت به دنبال تک نرخی شدن ارز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود به مشکل دیگر صنایع، یعنی مقوله ارزی اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ما در کل کشور چند نرخی بودن ارز است، اما همه موافقیم این مشکل باید برطرف شود.

علی آبادی ادامه داد: خوشبختانه دولت به یک جمع‌بندی رسیده و تمام ارکان آن در حال برطرف کردن مشکلات ارزی هستند، بر همین اساس به صادرکنندگان تاکید کرده ایم که بازارشان را از دست ندهند و به دلیل مشکلات ارزی تولید خود را به وقفه نیندازند.

وزیر صمت بیان کرد: یکی از خبر‌های خوب در حوزه ارز این است که مشکلات تخصیص ارزی برای صنایع دستی و همچنین دانش بنیان‌ها برطرف شده و برای سایر صنایع نیز امتیازات صادراتی در نظر گرفته ایم تا آنها براساس صادرات بتوانند ارز نیمایی را دریافت کنند.

بازدید از شرکت هفت الماس، کلنگ زنی شهرک خورشیدی شال، افتتاح یک شرکت و تصفیه خانه شهرک صنعتی خرمدشت از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وزیر صمت به استان قزوین بود.

مردم در موضوع خودرو صبور باشند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت‌های خودرو در کشور واقعی نیست و مردم برای ساماندهی این محصول در بازار باید صبور باشند.

وی با بیان اینکه قزوین می‌تواند به قطب تولید خودروی برقی کشور تبدیل شود، اضافه کرد:آینده کشور در گروه تولید خودروهای برقی و هوشمند است و استان قزوین می‌تواند در این رابطه موفق عمل کند.

علی آبادی تصریح کرد: یکی از کارهای خیلی مهمی که امروز در استان قزوین انجام شد، حمایت ویژه از یک شرکت تولیدی و خودروسازی بود که چندی پیش دچار حادثه آتش سوزی شده بود، برای این منظور هرچه سریع‌تر حمایت‌ها انجام شده و باید این واحد وارد مدار تولید شود.

این مسوول با بیان اینکه قزوین به معنای واقعی کلمه یک استان صنعتی است، ادامه داد: قزوین باید در حوزه صادرات پیشگام باشد و بتواند نقش مهمی در برخی صنایع مثل خودرو ایفا کند.

وزیر صمت در ادامه به یکی از چالش‌های تولیدکنندگان قزوین با موضوع ناترازی برق اشاره کرد و گفت: بحث ناترازی برق فقط مختص قزوین نیست و همه کشور با آن درگیر هستند، با همه این‌ها به همه مردم قزوین توصیه می‌کنم که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

علی آبادی اضافه کرد: اینکه ما بخواهیم از مصرف برق برای رفاهیات حداقلی استفاده کنیم ولی از تولید و توان اقتصادی کشور صرف نظر کنیم اصلاً منطقی نیست، با این نکته که در مدیریت مصرف نیز باید ذخیره سازی انرژی در واحدهای کوچک مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی یادآور شد: استاندار قزوین پیشنهاد کرده که مدیریت مصرف برق به استان واگذار شود که به نظرم طرح خوبیست و در شرایط فعلی می‌تواند ما را از بیشتر چالش‌ها رهایی بخشد.

علی آبادی بیان کرد: در بین همه مشکلات و موانعی که تولید کنندگان قزوین بیان کردند موضوعی نبود که راه حل نداشته باشد و به نظر من این استان یکی از با ظرفیت‌ترین‌ها در حوزه اقتصاد و تولید است.

برچسب ها: وزیر صمت ، شهرک انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.