باقری: ایران و روسیه مصمم به توسعه روابط هستند

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران و مسکو عزم جدی و راسخ دارند تا همکاری‌های دوجانبه خود را در زمینه‌های مختلف توسعه دهند.

به نقل از اسپوتنیک، علی باقری روز سه‌شنبه در گفتگو با این خبرگزاری روس در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود: ایران و روسیه دو کشور همسایه و برخوردار از روابط تاریخی و ریشه‌دار هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌در طول سال‌های گذشته عرصه‌های روابط بین ایران و روسیه گسترش زیادی داشته است و تهدید‌های مشترک علیه دو کشور، فرصت‌های مشترکی را فراروی تهران و مسکو قرار داده است.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: بر این اساس هر دو کشور عزم جدی و راسخ دارند تا در زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه خود را توسعه دهند.

باقری گفت: روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور نشان دهنده این است که رهبران دو کشور عزم راسخ دارند تا مناسبات بین دو کشور را مستحکم کنند و از همه فرصت‌ها برای انتفاع دو کشور و دو ملت بهره بگیرند.

بریکس در حال نهایی کردن روند دلارزدایی است

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: وزیران دارایی کشور‌های عضو بریکس در چارچوب یک برنامه مدون در حال نهایی کردن روند دلارزدایی در مناسبات مالی و تجاری اعضای این گروه هستند.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد پول مشترک و سیستم دلارزدایی از تبادلات تجاری و اقتصادی کشور‌های عضو مجموعه بریکس یک راهبردی است که در دستور کار جدی کشور‌های عضو قرار دارد.

عضویت در بریکس برآمده از عقلانیت راهبردی در سیاست خارجی ایران

باقری با اشاره به پیوستن ایران به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۳) نیز اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس در واقع برآمده از 

یک عقلانیت راهبردی در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و عضویت در بریکس و سازمان همکاری شانگهای به تامین و تسریع در تحقق برخی از منافع ایران کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت در بریکس شرایط را فراهم می‌کند تا بتوانیم مقابله موثرتری با تحریم‌ها داشته باشیم.

هر گونه نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اساس است

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش دیگری اظهار داشت: هرگونه نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی اساس است، چرا که تمام این فعالیت‌ها زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی تأکید کرد: ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در چارچوب معاهده ان پی تی و توافقنامه پادمان و بر اساس برنامه ملی و منافع و مصالحی که تشخیص می‌دهد به پیش می‌برد. ایران عضو مسئول آژانس هست، تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، بنابراین هر کشوری که نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کند، یعنی در واقع ساز و کار‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر سوال می‌برد، و یا آن ساز وکار‌ها را قبول ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد: کشور‌های مستقل باید با سوء استفاده غربی‌ها از ظرفیت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اهداف نامشروع سیاسی غرب، مقابله کنند.

نشست شورای وزیران امور خارجه کشور‌های عضو گروه بریکس روز‌های دوشنبه و سه شنبه با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد دیگر کشور‌های عضو برگزار شد. در روز دوم این نشست، وزیران امور خارجه کشور‌های علاقه‌مند به همکاری با گروه بریکس به همتایان خود پیوستند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری در پایان این اجلاس با اشاره به روند آماده سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهم نامه با تهران متعهد است.

سرگئی لاوروف افزود: در مورد کار بر روی قرارداد دولتی همکاری میان ایران و روسیه باید گفت، با وجود اینکه متن پیش نویس به صورت کامل به توافق رسیده است، اما هنوز نمی‌توان آن را امضا کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه این قرارداد باید به تایید روسای جمهور دو کشور برسد. امضای آن در طرف ایرانی نیازمند اجرای برخی روال (مراحل تشریفاتی) قانونی در مورد آن موضوعاتی است که در متن قرارداد نوشته شده است.

لاوروف در ادامه افزود: این اقدامات و روال فعلا انجام نشده اند، اما در ملاقات با سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ما پایبندی خود را به این سند تایید کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه امضای این سند روابط تهران و مسکو را به مرحله بسیار جدیدی ارتقا می‌دهد، تاکید کرد: به محض اینکه در ایران مراحلی که یادآور شدم، اجرا شود، ما می‌تونیم این کار را انجام دهیم.

ساعتی قبل از آن، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز در نشستی خبری گفته بود: کار بر روی توافقنامه جامع راهبردی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و برگزاری انتخابات و فرایند‌های داخلی دولت ایران ممکن است این فرایند را دچار تأخیر کند، اما تغییری در اصل داستان ایجاد نخواهد کرد.

دیمیتری پسکوف در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره روند ادامه کار بر روی قرارداد جامع همکاری‌های ایران و روسیه گفت: «بله، در مجموع کار در جریان است. اما طبیعتا با توجه به وضعیت موجود در تهران و آماده سازی انتخابات ریاست جمهوری، بدیهی است که زمان بندی این کار اندکی به تاخیر خواهد افتاد.»

سخنگوی کرملین خاطر نشان کرد: ممکن است روند کار به دلیل آماده سازی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر مقامات در دولت ایران - در صورتی که چنین تغییراتی وجود داشته باشد – دچار تاخیر شود، اما در مجموع این موضوع تغییری در اصل داستان ایجاد نمی‌کند.

پسکوف تاکید کرد قصد داریم روابط خود را با ایران بیشتر توسعه بخشیده و بر همین اساس چارچوب حقوقی بین دو کشور را ارتقا دهیم.

پیش از این، مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه گفت: انعقاد توافقنامه همکاری همه جانبه بین مسکو و تهران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است که هرگز موضوعیت خود را از دست نداده است.

ضمیر کابلوف با اشاره تلویحی به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سانحه هوایی گفت: توافقنامه راهبردی ایران و روسیه با رویداد‌های اخیر مرتبط نیست، چرا که تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است.

این دیپلمات روس افزود روند کار بر روی توافق به دلیل مشکلات شرکای ایرانی به حالت تعلیق درآمده است، اما تردید ندارم که این کار نهایی خواهد شد.
کابلوف اضافه کرد که پس از نهایی شدن متن، رهبران دو کشور در خصوص زمان و مکان امضای توافق نامه تصمیم خواهند گرفت.

به نوشته ریانووستی، کار بر روی یک توافق بزرگ جدید بین روسیه و ایران سپتامبر ۲۰۲۲ زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند گفتگو کردند، مشخص شد.

ضمیر کابلوف، مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه در ماه مه سال ۲۰۲۴ نیز گفته بود که توافقنامه به روز شده در مورد مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران به دلیل اصلاحات طرف ایرانی در حال طی مراحل تصویب جدید است، هنوز تاریخی برای امضای آن تعیین نشده است.

سفیر ایران در روسیه نیز سه‌شنبه در این باره گفت: روز دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ آقایان لاوروف و باقری در ملاقات خود در نیژنی نووگورود، پیگیر امضای هرچه سریعتر توافقنامه جامع راهبردی ایران و روسیه بودند.

کاظم جلالی پیش‌تر در مصاحبه با خبرگزاری ودوموستی با تأکید بر اراده کشورمان بر توسعه مناسبات با روسیه گفت: مقدمات امضای توافق‌نامه جامع و بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران فراهم خواهد شد.

در حاشیه بیست‌وهفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، سردبیر این رسانه روس از جلالی پرسید: از سال ۲۰۲۲ بر روی توافقنامه جامع همکاری‌های راهبردی که توسعه آن مورد توافق ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی قرار گرفت، کار انجام شده است. آیا می‌توانیم تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، امضای این سند را شاهد باشیم.

سفیر ایران در مسکو در پاسخ گفت: این توافق در مرحله نهایی است و اگر سانحه هوایی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری شهید ایران نبود، می‌توانست این توافق، امضا شده باشد.

جلالی خاطرنشان کرد: من معتقدم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران می‌توانیم مقدمات امضای این توافق را آغاز کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نتیجه مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی، روسیه، چین و... از سال 1392 تاکنون 100درصد فقط صفر!
۱۱:۱۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
نتیجه مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی، روسیه، چین و... از سال 1392 تاکنون 100درصد فقط صفر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
سوال اینجاست که پس چرا دوستان ایران مانند روسیه و چین قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وتو نکردند.
Sweden
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
نه شرقی نه غربی از سر در سفارت بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روسیه و چین اعلام کرده اند به علت مشکلاتی که ذیل برجام وجود دارد از ادامه همکاری با ایران معذورند حالا یه عده عکس گرفتن دکتر ظریف و به سخره میگرفتن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
ببخسید // راس میگن پوتین خیلی قیماق دوست داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
دست خالی زشته رفته اونجا / یخورده شیر و قیماق براشون میبردی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۸:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
ایران و روسیه اگه عرضه داشتند تا کنون صد کشتی تجاری در دریای خزر داشتند و ترانزیت در دریای کاسپین را در حد ترانزیت شمال و جنوب و یا غرب و شرق گسترش میدادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تا زمانی که بردگی روسیه را بکنید وضعیت همین است خجالت بکشید روسیه حتی حاضر نشد بگوید جزایر سه گانه متعلق به ایران است ولی شما اینطور ماله کشی روسیه را می کنید شاید پوتین شما را پای کار گذاشته است هیچ بعید نیست
Iran (Islamic Republic of)
حبیب الله
۱۸:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ نشان داده که روسیه هیچوقت دوست ما نبوده و نیست و نخواهد شد .............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
عالیجناب پوتینو چرا ناراحت کردین؟بازچی می خواهد ؟
آخرین اخبار